Social

Trenurile de mare viteza fac concurenta avioanelor

Pana
in anul 2010, 65 de orase europene vor fi legate in reteaua de trenuri de mare viteza din Europa, iar numarul calatorilor care vor folosi acest mijloc de transport va ajunge, in acelasi interval de timp, la 25 de milioane. Trenurile de mare viteza sunt cel mai rapid mijloc de calatorie intre orasele europene, pe distante de pana la 550 km. Tot mai multe persoane care calatoresc in interes de afaceri au ajuns sa le prefere avioanelor, nu doar datorita vitezei de 320 km pe ora, ci si datorita altor avantaje, principalul fiind timpul scurt necesar pentru imbarcare , de doar zece minute, in care este inclus si controlul de securitate, a relatat recent "International Herald Tribune". In cazul calatoriilor cu avionul pe distante scurte, zborul propriu-zis poate sa reprezinte doar 20 la suta din durata totala a calatoriei, restul timpului fiind impartit intre controlul (sau controalele) de securitate, asteptarea pe aeroport si imbarcare, ceea ce pentru oamenii de afaceri inseamna timpi morti. Guillaume Pepy, presedintele Eurostar si directorul executiv al SNCF (caile ferate franceze), a ajuns la concluzia, dupa o serie de cercetari, ca persoanele care calatoresc in interes de afaceri sunt dispuse sa calatoreasca pana la patru ore cu trenul de mare viteza, pentru ca au o " productivitate mai mare" comparativ cu cea dintr-o calatorie cu avionul. Pentru alte calatorii decat cele de afaceri, pasagerii sunt dispusi sa mearga cu trenul pana la sase ore. Dupa modelul aliantelor dintre liniile aeriene, cum ar fi Oneworld sau Star Alliance, Pepy a fost unul dintre promotorii constituirii Railteam, o alianta intre cei sapte operatori de trenuri de mare viteza din Europa: Eurostar (Marea Britanie, Franta si Belgia), Deutsche Bahn (Germania), SNCF (Franta), NS Hispeed (Olanda), ÖBB (Austria), SBB (Elvetia), SNCB (Belgia), carora li s-au adaugat Thalys (un parteneriat intre caile ferate franceze, germane si olandeze) si TGV Lyria, serviciu care leaga Franta si Elvetia. Viteza medie a trenurilor a crescut in ultimii ani de la 300 km pe ora la 320 km pe ora, astfel incat durata calatoriilor s-a micsorat cu o treime sau chiar la jumatate. Acum distanta Paris-Reims este acoperita in 45 de minute in loc de 95 de minute, iar o calatorie Paris-Frankfurt dureaza trei ore si 50 de minute, in loc de sase ore si 15 minute. Trei clase Eurostar ofera trei clase de servicii: Business Premier, cu imbarcare in 10 minute, acces in salon de asteptare cu toate facilitatile, inclusiv conexiune la internet, masa si bauturi sau mic-dejun expres si, pentru o taxa suplimentara , sofer la destinatie; Select, cu timp de imbarcare 30 de minute, dar aceleasi servicii ca si Business Premier, si Standard, cu timp de imbarcare de 30 de minute, loc in genul celor de la clasa economic din avioane si vagon bar-bufet. Tarifele pentru o calatorie dus-intors intre Londra si Paris sunt de 450 lire sterline pentru clasa Business Premier, intre 119 si 405 lire sterline pentru clasa Select si de 59 de lire sterline pentru clasa Standard. Intre reteaua de trenuri de mare viteza si cursele aeriene din Europa exista nu doar raporturi de concurenta, ci si de coordonare, in majoritatea aeroporturilor europene importante existand legaturi cu gari apropiate.
  •   2007-08-01
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din social

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, consultantul Marius Focsa: Cum te poate ajuta primul Info Point gratuit pentru afaceri

Expertul Acasa.ro, Marius Focsa, business consultant

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Vehiculele electrice vor reduce poluarea cu peste 20%

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare