Social

Vanzările Boeing au atins suma record de 124 miliarde de dolari

Boe
ing a reuşit să-şi zdrobească rivalul european Airbus în privinţa vanzărilor de anul trecut. Producătorul american de aeronave a contractat comenzi care totalizează nu mai puţin de 1.044 de avioane comerciale, în valoare de 124 miliarde de dolari. Deşi Airbus îşi va face publice cifrele din vanzări abia luna aceasta, analiştii estimează că cererile nu au depăşit 700 de unităţi. La sfarşitul lunii noiembrie 2006, Airbus avea comenzi pentru 635 din avioanele sale, dar majoritatea acestora au fost pentru jet-uri mici. Aşa că valoarea totală a vanzărilor nu pare să fie foarte mare, în comparaţie cu cea a companiei Boeing. Producătorul american de aeronave a comercializat cu 42 de unităţi mai mult faţă de 2005, însă nu a depăşit recordul Airbus din acelaşi an, de 1.055 de avioane vandute. Boeing şi-a recaştigat astfel statutul de lider pentru toate categoriile de avioane după patru ani de supremaţie a europenilor de la Airbus. Care este secretul companiei americane? O cerere foarte mare de avioane mari cu motoare gemene, aşa cum este noul model 787 Dreamliner, modelele din seria 777, dar şi vechiul 737. Modelul 737 este încă popular după 40 de ani de existenţă Chiar dacă a vandut mai multe avioane anul trecut, Boeing mai are de luptat cu Airbus ceva vreme. Şi asta pentru că în privinţa numărului de comenzi livrate, producătorul american s-a clasat în ultimii patru ani mereu în urma Airbus. Aşa că, europenii răman încă cei mai mari producători de aeronave din lume, în ciuda creşterii numărului de livrări pentru aeronavele Boeing cu 37%. Asta pentru că Airbus a livrat 425 de comenzi, iar Boeing doar 398. Însă, analiştii sunt de părere că lupta va fi de scurtă durată, iar la final producătorul american de aeronave va ieşi învingător, scrie " Businessweek ". Cel mai popular model al Boeing rămane 737, în ciuda celor 40 de ani de existenţă. Compania americană a vandut anul acesta 729 de avioane de acest tip. Boeing 737 este recunoscut ca cel mai folosit de către majoritatea flotelor aeriene. Atat Airbus, cat şi Boeing, ale căror modele A320 şi, respectiv, 737, concurează la aceeaşi clasă, beneficiază de pe urma creşterii numărului de companii aeriene low-cost, care favorizează vanzările pentru astfel de avioane mici şi ieftine. Dar, nici noul model Boeing 787 Dreamliner nu se află mai prejos. Pană acum, producătorul american a contractat 157 de comenzi, deşi 787 va vedea lumina zilei abia în 2009. În timp ce Boeing atrăgea clienţi cu noul său model, Airbus se lupta să-şi menţină susţinerea clienţilor prin reînnoirea designului aeronavei A350, proiect pentru care conducerea Airbus şi-a dat acordul abia luna trecută. Această întarziere va lăsa un gol în vanzările de anul trecut ale producătorului european. Boeing, în schimb, i-a surprins pe analişti cu vanzările pentru modelul 747 jumbo-jet. Nu mai puţin de 72 de unităţi, în valoare de 18 miliarde de dolari, au fost comercializate în 2006. Airbus a înregistrat pierderi de 6,4 miliarde de dolari Este cea mai mare cerere de la lansarea programului, în 1990, şi vine la patru ani de cand compania a decis întreruperea producţiei pentru acest model, scrie "The Times". După atacurile teroriste de la 11 septembrie 2001, din New York, industria aeronautică a intrat în declin. Vanzările pentru Boeing 747 au scăzut drastic, iar compania a fost nevoită să sisteze producţia. Revigorarea comenzilor pentru acest model nu va face altceva decat să pună sare pe rănile europenilor de la Airbus, după ce producţia pentru competitorul de clasă al Boeing 747, A380, a cunoscut întarzieri repetate, iar unii clienţi au renunţat la comenzi. Ceea ce înseamnă că cei care au decis să nu renunţe la modelul A380 vor aştepta doi ani în plus. Anul trecut, Airbus a pierdut trei directori executivi, un client al A380 - dar foarte probabil sunt mai mulţi -, şi 6,4 miliarde de dolari din profitul estimat, scrie "Businessweek". Pe de altă parte, Boeing a primit comenzi de la 76 de clienţi diferiţi. În ultimele zile ale lunii decembrie, executivii companiei au reuşit să finalizeze comenzi pentru mai mult de 100 de avioane de la Korean Air, India's Jet Airways, Air Berlin, Delta Air Lines şi alţii.
  •   2007-01-08
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din social

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras: Care sunt joburile de viitor?

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului