Social

O bombă cu efect întarziat, descoperită în Marea Nordului

Subm
arinul german, scufundat în timpul celui de-al Doilea Război Mondial în dreptul coastei norvegiene, se dovedeşte o adevărată bombă cu ceas. ar putea provoca o catastrofă ecologică, prin contaminarea cu mercur, după 61 de ani de stagnare pe fundul oceanului. Pescuitul şi accesul bărcilor au fost interzise în zona epavei, iar populaţia a fost sfătuită să nu consume peşte provenit din apele locale. Urme de mercur au fost depistate atat în jurul epavei, la circa doi kilometri de insula Fedje, cat şi în peşte, ceea ce indică faptul că epava ar putea fi sursa contaminării. Submarinul a fost descoperit pe fundul mării abia în 2003, la 61 de ani de la scufundare. Documentele din timpul celui de-al Doilea Război Mondial atestă faptul că U864 transporta nu mai puţin de 65 tone de mercur. "Potenţialul de poluare este mai mare decat în orice alt caz din istoria Norvegiei", a declarat un purtător de cuvand al Administraţiei de Coastă norvegiene, citat de "The Times". Încercările de a extrage epava au fost abandonate din cauza instabilităţii ei. Autorităţile norvegiene au reuşit să extragă o singură canistră cu mercur şi au constatat că pereţii de oţel ai acesteia sunt erodaţi, în unele locuri, pană la mai puţin de un milimetru grosime. Localnicii de pe insula Fedje cer ca epava să fie înlăturată din apropierea coastei, dar autorităţile consideră că nava se ="xirtireh" href="http://www.acasa.ro/ class ="xirtireh" href="http://www.acasa.ro/ class ="xirtireh" href="http://www.acasa.ro/poate" title="poate">poate " title="poate">poate " title="poate">poate rupe. Guvernul norvegian a optat pentru îngroparea acesteia, care ar necesita 100.000 de metri cubi de nisip şi pietriş. O altă variantă ar fi îngroparea într-un sarcofag de beton, cu grosimea de 12 metri, costurile ridicandu-se la circa 12 milioane de euro. "Îngroparea este soluţia cea mai potrivită, deoarece epava este, de fapt, un mormant, care conţine rămăşiţele căpitanului Wolfram şi ale echipajului de 72 de marinari", scrie "The Times". Singurul caz de distrugere subacvatică a unui submarin Submarinul U864 şi-a început călătoria la 5 decembrie 1944, din portul german Kiel, trimis de Hitler, în secret, către Japonia, într-o misiune menită să evite înfrangerea iminentă a Germaniei. Nava nu şi-a atins însă destinaţia, fiind scufundată de submarinul britanic "Venturer". Este singurul caz cunoscut în istorie în care un submarin distruge un alt submarin. Epava zace acum ruptă în două, la 152 de metri adancime, în Marea Nordului. Mercurul, folosit în producerea armelor, era încărcătura secundară a navei, cea principală constand în piese de motor cu reacţie, destinate avioanelor de război japoneze. Mercurul tinde să se acumuleze în peşti şi scoici Mercurul este o substanţă toxică, ale cărei utilizări comerciale şi industriale sunt strict reglementate în multe ţări. Peştii, în special tonul, somonul şi macroul, şi scoicile au o tendinţă naturală de a acumula mercur în ţesuturi. O lege adoptată de SUA în 1990 plasează mercurul pe o listă a substanţelor nocive, ce trebuie controlate strict, iar Organizaţia Mondială a Sănătăţii consideră expunerea la mercur un risc major pentru sănătate. Una dintre cele mai mari deversări de mercur din istorie a fost cea de la Uzina Colex, din Oak Ridge (Tennessee), care a funcţionat în anii 1950 şi 1960. Rapoartele estimează că peste 900 kilograme de mercur au fost eliberate în mediul înconjurător.
  •   2006-12-20
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din social

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: O cariera de succes la varsta de 5 ani

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras: Sfaturi pentru tinerii care isi incep activitatea profesionala

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras

Pune o intrebare