Social

Sarkozy si Merkel isi impart managementul EADS

Din cauza pierderilor de peste jumatate de miliard de euro pe care Airbus le-a raportat anul trecut, cei doi lideri politici par hotarati sa faca ordine in compania europeana. Dupa sapte ani de management dual, francezii si germanii si-au impartit in sfarsit rolurile la EADS. Noul presedinte al Frantei, Nicolas Sarkozy, si cancelarul german Angela Merkel s-au intalnit ieri, la Toulouse , unde se afla sediul central al subsidiarei EADS, Airbus, care produce cam jumatate din avioanele comerciale ale lumii. Negocierile dintre guvernul francez , concernul media si de aparare Lagardère si compania germana DaimlerChrysler, care sunt actionarii majoritari, s-au terminat la timp pentru ca Sarkozy sa poata anunta noua structura de management. Francezul Louis Gallois va fi singurul director executiv al EADS, iar germanul Tom Enders va ocupa in schimb pozitia de director executiv al Airbus. Pana acum, cei doi au impartit aceeasi functie, de CEO al EADS. Presedintele EADS va fi Ruediger Grube, care impartea pana acum acelasi fotoliu cu Arnaud Lagardère. Francezul Lagardère i-ar putea insa lua locul peste cinci ani. Intarzierile la A380, motiv de restructurare la varf Nu o data investitorii si analistii au spus ca de vina pentru problemele constructorului de avioane european era tocmai acest management dual, care ingreuna mult luarea deciziilor si comunicarea intre cele doua parti, Franta si Germania. Acelasi lucru l-a afirmat si un raport al senatului francez, luna trecuta. Intr-un interviu publicat duminica in cotidianul german "Handelsblatt", Merkel spune si ea ca politica nu trebuie sa mai joace niciun rol in procesul de luare a deciziilor la EADS. "Este important ca aceasta companie sa fie condusa potrivit principiilor corporatiste, si nu celor politice", a spus Merkel. EADS, cea mai mare companie aerospatiala din Europa, s-a format prin unirea partenerilor francezi, germani si spanioli ai Airbus, in iulie 2000. Contractul de fuziune cere ca principalii investitori germani si francezi sa aiba participatii egale si sa fie reprezentati de copresedinti si codirectori executivi. Trecerea la un singur presedinte si un singur CEO este acum cu atat mai necesara cu cat Airbus este in cautare de capital proaspat pentru finantarea proiectului A350 XWB. In plus, Airbus are acum si alte probleme, cum ar fi necesitatea de a-si mari capacitatea de productie, dar si de a recupera intarzierile la livrarile gigantului aviatic A380. Airbus este in intarziere cu doi ani la aceste livrari , fapt care, in 2006, a dus la pierderi de 572 milioane de euro. Airbus trebuie sa stranga cureaua pana in 2010 Pana in 2010, mult-asteptatul avion de cursa lunga va aduce insa companiei pierderi de 4,8 miliarde de euro, dupa cum estima EADS in octombrie anul trecut. Intarzierile au fost, in parte, puse pe seama lipsei de comunicare din interiorul Airbus si EADS, in privinta gravitatii problemelor de productie cu care se confruntau pe masura ce proiectul avansa. Acum, Airbus trebuie sa-si reduca drastic costurile de productie, cu 2,1 miliarde de euro pana in 2010. Asta inseamna concedierea a 10.000 de angajati si vanzarea sau gasirea unor parteneri pentru sase dintre uzinele sale. Economiile sunt necesare pentru ca Airbus sa poata finanta constructia noului sau model de avion de capacitate medie, A350. Acesta va concura cu avioanele 777 si 787 ale concurentului Airbus, constructorul american Boeing. In ciuda tuturor problemelor pe care compania europeana le are, Merkel insista totusi ca Airbus este o poveste de succes. Scepticii spun ca noul management nu va face minuni, pentru ca e vorba de aceleasi si aceleasi persoane care se rotesc la conducerea companiei. Alti analisti cred ca adevarata provocare este cea in fata careia sunt pusi chiar Sarkozy si Merkel, care trebuie sa demonstreze ca pot lasa la o parte interesele partizane.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea