Social

"Air Force Traian" - un Airbus de zeci de milioane de euro pentru presedintele Romaniei

Şefului statului i se pregăteşte un nou avion prezidenţial, care să-i asigure – pe langă confort – şi siguranţa cuvenită primului om al ţării. Avionul cu care au fost plimbaţi mai mulţi şefi ai statului s-a învechit şi face mult zgomot, motiv pentru care specialiştii au decis să-l tragă pe linie moartă. Actualul avion prezidenţial, de tip Boeing 707, ar putea fi înlocuit, pană la sfarşitul anului, cu una dintre aeronavele Airbus A 310, care aparţin companiei TAROM, ne-a declarat, ieri, şeful Direcţiei de Aviaţie Civilă din Ministerul Transporturilor, Dan Andrei. Potrivit acestuia, avioanele Airbus 310 urmează să treacă în administrarea Companiei Romane de Aviaţie - ROMAVIA RA, ce organizează zborurile oficiale. „ROMAVIA va repara cele două avioane la o bază autorizată din străinătate, unul dintre acestea urmand să devină avion prezidenţial şi să înlocuiască actualul aparat de zbor , care nu mai corespunde standardelor privind emisia de zgomot. Celălalt avion Airbus ar putea fi utilizat de ROMAVIA pentru transportul soldaţilor romani în Irak sau pentru alte misiuni oficiale”, susţine Dan Andrei. Referindu-se la avionul „Carpaţi”, cu care zboară în prezent preşedintele Traian Băsescu, şeful Direcţiei de Aviaţie Civilă spune că acesta este funcţional din 1974, o scurtă perioadă de timp fiind şi rezervă a aeronavei prezidenţiale a lui Ceauşescu. „ Aeronava prezidenţială avea o capacitate iniţială de circa 180 de locuri, dar a fost modificată, la ora actuală zburand cu circa 60 de pasageri la bord. Categoric, avionul prezidenţial are nevoie de reparaţii capitale. Consumul aeronavei prezidenţiale este de 6 tone de petrol pe oră, în timp ce un Airbus 310 utilizează 4,5 tone de combustibili pe oră”, susţine Dan Andrei. În aeronava „Carpaţi”, preşedintele Traian Băsescu are la dispoziţie un dormitor , un duş şi un birou de lucru. „Nu există lemn masiv în aeronavă pentru că toată mobila trebuie să fie uşoară. Pielea folosită pentru fotolii trebuie să fie subţire, respectiv din capră sau lama. Se foloseşte numai mochetă, nu covoare din lană. Patul din dormitor este dintr-un aliaj metalic care este tapiţat. Dacă aeronava intră într-o furtună şi patul din dormitor este din scandură, în 5 minute acesta se dezmembrează. Toate materialele folosite trebuie ignifugate”, a explicat Dan Andrei. Noua aeronavă va cuprinde, în proporţie de peste 80%, aceleaşi dotări ca şi avionul „Carpaţi”. În dormitor, şeful statului va putea viziona un film pe video şi, oricand doreşte, este servit cu băuturi şi mancare de la bucătăria avionului. Statul roman va cheltui cateva milioane de euro pentru a pune la punct noul avion prezidenţial, care nu se ştie încă ce nume va purta, spun surse autorizate. Cele două aeronave Airbus A 310 din flota TAROM, fabricate în 1991, au fost scoase pană acum de trei ori la licitaţie, prin intermediul Bursei Romane de Mărfuri, însă nu a existat nici un cumpărător interesat de acestea. „Avioanele au fost evaluate, împreună, la circa 22 milioane de euro în care, alături de cele două aparate de zbor, intră şi piesele de schimb şi motorul de rezervă”, a mai spus şeful Direcţiei de Aviaţie Civilă. Potrivit specialiştilor din domeniu, TAROM nu a reuşit pană acum să le vandă deoarece nu sunt competitive pentru liniile aeriene comerciale, deşi pot zbura pe curse de lung curier, cererea pe piaţă fiind mai mare pentru avioanele de mediu curier, de tip Boeing 737. Cele două Airbus-uri au fost folosite de TAROM pană în 2003, pe curse spre Beijing, Bangkok , New York şi Dubai. Aparatele au fost cumpărate în 1992, statul plătind circa 190 milioane de dolari pentru cele două avioane.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea