Social

Orasele secolului XXI, "organisme vii" cu inteligenta proprie

Cybe
rarhitectura si masurile impotriva incalzirii climatice globale vor schimba fata metropolelor viitorului. Cea mai grava problema cu care se confrunta marile orase in acest moment este efectul de sera. Planeta intreaga este amenintata cu distrugerea, daca gazele cu efect de sera nu vor fi reduse cu 25% pana in 2050. Reducerea acestora ne va schimba insa viata. Pe langa noile abordari in cazul industriei si transporturilor, vor fi luate masuri in materie de urbanism, in sensul adoptarii unei "modernitati verzi". In plus, orasul viitorului va fi complet automatizat, promit expertii de la Institutul Tehnologic din Massachusetts. Pentru a se asigura combaterea emisiilor de gaze cu efect de sera, vor fi construite cladiri cu sisteme energetice alternative, combinate cu noi tehnologii de izolare. Pe de alta parte, sistemele de comunicare inteligente vor permite ca traficul sa fie mai fluid, iar oamenii vor beneficia de informatii precise acasa, in masina, in statiile de autobuz. Dar orasul viitorului nu va semana cu orasul imaginat de cineastul Steven Spielberg. Cercetatorii de la Institutul Tehnologic Massachusetts (MIT) prognozeza ca orasele vor avea in viitorul apropiat edificii cu senzori. William Mitchell, unul dintre din cei mai importanti referenti mondiali in materie de arhitectura urbana, a subliniat: "Cu cat intr-un oras va fi introdusa o tehnologie mai avansata, cu atat mai putin va semana cu ceea ce stim din «Blade Runner», filmul SF al lui Ridley Scott . Marile schimbari produse in tehnologie nu vor fi evidente, desi vor rezulta schimbari fundamentale". Reinventarea automobilelor Expertii care proiecteaza Smart Cities incearca sa reinventeze masina. Ideea lor este de a "imbunatati" relatia automobilului cu orasele si cu oamenii. Soferii vor putea sa-si gaseasca masinile furate numai cu ajutorul senzorilor, fara a mai apela la politie. Automobilele inteligente vor putea sa "lupte" cu alte autovehicule, pentru a obtine cel mai bun loc de parcare din orase. De asemenea, expertii care proiecteaza Smart Cities au imaginat o lentila electronica asemanatoare unui telefon mobil, care transmite informatii in timp real, provenite de la edificiile orasului. Ei au inventat, de asemenea, o masina care este condusa fara maini si o minge care reactioneaza la miscarile copiilor, urma­rindu-le piciorul! Statii mobile de autobuz Cercetatorii au pus la punct totodata un proiect pentru compania franceza de transporturi cu obiectivul de a reinventa statiile de autobuz. Se urmareste ca acestea sa devina mobile, iar pasagerii sa poata sti (gratie telefonului mobil sau cu ajutorul oricarui dispozitiv electronic) traseul pe care circula autobuzul si acesta, la randul lui, sa fie informat unde se afla calatori si, astfel, sa fie evitate statiile unde nu asteapta nimeni. Dar ce se va intampla cand toti oamenii vor fi interconectati? Isi vor pierde ei intimitatea? Este suficient asigurata protectia sanatatii in conditiile de crestere a undelor electromagnetice? Retelele nu vor fi mai vulnerabile la cyberatacuri? "Raspunsul la aceste intrebari ne preocupa. Marea problema nu este tehnologica, ci culturala. Descoperim tot felul de lucruri cu mare viteza, dar nu putem inventa conventii sociale pe care sa le adoptam cu aceeasi mare viteza. De aceea, cand se gandesc la orasul viitorului, oamenii isi imagineaza un centru urban ca in «Blade Runner»", a tinut sa precizeze William Mitchell. Cladiri care isi pot schimba culoarea Mitchell l-a deceptionat pe cineastul Steven Spielberg, care i-a cerut sa anticipeze cum va arata Washingtonul in 50 de ani, pentru filmul sau " Minority Report ". "Daca vrei sa stii adevarul, va fi destul de asemanator celui de astazi", a spus expertul in arhitectura. "Este mult mai incitant pentru un specialist sa realizeze orase invizibil inteligente", a adaugat el. Proiectele Smart Cities au totusi in vedere atat aspectul fizic, cat si cel digital. De exemplu, orasele vor avea lumini inteligente, dar si strazi si cladiri care isi vor putea schimba culoarea si nuanta in functie de ora zilei. Elementele de mobilier urban, cum ar fi mesele din cafenele sau indicatoarele, vor putea afisa informatii despre meniuri sau locurile de parcare. Proiectul Smart Cities Baza orasului din secolul XXI va fi inteligenta. Orasele preindustriale, explica William Mitchell, erau "schelet si piele", acoperis si pereti, proiectate aproape exclusiv pentru a proteja oamenii de vitregiile vremii. Orasele industriale au construit sisteme pentru canalizarea apei si energiei. Dar, in secolul XXI, orasele vor fi "organisme vii", dotate cu inteligenta proprie. Iar sistemul lor nervos va fi internetul. Conform proiectului Smart Cities, toate dispozitivele – de la telefoane mobile la masini si edificii – vor avea sisteme de inteligenta incorporate si vor fi interconectate. Mitchell investigheaza sistemele de transport inteligente: strazile vor avea senzori care vor putea indica in timp real densitatea traficului. Acestea vor transmite semnale directe masinilor inteligente, care vor decide singure ce traseu sa urmareasca, pentru o cursa cat mai ferita de evenimente neplacute. Cum vor arata cladirile mileniului III Interiorul edificiului iPad TowerTurnul "iPad" din Dubai promite sa fie un "maxim" al aplicarii tehnologiei in viata cotidiana. Edificiile inteligente au inceput sa fie deja construite in lume. Un exemplu edificator este "iPad Residential Tower", un zgarie-nori de 26 de etaje a carui forma insolita seamana cu un iPod. Primul turn din lume care va fi construit conform conceptului de "cyberarhitectura" va fi "iPad Tower" din Dubai. Proiectul a fost prezentat oficial recent, cu ocazia celei de-a treia editii a International Property Show. El poarta semnatura firmei James Law Cybertecture din Hong Kong, pioniera a "cyberarhitecturii", disciplina care are in vedere integrarea tehnologiei digitale in lumea arhitectonica. Primul turn construit pe baza noilor principii, "iPad Tower", va reprezenta "triumful stilului de viata futurist". Tehnologiile revolutionare vor consta in: iReality (care va permite proiectarea unei realitati virtuale cu scopul de a conecta in timp real orice activitate din diferite locuri ale lumii), iHealth (salile de baie vor fi inzestrate cu tehnologii ce permit masurarea greutatii, tensiunii si temperaturii corporale), iAmbience (semnalul unei comunicari exterioare nu se va da prin intermediul unui sunet traditional al telefonului, ci prin mijloace alternative, cum ar fi schimbarea culorii sau a iluminarii), iEntertainment (fiecare oaspete va avea la dispozitie un repertoriu muzical si video pentru a alege, dupa orice preferinta, modul de a se distra). Dotat cu server iArt Turnul "iPad" din Dubai va avea 24 de etaje si o inclinare de sase grade pe verticala. Va fi gata in 2009. Construit pe baza celor mai avansate principii de "supertehnologie", acesta se va prezenta sub forma unui iPod. Fiecare din cele 231 de apartamente ale sale va fi dotat conform principiilor "cyberarhitecturii". "iPad Residencial Tower" va fi ridicat sub indrumarea lui James Law, guru al firmei "Cybertecture" din Hong Kong. Cyberarhitectii se ocupa de productia de software pentru constructii. Ei asigura un serviciu global pentru intregul turn, la care sunt conectate toate camerele. Fiecare apartament se poate conecta in timp real, astfel incat locuitorii sai sa poata vedea ce se petrece in orice colt din New York, Melbourne sau in savana africana. Fiecare camera, fiecare perete al cyberapartamentului se poate oricand schimba. Pentru a face acest lucru posibil, un server iArt, cu care este dotat cyberedificiul, poate expune intr-o zi lucrari de Matisse, intr-o alta zi de Picasso etc. Proiectate cu un sistem iRotation Room, unele camere se pot roti astfel incat sa ofere o panorama uimitoare a Dubaiului. Evolutia oraselor de-a lungul timpului Orasul este o unitate urbana intinsa si foarte populata in care se concentreaza cea mai mare parte a activitatilor umane. Dificultatea definirii orasului tine de propriile sale caracteristici: marime, dar si functii diverse. Principiile care guverneaza structura si organizarea unui oras sunt studiate de arhitectura si urbanism. Primele orase au aparut intre 3.500 si 1.500 i.Hr. in regiunile fertile ale Siriei, Mesopotamiei, valea Iordanului, valea Indusului si a fluviului Iantzi. Potrivit traditiei biblice, cel mai vechi oras ar fi Ierihonul. Aparitia oraselor a avut loc in neolitic. In acea perioada, orasul se caracteriza prin trei elemente: un zid monumental, suprafata (orasul mesopotamian Uruk se intindea pe 400 de hectare), populatie (se estimeaza ca populatia Xi’an-ului, in jurul anului 1.000 i.Hr., ajunsese la un milion de locuitori). Motivele aparitiei oraselor sunt probabil legate de bogatiile civilizatiei rurale capabile sa produca un surplus de productie. Culturile relativ evoluate au favorizat specializarea persoanelor in alte domenii decat agricultura. De asemenea, in centrul oraselor au fost ridicate edificii religioase. Pe toate continentele Diferenta dintre sat si oras nu e o problema de marime sau de geografie, ci este legata de o organizare administrativa traditionala in Evul Mediu. In acea epoca, satul corespundea unui domeniu al seniorului, iar locuitorii nu aveau drepturi particulare. In schimb, orasele (bourgs) erau organizatii mai complexe, in care "burghezii" aveau drepturi, adesea fiind aparati de charte municipale sau de reprezentantii lor, de primariile care incepusera sa apara. In practica, orasele sunt mari aglomeratii cu o importanta activitate comerciala. Incepand din secolul XVIII, toate aglomeratiile au fost dotate cu primarii cu responsabilitati uniforme. Din cele mai vechi timpuri au existat orase pe toate continentele. De-a lungul secolelor, ele nu au fost construite la fel, acest lucru depinzand de localizarea lor. Tipologie In ciuda marii diversitati de situatii, este posibila o clasificare a tipologiei de orase. Exista orase industriale (ca de exemplu Essen ), orase administrative (cum ar fi Bruxelles, Washington DC), orase turistice (de exemplu, Paris), balneare (Nisa), portuare (Hamburg, Marsilia), universitare (Oxford, Heidelberg). Marile orase sunt rezultatul extinderii urbane si al concentrarii puterilor strategice in domenii multiple (politic, administrativ, economic, cultural, militar). De obicei, se foloseste termenul de metropola pentru a le desemna. Au aparut totusi noi expresii pentru a le distinge si pe acestea. Megalopolis este o arie urbana creata prin includerea succesiva a zonelor suburbane si a oraselor invecinate. Primul megalopolis din lume a fost constituit din: Boston, Hartford, New York, Philadelphia si conurbatia (ansamblu de orase care se dezvolta independent, sunt aproape intre ele si au de rezolvat probleme comune) Baltimore - Washington de pe coasta SUA.
  •   2007-07-03
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din social

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu: Rolul tatalului in stabilirea bugetului familiei

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu, consilier financiar

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: 6 sfaturi pentru a depasi plafonarea la job

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare