Social

Rupert Murdoch şi Silvio Berlusconi se bat pentru supremaţia media în Italia

În
duelul celor doi moguli media, Rupert Murdoch şi Silvio Berlusconi, primul pare să caştige teren. Iar asta se întamplă chiar în patria italienilor. Dar nici Berlusconi nu se lasă. Guvernul italian ar putea interveni acum, într-o luptă care durează de ani de zile, şi răsturna situaţia în favoarea multimiliardarului australian. Prin compania sa, Fininvest, Silvio Berlusconi rămane şeful de neegalat al mass-mediei italiene, cu pachete de acţiuni în cele mai mari trei posturi tv, ziare, o editur ă şi o companie producătoare de film. Dar noua lege media i-ar putea slăbi poziţia pe care mogulul o are pe piaţa audiovizuală şi l-ar putea favoriza astfel pe Rupert Murdoch, preşedintele şi directorul executiv al News Corporation, care deţine Sky Italia, singurul provider de servicii prin satelit. Berlusconi şi-a construit imperiul media în mare parte datorită faptului că a fost prim-ministrul Italiei. Dar, în urmă cu şase luni, el a pierdut această poziţie, fiind învins de Romano Prodi, care a promis că va pune capăt hegemoniei lui Berlusconi în mass-media. Iar de atunci, Murdoch îl tot curtează pe Prodi, în văzul lumii, relatează cotidianul "New York Times". Luna trecută, guvernul italian a luat în discuţie un nou proiect de lege al conflictelor de interese, care îl atinge în mod direct pe Berlusconi, dar şi un nou act normativ al mass-mediei. Acesta din urmă ar putea forţa Mediaset, divizia media a companiei Fininvest, să transforme unul din canalele sale de televiziune din sistem analog într-un post digital. Iar asta ar trebui să se întample în termen de cinci luni. Aceleaşi schimbări ar trebui să le opereze şi postul public de televiziune, RAI. Această mişcare a guvernului vizează, de fapt, eliberarea a două licenţe pentru noi investitori în piaţa media italiană. O analiză recentă a IT Media arată faptul că Sky Italia va fi beneficiarul principal al acestei legi. Sky ar putea astfel caştiga, în plus, 28 milioane de euro pe an în urma implementării acestei legi. În acelaşi timp, Mediaset ar putea pierde pană la 103 milioane de euro, pe an, din veniturile sale. "Este mai mult decat o intervenţie în favoarea lui Murdoch şi a News Corporation; ceea ce se întamplă este de fapt o spargere a monopolului Berlusconi. Este o încercare a acestui guvern, unul dintre puţinele lucruri pe care le poate face, dată fiind susţinerea scăzută din parlament, pentru a deschide într-adevăr piaţa televiziunilor", a spus Francesco Siliato, un analist media, membru al unei comisii care îl consiliază pe ministrul italian al comunicaţiilor, Paolo Gentiloni. În trecut, Berlusconi şi Murdoch au luat cina împreună şi au colaborat de cateva ori, dar acum se înţeapă reciproc prin intermediul presei. "Acum ce mai urmează? O nouă alianţă între Murdoch şi Prodi? şi cand te gandeşti că Murdoch era odată conservator", a spus Berlusconi, citat de ziarul italian "La Stampa". În alegerile din primăvară, Sky Italia a jucat, în mod subtil, dar eficient, un rol important, fiind, prin ştirile relatate, o alternativă la posturile italiene tradiţionale, despre care se ştie că sunt controlate de numeroase forţe politice. Recent, Prodi a dat un interviu exclusiv postului Sky, în care nu a uitat să menţioneze că acest post a fost singurul care i-a acordat timpul şi obiectivitatea necesare pentru a echilibra balanţa. Sky Italia nu a comentat, dar a arătat, printr-un comunicat, că sprijină noul proiect de lege şi orice altă iniţiativă legislativă care va deschide piaţa media din Italia. Iar după rapoartele financiare recente, Sky News apare drept una dintre cele mai profitabile divizii ale News Corporation. Potrivit ultimelor rezultate trimestriale, veniturile televiziunilor prin satelit ale News Corporation au crescut de la 498 milioane de dolari la 622 milioane de dolari. În Italia, la cei 3,83 milioane de abonaţi s-au mai adăugat 434.000, iar analiştii speculează faptul că se pregăteşte listarea la bursă, cel mai probabil pentru anul viitor. În perioada în care Berlusconi era prim-ministru, Mediaset a reuşit să priveze Sky Italia de drepturile exclusive de transmisie a meciurilor de fotbal din Serie A. Atunci, Mediaset a cumpărat drepturile trimestriale pentru o serie de echipe de top, cum ar fi şi echipa lui Berlusconi, A.C. Milan, la un discount suspect de generos. Dar după instalarea lui Prodi, situaţia s-a schimbat. În iulie anul acesta, guvernul a anunţat o nouă schemă de vanzare a drepturilor de transmisie televizată a meciurilor de fotbal, care nu mai avantajează atat de mult Mediaset, compania lui Berlusconi.
  •   2006-11-28
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din social

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: Se poate incepe si asa…

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului