Social

Actori buni care stau pe tusa

Avem actori buni care joaca mult si bine. Avem actori cel putin la fel de buni pe banca de rezerve. Criticii numara absentii si motiveaza absentele. Ca sa existe, un actor trebuie sa indeplineasca o conditie elementara: sa joace. Daca o face bine, se presupune ca nici nu va duce lipsa de roluri. Jocul unui actor depinde insa de jocurile breslei din care face parte. O demonstreaza faptul ca o divizie intreaga de actori valorosi n-au mai intrat de ceva vreme in echipa nici unui regizor. Care sint profesionistii care n-au mai fost de mult convocati in nici o distributie? De ce nu joaca si cine e de vina ca nu mai apar la rampa? „Legea leului“ face distributia in teatru Criticul de teatru iulia popovici ii aminteste pe Virgil Aioanei, Paula Gherghe si Maria Obretin, actori care, in ciuda faptului ca sint valorosi, de ceva vreme sint ocoliti de regizori. In aceeasi situatie se afla Emilia Dobrin si Luminita Gheorghiu, doua actrite care joaca mult mai putin decit ar trebui. O posibila explicatie sugerata de critic ar fi ca multi dintre actorii buni au lucrat prea mult timp cu acelasi regizor. S-a creat astfel prejudecata ca sint oamenii acelui regizor. Fiecare regizor, explica Iulia Popovici, isi construieste propria echipa cu care lucreaza si foarte putini sint dispusi sa convoace actorii deja selectionati de confratii de breasla. E vorba despre o inertie a regizorilor, dar si de „politica leului“, e de parere Iulia Popovici: regizorii nu-si incalca teritoriile. „Daca un actor e omul unui anumit regizor, posibilitatile ca el sa fie racolat de un alt regizor sint zero.“ Actori-locomotiva trasi pe linie moarta Magdalena Boiangiu semnaleaza lipsa unor actori-locomotiva, capabili sa care dupa ei o intreaga distributie: Rodica Tapalaga , Florian Pittis, Dana Dogaru, Florina Cercel sau Sebastian Papaiani. „E pacat ca tinerii nu mai au nevoie de parinti pe scena“, spune Magdalena Boiangiu, „si ca experienta acestora nu e folosita“. Motivul principal pentru care lucrurile stau asa este neglijenta regizorilor, dar si a directiei teatrelor. Alice Georgescu constata acelasi lucru: „Se mai intimpla ca regizorii sa uite de cite un nume“, aceasta fiind singura explicatie pe care o gaseste pentru faptul ca actori ca Adrian Pintea, Rodica Tapalaga, Irina Petrescu, Ion Besoiu, Oana Pellea sau Aurora Leonte sint trecuti in rezerva. Cluburi cu circuit inchis Mihaela Michailov vorbeste de coterii care monopolizeaza distributia in spectacolele de teatru: „S-au format cluburi, sint cunoscuti foarte putini oameni care pot mai mult“. Desi exista destui actori tineri cel putin interesanti, Michailov e de parere ca regizorii continua sa mizeze doar pe citiva: „Marius Manole e minunat, dar mai sint si altii foarte talentati“. Madalina Ghitescu e una dintre ei: „Are o forta scenica extraordinara“. Joaca doar in piesele Gianinei Carbunariu, insa ar trebui sa joace mult mai mult, crede criticul. Mihaela Michailov atrage atentia asupra resurselor din provincie, ocolite de regizorii care monteaza spectacole in Capitala: „E important sa vedem ce se intimpla cu oamenii care ramin sa joaca in orasele lor“. In film, aceleasi gasti In cinematografie, la fel ca in teatru, rolurile se impart in functie de apartenenta la un grup sau altul: „Se invirtesc aceleasi gasti“, afirma Irina Margareta Nistor, „exista liste din care nu iese nimeni“. Asa se face ca actori ca Victor Rebengiuc, George Mihaita, Marin Moraru sau George Ivascu primesc din ce in ce mai putine roluri. Irina Nistor regreta absenta unor actrite ca Emilia Popescu, Oana Pellea si Medeea Marinescu, a caror valoare a fost confirmata de cineasti prestigiosi din strainatate. Cauza pentru care actorii mari sint ignorati de regizori e una singura, crede Irina Nistor: „Sfinta lene si bisericutele“. Tot ea vorbeste despre o noua moda a regizorilor romani: aceea de a distribui foarte multi actori necunoscuti: „E bine, dar publicul intreaba de numele mari si toata lumea are de pierdut“, conchide criticul. Criticul acuza tacticile facile la care unii regizori romani apeleaza pentru a racola cit mai multi spectatori: „Am rezerve in privinta practicii de a distribui vedete de televiziune in filme in speranta ca vor aduce mai mult public. Exceptii se admit in cazul Monicai Birladeanu, care a facut un rol excelent in «Moartea domnului Lazarescu»“. Aceste absente sint acoperite, crede Dana Duma, de faptul ca in Romania se fac putine filme, si acelea cu buget redus si cu distributii limitate: „Cind se vor face 20 de filme pe an, vom vedea mult mai multi actori care merita sa fie vazuti“. Marcel Iures, marele absent Dana Duma nu crede ca distribuirea actorilor tineri tine de o moda lansata de cineastii de la noi. Iar daca acesti actori sint cei cu care au colaborat la UNATC, situatia este cit se poate de explicabila: regizorii si-au selectat din timp oameni cu care pot sa lucreze. In ceea ce priveste lista marilor absenti de pe afisele cinematografelor, Dana Duma crede ca Marcel Iures e cazul cel mai flagrant. Desi a jucat in filmele unor regizori britanici si americani, in ultimii sapte ani, Iures a facut un singur rol intr-un film romanesc, „ Logodnicii din America “, in regia lui Nicolae Margineanu. N-au mai jucat nici Claudiu Bleont si Mircea Diaconu, iar Mihai Bratila n-a mai fost nici el distribuit. Dana Duma continua sa astepte revenirea lui Mihai Bendeac, un actor care a migrat cu succes de la teatru la fim in „Milionari de weekend“, de Catalin Saizescu.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea