Presa americana critica extinderea UE

The Times: Comisia Europeana a lasat Bulgaria si Romania sa scape usor Cele doua candidate aduc in UE cultura coruptiei Comentand decizia Comisiei Europene, care urmeaza a fi anuntata, marti, la Strasbourg, de a recomanda aderarea Romaniei si Bulgariei la UE la 1 ianuarie 2007, cotidianul britanic "The Times" considera ca executivul european le-a lasat pe cele doua state sa scape usor. In conditiile in care multe din statele membre ale UE sunt ingrozite de coruptia, abuzurile si criminalitatea atat de vizibile din viata publica, ele vad doar o sursa de probleme in faptul ca aceste doua candidate ar putea aduce cu ele inauntrul Uniunii Europene o cultura a coruptiei. In cadrul Uniunii, a existat o puternica sustinere pentru amanarea aderarii, indiferent cate resentimente ar fi cauzat aceasta decizie la Bucuresti si Sofia. Potrivit "The Times", desi amenintarea propusa, de a ingheta fondurile, este una fara precedent, ea trebuie luata in serios de cele doua tari. Aderarea Romaniei si Bulgariei la UE este un scop important, noteaza ziarul britanic. Statutul de membru al UE va accelera si consolida reformele, va imbunatati stabilitatea regionala si va raspandi libertatea si prosperitatea. Cu toate acestea, dosarul lor necesita atentie. Marea Britanie s-a decis recent sa nu permita libera intrare imediata a emigrantilor doritori sa munceasca pe teritoriul sau, iar Bruxelles-ul a lansat acum o avertizare cum ca acestea ar face bine sa fie cu bagare de seama in aceasta privinta. Newsweek: Romania si Bulgaria - state mai mult balcanice decat europene Apropiata aderare a Romaniei si Bulgariei a retrezit euroscepticismul in unele tari din UE, care considera cele doua state mai mult balcanice decat europene si se tem ca extinderea Uniunii va continua periculos de rapid, comenteaza revista Newsweek, preluata de Mediafax. In ajunul Raportului de tara pentru Romania si Bulgaria, tot mai multe voci isi exprima scepticismul fata de procesul de extindere a Uniunii Europene, care pare sa nu se opreasca la admiterea celor doua state. Criticii sustin ca cele doua�tari sunt mai mult balcanice decat europene si ca Europa este extenuata dupa aderarea noilor membri. In plus, exista suspiciunea ca adoptarea de catre cele doua tari a aquis-ului comunitar s-a facut doar "pe hartie", aplicarea reformelor cu adevarat fiind mai greu de monitorizat. In conditiile unei nebuloase legislative, ale intarzierilor�economice, crimei organizate, intolerantei politice si afluxului de imigranti, publicatia�Newsweek se intreaba ce anume motiveaza UE sa continue procesul de extindere. O serie de voci critica Bruxelles-ul pentru lipsa de flexibilitate diplomatica si pentru reticenta de a spune "nu" aderarii unor state care nu sunt pregatite. Newsweek subliniaza insa ca exista si o serie de avantaje ale aderarii celor doua state balcanice, precum oportunitatile de natura comerciala, crearea unei zone de tampon geopolitic in fata fostului spatiu sovietic sau evitarea unei integrari europene mai profunde, de tip federalist. Analisti precum Jan Zielonka, de la Universitatea Oxford, resping criticile potrivit carora coruptia sau crima organizata ar trebui sa excluda cele doua tari din blocul comunitar. "Grecia sau Italia lui Berlusconi arata ca nivelul ridicat al coruptiei si crimei organizate nu e incompatibil cu statutul de membru", a declarat acesta.

•
  •