Social

MOL şi Gazprom vor o poziţie mai bună în Europa

În ultimii ani , MOL , cea mai mare companie de petrol şi gaze naturale din Ungaria, a dezvoltat relaţii atat cu Rusia, cat şi cu ţările vecine de la sud -est ca să-şi ducă la bun sfarşit ambiţia de a deveni un important nod de distribuţie pentru Europa Centrală. Colaborarea cu Gazprom la construcţia unei conducte de gaze naturale din Rusia în Ungaria i-ar putea îndeplini visul. Zsolt Hernadi n-o să uite iarna geroasă a lui 2006. Ca pre şedinte al MOL, cea mai mare companie de petrol şi gaze naturale din Ungaria, care se transformă totodată şi într-una din cele mai mari astfel de companii din Europa Centrală, preocuparea sa principală era cum să furnizeze suficient gaz căminelor şi industriei maghiare, arată "International Herald Tribune". După ce că afară temperatura cobora sub 30 de grade celsius, vecina Ungariei, Ucraina, se certa cu Rusia pe tema preţului gazelor. Într-o primă etapă, gigantul rusesc Gazprom, controlat de statul rus, a sistat livrările de gaze către Ucraina, după ce ucrainenii au sustras din gazul rusesc destinat pieţelor din Europa. Disputa a afectat credibilitatea Rusiei ca furnizor de energie pentru Europa, dar a şi convins Gazprom că trebuie să găsească alte rute ca să-şi reducă dependenţa de Ucraina, principala ţară de tranzit pentru gazul rusesc. Ungaria depinde de gazul rusesc în proporţie de 85% Pe de altă parte, în Ungaria, o ţară care depinde de livrările de gaze din Rusia în proporţie de 85%, guvernul socialist al lui Ferenc Gyurcsany a fost nevoit să-şi regandească strategia energetică. Astfel, MOL şi guvernanţii au stabilit două strategii pentru combaterea unor viitoare probleme de livrare a gazului. Una dintre ele este mărirea capacităţii de înmagazinare a gazelor naturale cu ajutorul Gazprom, iar cealaltă este folosirea acestei capacităţi pentru a transforma Ungaria într-un nod de distribuţie pentru Europa Centrală. Acesta din urmă se dovedeşte însă a fi un plan destul de ambiţios, mai ales că şi Austria îşi doreşte să ocupe aceeaşi poziţie. MOL a primit anul trecut acceptul guvernului pentru a construi o unitate de înmagazinare a gazelor naturale de 1,2 miliarde de metri cubi ca rezervă strategică. "Dacă prin conducta noastră trece mai puţin gaz, nu pot să măresc volumul din producţia internă. Din acest motiv rezerva este atat de importantă", a spus Hernadi. Iar ca să-şi întărească şi mai mult legăturile cu Gazprom, MOL a convenit anul trecut să colaboreze cu gigantul rusesc la construcţia unei conducte transnaţionale, dar şi la construcţia unităţii de înmagazinare a gazelor naturale din Ungaria. Proiectul presupune practic extinderea conductei ruseşti Blue Stream, care trece acum din Rusia în Turcia, prin Marea Neagră. Din Turcia, conducta ar trebui să treacă apoi prin Bulgaria, Romania, Serbia şi Ungaria. Potrivit lui Hernadi, costurile de construcţie se vor ridica la 4-6 miliarde de dolari. "Acum se face un studiu de fezabilitate. Ideea e că MOL ar trebui să aibă o participaţie în acest proiect", spune preşedintele MOL, citat de "International Herald Tribune". Preşedintele MOL cere UE să plătească pentru Nabucco MOL şi Gazprom vor mai construi împreună şi o unitate de înmagazinare pentru 10 miliarde de metri cubi de gaz. Directorul executiv al Gazprom, Alexei Miller, a spus că prin acest parteneriat oferă Rusiei mai multe oportunităţi, pe termen lung, pentru livrările pe piaţa europeană. Planurile maghiarilor de la MOL şi ruşilor de la Gazprom sfidează însă planurile Uniunii Europene, care vrea să construiască conducta Nabucco, menită tocmai să reducă dependenţa bătranului continent de gazele ruseşti. Iar Ungaria este membră a consorţiului care construieşte această conductă. "Dacă UE vrea să ajute şi planul Nabucco îi este atat de drag, atunci ar trebui să finanţeze construcţia conductei. Ar fi minunat să avem mai multe surse de livrare, dar trebuie să luăm în considerare şi alternativele", a declarat recent Hernadi, citat de BBJ.HU. Şeful MOL susţine că acea conductă pe care o va construi împreună cu Gazprom nu afectează conducta Nabucco. Nabucco va transporta gaze din Azerbaidjan, prin Turcia, Bulgaria şi Romania, pană în Austria, urmand ca Austria să devină nodul de distribuţie din Europa. "Nabuco este un vechi-vechi proiect şi are o singură mare problemă, construcţia conductei nici nu a început încă. Atunci cine ne poate livra gaze? Rusia a venit cu ideea extinderii conductei Blue Stream", a mai spus Hernadi. În ciuda faptului că Europa, care primeşte deja peste un sfert din necesarul de gaze naturale din Rusia, vrea să-şi reducă dependenţa de Kremlin, Hernadi este mai pragmatic în ce priveşte colaborarea maghiarilor şi ruşilor, notează "International Herald Tribune".

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea