Social

Razboiul dintre Coca-Cola si Pepsi s-a lasat cu opt ani de puscarie

O fosta angajata a liderului mondial a fost condamnata la 8 ani de inchisoare deoarece a furat informatii secrete pentru a le vinde Pepsi Co. Joya Williams (41 de ani), o fosta angajata a grupului Coca-Cola, a fost condamnata de Curtea Federala Atlanta la opt ani de inchisoare si o amenda de 400.000 de dolari pentru complicitate la furt de informatii confidentiale apartinind producatorului de bauturi racoritoare. Fosta asistenta a directorului Coca-Cola pentru branduri internationale ar fi putut sa primeasca 1,5 miliarde de dolari de la Pepsi Co pentru o serie de documente confidentiale, precum si pentru unele mostre dintr-un produs nelansat inca pe piata de Coca-Cola. Williams era implicata in aceasta „afacere“ alaturi de Ibrahim Dimson, din New York, si Edmund Duhaney, din Georgia, care au confirmat implicarea lor in acest plan. Pentru fapta sa, Dimson a fost condamnat la cinci ani de inchisoare si obligat sa plateasca 40.000 de dolari, in vreme ce verdictul pentru Duhaney a fost aminat. Printre dovezile care au dus la condamnarea lui Williams se numara atit inregistrari video care o surprindeau pe aceasta sustragind mai multe documente de la locul de munca, cit si convorbiri telefonice cu Dimson, la scurt timp dupa ce acesta din urma primise un telefon de la agentul FBI care s-a recomandat drept un reprezentant al Pepsi Co dornic sa intre in posesia documentelor secrete. Totodata, impotriva lui Williams au depus marturie atit fostul sau sef de la Coca-Cola, cit si fostul prieten al acesteia si agentul FBI care a lucrat sub acoperire in acest caz. Potrivit procurorului BJay Pak, juratii au condamnat-o pe Williams dupa ce au ascultat inregistrarile convorbirilor dintre aceasta si complicii sai despre modalitatea in care isi vor imparti banii. „Probele au aratat ca Williams a dorit sa faca rau companiei Coca-Cola“, a declarat si judecatorul US District, Owen Forrester, potrivit caruia pedeapsa, cu doi ani mai lunga decit au crezut procurorii, a fost meritata, pentru ca furtul secretelor comerciale este extrem de important pentru o companie precum Coca-Cola. Procurorul a mai spus juriului ca Williams avea o datorie de 45.000 de dolari si ca nu era multumita de jobul ei. Mai mult, potrivit declaratiilor unui agent FBI, in perioada in care Williams era in arest, agentii federali au gasit in apartamentul ei documente apartinind Coca-Cola si mostre de bauturi care nu fusesera lansate pe piata. La rindul sau, avocatul apararii, Janice Singer, a incercat sa dea vina pe cei doi complici ai acuzatei, citind o declaratie pe care ar fi facut-o seful acesteia de la Coca-Cola. „Nu era suficient de inteligenta pentru a duce singura la bun sfirsit un asemenea plan“, ar fi spus seful lui Williams, potrivit lui Singer. „Afacerea“ pe care o planificau cei trei a iesit la lumina in momentul in care Pepsi Co a trimis companiei Coca-Cola o copie a unei scrisori ce data din 2006, apartinind unei persoane care pretindea ca este un important angajat al Coca-Cola si oferea informatii confidentiale si mostre de produse. Coca-Cola a contactat imediat FBI, care a inceput investigatiile. Inainte de a auzi sentinta, Williams, imbracata intr-o uniforma portocalie de puscarias, a marturisit, printre lacrimi: „Vreau sa spun ca cer scuze fata de Coca-Cola, fata de seful meu si fata de d-voastra. Nu sint o persoana rea. Intotdeauna am avut cite doua locuri de munca“, a spus aceasta, care, prin vocea avocatei sale, a precizat ca va face recurs. „Judecatorul a dat juriului instructiuni improprii asupra modului in care poti demonstra vinovatia «dincolo de orice dubiu»“. Inchisoarea pe timp de opt ani nu este o pedeapsa «corecta»“, a spus avocata. Declaratiile nu au intirziat sa apara nici in cazul procurorilor si al celor doua companii implicate. „Acest caz este un exemplu de buna purtare a unei companii“, a declarat judecatorul din Atlanta, David Nahmaias, referindu-se la modul in care Pepsi Co a colaborat in acest caz. „Cistigarea de avantaje competitive furind secretele competitorului poate duce direct catre inchisoarea federala“, a mai adaugat acesta. De asemenea, un purtator de cuvint al Coca-Cola, Charles Sutlive, a declarat ca firma pe care o reprezinta este recunoscatoare justitiei americane si FBI pentru efortul depus. Chiar daca in acest proces se pare ca cele doua companii au colaborat destul de bine, rivalitatea dintre cei doi giganti dateaza de la inceputurile companiilor. Iar tacticile nu au fost mereu ortodoxe, fie ca este vorba de un marketing agresiv, de Distributie exclusiva sau de antireclame. Si au si de ce. Pentru ca, desi lider de piata pe plan mondial, Coca-Cola a pierdut pe anumite piete suprematia. Este, spre exemplu, cazul tarilor arabe. Punctul culminant al razboiului a fost atins insa la finele lui 2005. Pe 6 decembrie, valoarea de piata la bursa din New York a Pepsi a depasit-o pe cea a Coca-Cola. In momentul respectiv, Pepsi valora 98,4 miliarde de dolari, iar Coca-Cola, 97,9 miliarde de dolari. Tot in urma cu doi ani, pentru a asigura un mediu competitiv corect pe piata, Comisia Europeana a obligat Coca-Cola sa rezerve un spatiu de minim 20% din capacitatea frigiderelor companiei plasate in magazine pentru alte bauturi racoritoare, in cazul in care in spatiul comercial respectiv nu existau alte frigidere destinate bauturilor racoritoare. In primul trimestru al acestui an, Coca-Cola a semnalat un profit net cu 14% peste nivelul de anul trecut, ajungind pina la 1,26 miliarde de dolari. Practic, compania a cistigat de pe seama pietelor emergente precum China si Rusia, compensindu-se astfel rezultatele slabe din regiunea nord-americana. In aceeasi perioada, Pepsi Co a inregistrat un profit net de 1,1 miliarde de dolari, cu 16% peste nivelul din perioada similara a anului trecut. De asemenea, veniturile trimestriale nete au avansat cu 9%, la 7,35 miliarde de dolari, in contextul cresterii semnificative a vinzarilor diviziei internationale. In Romania, per total piata, liderul pe piata bauturilor racoritoare este Coca-Cola. In schimb, pe anumite segmente, cum ar fi de exemplu cola, cola fara zahar, trioul Pepsi Max, Pepsi Light si Pepsi Twist Light, Pepsi are suprematia, conform datelor din 2006. Secretul licorii Reteta dupa care se face Coca-Cola a fost pazita cu strasnicie de companie, care a refuzat, in urma cu aproximativ zece ani, sa dezvaluie misterul, chiar daca guvernul de la New Delhi i-a cerut sa faca publica aceasta informatie. Formula pentru Coca-Cola Classic se pare ca nu a fost aflata nici acum. Potrivit unei declaratii a lui Ben Deutsch, purtator de cuvint al Coca-Cola, facuta chiar la inceputul acestui scandal, reteta pentru vestita bautura nu a fost niciodata pusa in pericol.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea