Social

#clasa a 7-a #subiect teza unica #barem teza #barem de corectare #teza unica #teza romana #teza unica limba si literatura romana

Subiect si barem la teza unica de limba si literatura, clasa a VII-a

Elevii din clasele a VII-a si a VIII-a au avut de rezolvat varianta cu numarul 2, astazi, 3 decembrie 2008, la teza unica la Limba si literatura romana.

Pentru informatii despre acest eveniment, citeste articolul Varianta cu numarul 2 la teza unica la limba romana.

Mai jos gasesti subiectele tezei si baremul de corectare pentru clasa a VII-a.

Pentru subiectele si baremul de la clasa a VIII-a, mergi aici.

Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului
Centrul National pentru Curriculum si Evaluare in Invatamantul Preuniversitar
Disciplina limba si literatura romana Varianta 2

1

Teza cu subiect unic pe semestrul I
Disciplina limba si literatura romana

Clasa a VII-a Varianta 2

Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.
Timpul efectiv de lucru este de 2 ore .

SUBIECTUL I (60 de puncte)

Citeste cu atentie textul dat:

Au plecat slujitorii si cercetand cu sarg* prin sat si orase, au strans toti cioplitorii, toti cati
puteau sa umble in mana cu dalta si ciocanul.
- Sa va incercati puterea, le-a poruncit uriasul. Si acela dintre voi care o sa poata ciopli din
piatra rece un trandafir, va primi ca rasplata un coltisor de tara si un sac plin de nestemate. Hei!...
Cutezati?...
Unii au dat din umeri, altii au spus pe fata:
- Noi nu putem sa facem lucrul acesta, uriasule.
- Un trandafir e viata; si piatra este piatra… Cum o sa poata face un om din piatra viata?...
Altii au vrut sa incerce, dar nu au izbutit sa faca decat o forma inghetata de piatra, ce nu avea
nici viata, nu avea nici mireasma…
- Mai porniti inca o data! a dat racnet uriasul spre slujitori. Cautati prin munti, pustiuri, paduri,
prin orice locuri cat de ascunse. Si sa nu cutezati a va intoarce, de nu aflati nici de asta data pe
omul ce stie sa daltuiasca* din piatra un trandafir cu viata…
Tarziu, tarziu, nu pot sa va spun cam dupa cata vreme, iacata slujitorii se intorc. Si aduc cu ei
un tanar frumos si subtirel, doar cu o daltita in mana.
- Cine esti tu, baiete? tipa la el cu incruntare uriasul.
- Sunt cioplitor in piatra, ii raspunde baiatul. Ma cheama Consul. Si am venit la porunca, dupa
trimisii tai…
- L-am aflat intr-un munte. Traia ascuns acolo ca o salbaticiune. Dar stie sa taie in piatra
orice… Am vazut noi […] cum daltuia intr-o stanca arbori, fire de iarba, flori si vietuitoare.

(Al. Mitru, Consul si Taita)

* cu sarg, loc. adv. – in graba, repede, imediat
* a daltui, vb. – a ciopli cu dalta (unealta de otel in forma de pana, cu sau fara maner, folosita
la cioplire, taiere, scobire, crestare etc.)

Scrie, pe foaia de teza, raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos:

A.

1. Desparte in silabe cuvintele: racnet, cioplitor, salbaticiune. 6 puncte

2. Precizeaza mijlocul intern de imbogatire a vocabularului prin care s-au format
cuvintele: decat, slujitor, coltisor. 6 puncte

3. Stabileste cate un sinonim potrivit pentru sensul cuvintelor/ al grupurilor de cuvinte subliniate in textul citat. 6 puncte

4. Alcatuieste un enunt in care sa apara un omonim al cuvantului subliniat
in fragmentul urmator: - Noi nu putem sa facem lucrul acesta, uriasule. 6 puncte

5. Motiveaza folosirea virgulei in enuntul Sunt cioplitor in piatra, ii raspunde baiatul. 6 puncte

B.

6. Transcrie un scurt fragment in care este sugerata o trasatura morala a
personajului uriasul. 6 puncte

7. Mentioneaza doua trasaturi care sa justifice faptul ca textul citat
apartine genului epic/ unei opere epice. 6 puncte

8. Formuleaza o idee principala din fragmentul marcat cu chenar. 6 puncte

Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului
Centrul National pentru Curriculum si Evaluare in Invatamantul Preuniversitar
Disciplina limba si literatura romana Varianta 2

2

C.

Scrie, in 8 – 12 randuri, rezumatul textului citat (Al. Mitru, Consul si Taita), respectand regulile
de alcatuire a unui asemenea tip de compunere . 12 puncte

Nota! Vei primi 8 puncte pentru continut si 4 puncte pentru redactare. In vederea acordarii
punctajului pentru redactare, rezumatul trebuie sa se incadreze in limita de spatiu ceruta.

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

Scrie o compunere de 20 - 25 de randuri, in care sa descrii un tablou din natura (o zi insorita
de toamna). In compunere, trebuie:
- sa formulezi un titlu expresiv/ personalizat al textului redactat de tine; 4 puncte
- sa respecti conventiile specifice unei descrieri; 6 puncte
- sa ai un continut si un stil adecvate tipului de text si cerintei formulate; 12 puncte
- sa respecti normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie. 8 puncte

Nota! Nu folosi nume proprii in descriere. In vederea acordarii punctajului pentru exprimare,
ortografie si punctuatie, compunerea trebuie sa se incadreze in limita de spatiu ceruta.

Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului
Centrul National pentru Curriculum si Evaluare in Invatamantul Preuniversitar

Limba si literatura romana Varianta 2
1

Teza cu subiect unic pe semestrul I

Limba si literatura romana

Clasa a VII-a

Varianta 2

barem de corectare si de notare

Nota! Se acorda acelasi punctaj pentru raspunsurile redactate in spiritul solutiilor din
barem.

Subiectul I (60 de puncte)

A.

1. Despartirea cuvintelor in silabe: rac- net , cio-pli-tor, sal-ba-ti-ciu-ne. (2 p. + 2 p. + 2 p.) 6 puncte

2. Mijlocul intern de imbogatire a vocabularului, de exemplu: decat – compunere; slujitor – derivare
(cu sufix); coltisor – derivare (cu sufix). (2 p. + 2 p. + 2 p.) 6 puncte

3. Sinonime potrivite pentru sensul din text al cuvintelor/ al grupurilor de cuvinte, de exemplu: plin
umplut, incarcat, intesat…; pe fata – direct, fara ascunzisuri, fara menajamente...; spre – inspre,
catre, in directia... etc. (2 p. + 2 p. + 2 p.) 6 puncte

4. Alcatuirea corecta a enuntului continand un omonim al cuvantului noi, de exemplu: La librarie au
aparut carti noi
(adjectiv; proaspat lansate/ editate). (Corectitudinea enuntului: 3 p.; folosirea
adecvata a formei omonimului cerut: 3 p.; punctajul stabilit se acorda numai pentru indeplinirea
celor doua criterii de performanta.) 6 puncte

5. Motivarea folosirii virgulei in fragmentul dat, de exemplu: Virgula, semn de punctuatie, marcheaza
sfarsitul vorbirii directe si inceputul vorbirii indirecte etc. (Motivarea corecta si nuantata a unui
aspect al folosirii virgulei: 6 p.; motivarea partial corecta sub aspect logic si/ sau ortografic: 4 p.;
incercare de motivare sau cu mai mult de 2 greseli de exprimare si/ sau de ortografie: 2 p.)
6 puncte

B.

6. Transcrierea unui scurt fragment in care este sugerata o trasatura morala a personajului uriasul, de
exemplu: a dat racnet uriasul spre slujitori; tipa la el cu incruntare uriasul etc. 6 puncte

7. Mentionarea a doua trasaturi care sa justifice faptul ca textul citat apartine genului epic/ unei opere
epice: prezenta naratorului, a actiunii/ a conflictului, a personajelor, moduri principale de expunere:
naratiunea si dialogul etc. (Formularea corecta si nuantata a celor doua trasaturi: 6 p.; formularea
corecta si nuantata a unei trasaturi sau formularea partial corecta, sub aspect logic si/ sau ortografic,
a celor doua trasaturi: 4 p.; formulare partial corecta a unei trasaturi, cu greseli de exprimare si/ sau
de ortografie: 2 p.) 6 puncte

8. Formularea unei idei principale din textul marcat cu chenar, de exemplu: Slujitorii ii spun uriasului
despre tanarul cioplitor, garantand pentru priceperea acestuia. Garantarea de catre slujitori a
priceperii cioplitorului, gata de a indeplini porunca uriasului etc. (Formularea corecta si nuantata a
unei idei principale: 6 p.; formularea partial corecta, sub aspect logic si/ sau ortografic, a unei idei
principale: 4 p.; formulare partial corecta a unei idei a textului marcat, cu greseli de exprimare si/ sau
de ortografie: 2 p.) 6 puncte

C.

C.1. Continutul rezumatului

1. Respectarea fidelitatii fata de textul dat. (Concordanta dintre continutul textului dat si rezumatul
realizat - in totalitate: 2 p./ partial: 1 p.) 2 puncte

2. Desprinderea elementelor esentiale/ a ideilor principale ale textului. (Desprinderea adecvata a
elementelor esentiale/ a ideilor principale: 2 p.; desprinderea partial adecvata sau cu omisiuni a
elementelor esentializate/ a ideilor principale: 1 p.) 2 puncte

3. Prezentarea esentializata, pe baza ideilor principale, a succesiunii intamplarilor la care participa
personajele. (Prezentare in succesiune logica, esentializata: 2 p.; prezentare cu omisiuni sau cu
amanunte nesemnificative: 1 p.) 2 puncte

4. Respectarea unor conventii specifice rezumatului. (Relatarea la persoana a III-a; utilizarea
modurilor si a timpurilor verbale potrivite; trecerea de la vorbirea directa la vorbirea indirecta, fara dialog inserat; relatarea obiectiva, fara interventii emotional-subiective si fara citate - in totalitate:
2 p./ partial: 1 p.) 2 puncte

C. 2. Redactare (Pentru acordarea punctajului, rezumatul trebuie sa se incadreze in limita de
spatiu ceruta. Nu vor fi penalizate raspunsurile care depasesc 12 randuri scrise.)

5. Coerenta textului. (Claritatea enuntului, lexicul si sintaxa adecvata.) 1 punct

6. Registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului rezumatului. 1 punct

7. Ortografia si punctuatia. (0 - 2 greseli: 1 p.; 3 sau mai multe greseli: 0 p.) 1 punct

8. Asezarea corecta a textului in pagina, lizibilitatea. 1 punct

Subiectul al II-lea (30 de puncte)

A. Continutul compunerii

1. Formularea unui titlu expresiv/ personalizat al compunerii. (Formularea expresiva/ personalizata a
titlului, in acord cu tema/ cu subiectul, cu ideea sau cu imaginea centrala a textului: 4 p.; formularea
unui titlu comun, dar in acord cu tema/ cu subiectul, cu ideea sau cu imaginea centrala a textului: 2 p.;
formularea unui titlu care nu subliniaza un aspect relevant al continutului: 1 p.) 4 puncte

2. Respectarea conventiilor specifice unei descrieri: folosirea descrierii ca mod principal de
expunere; insistenta pe grupul nominal (substantiv + adjectiv cu valoare stilistica de epitet);
punerea in evidenta a caracteristicilor, prin ordonarea detaliilor, prin utilizarea adecvata a unor
figuri de stil si a unor imagini vizuale, auditive etc. (Respectarea conventiilor specifice unei
descrieri, in acord cu tema/ cu subiectul sau cu ideile continutului: 6 p.; respectarea partiala a
conventiilor specifice unei descrieri: 3 p.; respectarea doar a unei/ a unor conventii specifice unei
descrieri, in text aparand ca dominant alt mod de expunere: 1 p.) 6 puncte

3. Prezenta unui continut si a unui stil adecvate tipului de text si cerintei formulate. (Continutul si
stilul adecvate tipului de text si cerintei formulate: 12 p.; stilul potrivit tipului de descriere, dar
continutul partial adecvat cerintei formulate: 9 p.; stil adecvat, dar continut formal/ banal, fara
sublinierea unei/ unor trasaturi reprezentative pentru imaginea tabloului descris: 6 p.; stil si
continut partial adecvate unei descrieri personalizate, improvizatii etc.: 3 p.) 12 puncte

B. Redactare (Pentru acordarea punctajului, compunerea trebuie sa aiba minimum 15 randuri.
Nu vor fi penalizate raspunsurile care depasesc 25 de randuri scrise.)

4. Coerenta textului. (Claritatea enuntului, lexicul si sintaxa adecvata – in totalitate: 3 p./ partial: 1 p.)
3 puncte

5. Ortografia si punctuatia. (0 - 1 greseli: 3 p.; 2 - 3 greseli: 2 p.; 4 - 5 greseli: 1 p.) 3 puncte

6. Asezarea corecta a textului in pagina, lizibilitatea– in totalitate: 2 p./ partial: 1 p. 2 puncte
NOTA! Se acorda 10 puncte din oficiu. Nota finala se obtine prin impartirea la 10 a
punctajului obtinut de elev.

  •   2008-12-03
  •   31591 vizualizari
  •   comentarii

Articol scris de


Vezi toate articolele

Articole din social

Intrebarea zilei

Cauta-ti perechea