Social

Angajati sa-ti cumpere garderoba potrivita

Cind esti cocheta de lux, vrei sa fii superba si unica fara a cheltui averi pe haute couture si trebuie sa-ti limitezi bugetul pentru garderoba de sezon cam la 10.000 de euro, rogi un personal shopper sa te ajute. Fara el, fara gust si fara stil, te paste pericolul sa-ti gasesti in lumea mondena clone vestimentare la fel de dezamagite ca si tine sa te vada. Te imbraci ca in reviste, dar atunci cind iesi in lumea mondena poti sa-ti dai seama ca n-ai facut decit sa-ti cumperi o uniforma foarte scumpa pe care au vazut-o, au vrut-o si si-au permis-o inca o suta ca tine. Stilista Laura Vargalui, personal shopper pentru mai multe vedete, are impresia, cind se duce la un eveniment monden, ca rasfoieste o revista „Vogue“: „Majoritatea femeilor incearca sa cumpere ce vad in reclame si, de unde voiau sa faca o fita sau o smecherie, se trezesc ca sint toate la fel. cumpara «Vogue», vad reclama, vad brandul, costa o avere si cred ca asta e reteta succesului. Se duc la sot, la iubit, la amant, incep sa tipe: «Vreau rochia aia!», o arata cu degetul si si-o cumpara. Cind isi dau seama ca altele au facut exact ca ele, deja le vine panica“. Daca apar cu tinuta respectiva la serbarea de sfirsit de an scolar a copilului pot face o impresie formidabila, dar la o petrecere mondena, unde participantii depun eforturi serioase ca sa-i bage cineva in seama, sa li se faca o poza sau sa apara intr-o revista la sectiunea „bine imbracat“, brandul nu mai e suficient sa cumpere admiratia cochetelor rivale. In Romania, cite o serie limitata a unui obiect vestimentar semnat de un designer celebru poate avea toate caracteristicile unei serii nelimitate: toata lumea care conteaza are cite unul. „Se creeaza o panica: a aparut nu stiu ce geanta si fiecare trebuie sa aiba geanta aia. O data e Hermes, o data e Chanel, toata lumea sare pe acel obiect. Se chinuiesc, dau telefoane, suna la boutique-uri, pleaca dupa lucrul ala in strainatate. Care e smecheria?“, se intreaba Laura Vargalui. Cam aici intra in scena personal shopperul, chemat sa scoata de sub indigo look-ul cochetei. Laura Vargalui isi duce clientele numai la Paris sa caute piese unicat atunci cind stilul lor sufera sau are o cumpana inaintea filmarii unei emisiuni sau unui videoclip. La o expeditie de shopping prin misterele pret-à-porter ale Parisului, clientele ei au cheltuit intre zece si douazeci de mii de euro. „Imi place sa umblu prin vintage-uri sa gasesc piese unicat pe care sa le combin cu tot felul de branduri care nu sint neaparat in lumina reflectoarelor. Oamenii astia s-au blocat in trei designeri celebri, cind de fapt sint sute de mii de branduri de haine, accesorii, bijuterii. Pantofii astia pe care-i am eu sint foarte vechi. Ii am de patru ani, am dat 400 de euro pe ei. Sint Comme des Garçons. Nu stie nimeni ce sint, din ce colectie si pot sa-i port foarte bine si acum, dar, daca te duci si-ti iei sandala din revista, toata lumea iti va spune: «Aaaa, porti sandaua de anul trecut, de la nu stiu ce brand»“. Chiar daca are incredere in capacitatea umanitatii cochete de a cumpara lucruri frumoase si de buna calitate, stilista suspecteaza puterea lor de a le combina in ceva decent: „Cind vine vorba ce cu ce pui, atunci devine o mare problema, o drama in general! Nu vreau sa dezvolt foarte mult chestia asta cu personal shopper, e foarte greu, consuma foarte multa energie sa merg cu cineva doua zile la Paris si sa ma concentrez cum sa combin pantofi cu genti si cu bluze, sa nu se trezeasca ca a ajuns acasa si nu poate sa combine nimic cu nimic. De aceea imi voi deschide un magazin, in care sa fac consiliere de styling si sa rezolv aceasta problema a femeilor si a barbatilor de a combina lucrurile intre ele“. Laura Vargalui nu e personal shopper pentru oameni de afaceri, „pentru ca le cer o suma la care si-ar cumpara inca trei genti. Decit sa mearga cu mine, merg singuri si zic: «Lasa, ca oi nimeri eu!»“. Personal shoppingul a fost initial un serviciu de lux pus la dispozitie de marile hoteluri clientilor lor, spune Laura Vargalui, care lucreaza cu Geta Voinea si Corina Ciorba. Meseria de personal shopper a aparut numai de patru-cinci ani in Romania, ii stabileste data de nastere stilistul Ciprian Sipos, fashion director al revistei „FHM“, care e si personal shopper pentru mai multi businessmani romani si expati, vedete si femei de afaceri sau nu, intre 22 si 52 de ani: „Pentru unii e un serviciu pe care si-l permit si de ce sa nu aiba parte de el? Pentru unii e o comoditate, ca economisesc timp, unii se simt, de ce nu?, mult mai piguliti ca se ocupa cineva de ei. Nu doar le arat ce e in magazine, ci si care sint alegerile sigure pentru ei, in functie, de exemplu, de culoarea parului, pigment, lungimea gitului, grosimea bratelor, meseria pe care o au. Incerc sa-i cunosc, vorbim despre culorile de care sint atrasi, iar apoi le identific si le creez stilul personal. Incerc, pe cit se poate, sa nu-mi exercit eu gustul personal“. De la inceputul anului, Ciprian Sipos a cautat pe cel putin doua continente, impreuna cu clientii lui, garderobe care sa le defineasca stilul. O sesiune de shopping profi dureaza de regula doua-trei zile si are loc cam de doua ori pe an. Cea mai mica suma cheltuita de un client de-al sau, cu el alaturi, e de 4.000 de euro, iar recordul e detinut de suma de 70.000 de lire sterline, spune Ciprian Sipos. Onorariul stilistului este de 500-800 de euro pe zi, pe linga cheltuielile de calatorie: „Mergem la Paris, Milano, Londra, unde este nevoie, uneori daca trebuie ne legam si vacantele. Am un client irlandez care traieste in Romania cu care merg la Londra, unde sint cele mai bune tesaturi si culori, in couturierate (n.r. - magazine de lux care-ti fac hainele pe masura ta numai pentru tine), discutam pe materiale si culori, alegem tesaturile. El stie sa se imbrace, dar nu foarte bine“. Cel mai usor pentru Ciprian Sipos e sa lucreze cu oameni cultivati, umblati, care sint atenti la ceea ce le propune. La multe dintre contractele cu vedetele din showbiz a renuntat: „E foarte greu sa lucrezi cu oameni fara caracter sau cu toape. Indiferent ce le-ai face se vede pe ele“. Ciprian Sipos a lucrat insa foarte bine cu baietii de la Akcent si cu Malvina si Albertina. Cind preia friiele stilului unui client nou si garderoba veche a acestuia se dovedeste groaznica, Ciprian Sipos o exileaza la gunoi si insista ca in perioada urmatoare, pina la noi indicatii, clientul sau sa nu poarte decit lucruri neutre. Dieta de detoxifiere a gustului e greu de tinut: „O vreme mergi pe neutru, cureti imaginile groaznice pe care le ai in cap cu privire la haine si abia apoi iti cauti stilul. Unii nu rezista, recidiveaza si iar ii vezi purtind ororile din garderoba veche. Se iau dupa prietenii care le spun ca le sta bine“. Din felul in care se imbraca cea mai mare parte dintre locuitorii ei, Romania poate fi diagnosticata usor ca tara postcomunista. Vecinele Rusia si Bulgaria sufera de acelasi dezechilibru vestimentar. Ciprian Sipos da citeva simptome: „Hainele sint mai terne, mult negru, predomina clasicul, se vede ca provii dintr-o familie unde au stat cu nu-ul pe tine. La polul opus sint barbatii si femeile-sorcova care pun cit mai multe pe ei: blink-blink-uri, paftale, paiete, branduri la vedere, machiaj puternic. Opulenta e o reactie la saracie, se vede la noi, ca si in Rusia sau in Bulgaria, ca am fost un popor oropsit, cu complexe de inferioritate“. Fashion Director la „Beau Monde“ si personal shopper, Ramona Voicu crede ca sa-ti iei un personal shopper e ca si cind ti-ai lua un profesor de franceza. Nu toata lumea se naste cu un simt al culorilor sau al proportiilor bine definit si nu toata lumea poate face diferenta intre cum sa se imbrace business, pentru un cocktail, pentru un party in gradina sau pentru o nunta. Conduita preventiva a Ramonei Voicu inaintea unei petreceri este sa sune si sa verifice cit se poate tinutele vecine, ca sa nu se intimple vreun nefericit accident vestimentar. „Asta e jobul unui stilist. El face cumparaturile, se intereseaza ce se intimpla la evenimentul respectiv, cine vine, cu ce se imbraca, pentru a nu se crea momente penibile, in care doua persoane poarta aceeasi rochie. Mergi afara si faci cumparaturi pentru clientii tai, pentru ca ei n-au timp sau nu le place sa mearga prin magazine. Dar asta presupune sa stii foarte bine masurile si gusturile lor“, spune Ramona Voicu. Nu lasa moda sa ii imbete clientii cu vise prea trendy, ci ii indeamna sa se simta bine doar in patul lui Procust, care e stilul personal: „E greu sa-ti gasesti un stil, dar cind o faci, e bine sa te tii de el. Coco Chanel, care a revolutionat moda, avea aceleasi costume, isi cumpara sapte sacouri negre: aceeasi marime, aceeasi croiala, din acelasi material. Pentru ca stilul il dai tu hainelor pe care le imbraci si, din pacate, nu poate sa ti-l dea un stilist care e linga tine, pentru ca el poate sa faca totul pina la a-ti purta tie tinuta. Uitati-va la Mireille Mathieu, are aceeasi tunsoare, sau la Audrey Hepburn, care a ramas celebra pentru finete si gratie“. Moda moare foarte usor de la o zi la alta, continua Ramona Voicu, dar nu e decit o industrie adresata consumatorului de fashion. Stilul nu e adresat doar unui consumator de moda, stil poate sa aiba si o functionara de la posta, nu doar persoanele care citesc revistele de specialitate. Calitatea unui personal shopper, crede Ramona Voicu, e sa te invete sa economisesti: stie cind sint reduceri, care magazine ofera discounturi, care e cea mai buna perioada de facut investitii: „ E o investitie ca in garderoba unei femei sa intre o blana sau un palton, si nu cinci, ca au aparut cinci si sint foarte frumoase. Si o geanta care e foarte scumpa poate fi o investitie: te poate scuti de o bulimie financiara in care iti cumperi cinci genti in acelasi sezon tocmai pentru ca n-ai cumparat-o pe cea care trebuie, care merge cu toata garderoba“. Antrenor personal pentru copiii Andreei Esca sau pentru Elena Basescu Pentru a putea prezenta stiri, emisiuni de divertisment sau a juca in telenovele, trebuie sa fii antrenat cam ca un atlet: exercitii la sala, alergari pe stadion, bazine de inot si un regim alimentar controlat. Daca esti vedeta se ocupa de tine un antrenor personal, care nu-si distribuie atentia si altora, iti personalizeaza exercitiile fizice, iti concepe o dieta si te suna sa te verifice daca te tii de ea. „Trebuie sa-si creasca rezistenta la efort, asa incit toate miscarile pe care le face sa para ca le face natural. Daca oboseste repede, se simte imediat in tonul vocii si se vede imediat pe fata, cu tot make-up-ul ala“, spune Petru Silaghi, antrenorul personal al lui Mihai Codreanu si profesorul de inot al copiilor Andreei Esca. Femeile-vedeta se tin de sport ca sa-si dezvolte cutia toracica si spatele, isi lucreaza abdomenul si fesierii, ca sa stea hainele bine pe ele, iar barbatii-vedeta isi cresc cu exercitii masa musculara si tonusul. Razvan Protasievici, care il antreneaza in privat pe Stefan Banica jr. si le-a antrenat si pe Roxana Ciuhulescu si Elena Basescu, stie ce importanta este intimitatea pentru VIP-uri: „Cu Elena Basescu am lucrat la o sala mai mica, de cartier. In general, ele nu vor sa lucreze la o sala foarte mare, vor sa fiu doar eu cu ele, nu sa stea niste oameni sa se uite cum isi fac exercitiile“. O luna de exercitii cu antrenor personal costa 500 de euro. Actrita de telenovele, antrenoare la world class Health Academy si vicecampioana nationala de fitness, Adrianei Nicolae ii place sa antreneze vedete: „Sint mult mai motivati decit ceilalti oameni, pentru ca ei traiesc de pe urma imaginii“. Colegul ei de la Acasa TV si elev la sala, Adrian Stefan, o aproba: „Imagineaza-ti ca joci intr-o scena de dragoste si iti atirna o burtica dezgustatoare“. Cind vreunul dintre elevii ei celebri se plinge ca nu mai poate, Adriana Nicolae are cu ce sa-i contramandeze vaicarelile: „Ii spun: uita-te la mine, imi fac si exercitiile, merg si la filmari, eu cum pot si tu nu?“. Nu-si iese din pielea de antrenoare nici pe strada. „Cind ma uit la cineva, ma gindesc ce exercitii ar trebui sa faca pentru ca sa arate bine, ce muschi trebuie lucrati, ce dieta ar trebui sa tina“. Shoppingul face cariera Desi in America de Nord shoppingul este considerat cel mai relaxant mod de a-ti petrece timpul liber, tot Americile sint campioane la numarul de firme de personal shopping. Specializate aproape in orice fel de cumparaturi, de la haine pentru persoane cu masuri mici pina la mobila, mincaruri si vinuri, firmele de personal shopping au generat vinzari de 1,2 miliarde de dolari. Unele magazine celebre, precum Macy’s, pun gratuit, dar cu programare, la dispozitia clientilor lor personal shopperi, iar pentru cei care vor sa-si faca o cariera din personal shopping au fost publicate carti care te invata toate dedesubturile meseriei, pentru a putea cistiga cel putin 100.000 de dolari pe an. Fiecare vedeta internationala are un personal shopper, al carui tarif poate ajunge si la 30.000 de dolari pe zi, cum are de exemplu cel al Madonnei.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea