Social

Admiterea pe baza de teze unice incurajeaza mediocritatea

Sistemul educational pune in pericol sanatatea elevilor prin suprasolicitare si stimuleaza coruptia cadrelor didactice.

In timp ce in strainatate se iau in calcul mai mult notele de la materiile de specialitate, la noi, scolarii sunt siliti sa invete la toate disciplinele. Altfel risca sa piarda admiterea in liceele bune. Introducerea admiterii la liceu pe baza notelor obtinute in gimnaziu si la tezele cu subiect unic nu a scapat sistemul de invatamant de coruptie.

"Copilul meu este foarte bun la matematica, dar nu are talent nici la desen si nici la muzica. Daca vad ca incepe sa ia note mici la anumite materii, e semn ca profesoara care preda la clasa vrea ceva. Merg atunci si ii dau un cadou si un buchet de flori. Situatia scolara se indreapta o vreme, dupa care ma duc din nou", ne-a marturisit parintele unui elev de clasa a VII-a, care a dorit sa-si pastreze anonimatul pentru a nu periclita situatia scolara a copilului sau. El a adaugat ca asupra elevilor din gimnaziu, presiunea notelor mari la toate materiile este enorma. "Este un stres inimaginabil atat pentru elevi, cat si pentru parinti", ne-a marturisit acesta.

Sistem pentru tocilari

Stefan Vlaston, presedintele EDUCER, ne-a spus ca "sistemul pe baza tezelor unice este necinstit, pentru ca nu exista siguranta corectitudinii. In multe dintre judete, inspectorii chiar au recunoscut ca s-a copiat la tezele unice". Vlaston mai precizeaza ca multi profesori ii lasa pe elevi sa copieze pentru a-i proteja, fiind convinsi ca si altii procedeaza la fel.

Presedintele EDUCER a explicat ca, in scoala, elevul este obligat sa invete notiuni fara aplicabilitate, netinandu-se cont ca un copil poate sa nu aiba aptitudine pentru partea teoretica, ci pentru cea practica. Potrivit acestuia, actualul sistem il incurajeaza pe elev sa devina un tocilar, prin accentul care se pune pe aspectul teoretic si pe terminologia complicata. "La un moment dat se poate instala «inhibitia de protectie»: elevul, avand prea multe de invatat, nu mai poate invata", a explicat Vlaston.

La randul sau, Florin Diaconescu, presedintele Asociatiei Scoala Democratiei, considera ca in scoala romaneasca este stimulata memorarea, si nu intelegerea notiunilor, si nici spiritul critic. "In Romania nu se face educatie, ci informatie. Partea educativa este limitata".

Diaconescu ne-a spus ca sistemul educational ar trebui sa valorifice potentialul si eventualele talente ale elevilor, asa cum se intampla in strainatate. "In afara se merge mai mult pe notele obtinute de elev la materiile in care urmeaza sa se specializeze si mai putin pe examene transante", a specificat acesta.

Stresul ii poate imbolnavi pe elevi

Pentru ca elevii trebuie sa parcurga in clasa multa materie si nu exista timp pentru aprofundarea ei, cei mai multi fac si pregatire suplimentara dupa orele de curs. Apoi, alte ore din programul scolarilor sunt destinate efectuarii temelor.

"Cu un asemenea program exista pericolul epuizarii fizice", ne-a spus medicul Ioana Marinescu. Aceasta a explicat ca surmenajul psihic este destul de periculos la copii, gastrita si ulcerul fiind doua dintre afectiunile care-i pot imbolnavi pe elevii stresati.

Elevii pacalesc sistemul „prin chiul"

Specialistul in psihoterapie Crinela Turcu ne-a spus ca suprasolicitarea intelectuala la elevi se poate manifesta prin perioade de tristete, stari depresive, lipsa poftei de mancare, plans necontrolat, diminuarea comunicarii si insomnie.

Potrivit specialistului, "fetele sunt mai sensibile la tulburarile alimentare" si pot face anorexie sau bulimie, pe fondul stresului intelectual.

Psihoterapeutul considera ca, desi programa scolara este una incarcata, multi elevi reusesc sa pacaleasca sistemul "prin chiul" si astfel nu ajung sa se imbolnaveasca.

„Elevii copiaza, iar profesorii inchid ochii"


Cititorii critica pe www.adevarul.ro actualul sistem de admitere.

Elena: Cea mai buna solutie este ca elevii sa dea examen de admitere pentru ca niciun elev nu este la fel. Unul e bun la romana, altul la matematica sau la fizica, chimie, limbi straine. Fiecare ar da admiterea la materia care i se potriveste si s-ar evita abandonurile din cauza nepotrivirii profilului liceului.

Profesor: V-o spun eu, unul care timp de 40 de ani am tot fost in comisii de admitere. Actualul sistem de admitere ii lasa pe directorii multor licee in afara jocului. Ei acum plang cu lacrimi de crocodil pentru ca si-au pierdut influenta. Cum se proceda: voiai sa ai copilul la liceul X, directorul te indruma la un meditator de-al „casei", meditator ce „din intamplare" se nimerea in comisia de examinare.

In cadrul vechiului sistem, elevul punea accent doar pe doua obiecte, la cele care dadea examen. Nu zic ca actualul sistem este perfect, dar cere din partea elevilor o concentrare asupra tuturor materiilor.

Adriana: Una e sa dai tezele unice la o scoala renumita din Capitala, unde profii corecteaza la sange, si alta, la Cucuietii din Deal, unde profesorii doresc sa isi bage elevii la licee de top. Atat liceele, cat si facultatile ar trebui sa aiba propriul examen, nu sa conteze teze unice sau medii din anii de gimnaziu.

Cornel: Notele se dau pe ochi frumosi. Am copii si stiu ca notele nu se dau dupa pregatire, ci dupa cum sunt „perceputi" copiii. Apoi unii profesori dau mai usor sau mai greu note mari. Eu am dat examen de admitere la liceu, l-am luat, iar premiantele din clasa mea au picat. Se dadeau note pentru bentita alba si pompoane scrobite, si nu pentru aptitudini si cam asa este si acum...

Gheorghe Daniel: Sunt clasa a opta si anul asta am dat teze cu subiect unic. Problema e ca, in unele scoli, copiii copiaza, iar profesorii, pentru prestigiul lor si al scolii, inchid ochii. Ca sa nu se mai mentioneze ca nu mai sunt cinci supraveghetori ca la examenul de admitere, ci doar doi care sunt cunoscuti in scoala, deci elevii deja stiu cand pot sa copieze si cand nu.

Una e sa dai tezele unice la o scoala renumita din Capitala, unde profii corecteaza la sange, si alta, la Cucuietii din Deal
Adriana

In afara se merge mai mult pe notele obtinute de elev la materiile in care urmeaza sa se specializeze si mai putin pe examene transante - Florin Diaconescu, presedintele Asociatiei Scoala Democratiei


Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de Stiri Principale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea