Social

Ministrii de interne ai UE - in cautarea solutiei ideale pentru asigurarea securitatii pe aeroporturi

Trebuie armonizate masurile de securitate pe toate aeroporturile europene, evitandu-se, totusi, repetarea haosului de pe Heathrow. Reuniti la Londra pentru a analiza situatia creata dupa alerta de saptamana trecuta, ministrii europeni de interne din tarile care detin sau vor detine presedintia Uniunii pana in 2008 au discutat, printre altele, despre necesitatea armonizarii politicilor de securitate de pe aeroporturi . Considerand ca amenintarile teroriste planeaza asupra intregului continent, iar atacarea avioanelor de pasageri constituie unul dintre scenariile preferate ale gruparilor afiliate sau inspirate din ideologia al Qaida, oficialii europeni au analizat posibilitatea inaspririi controalelor de securitate pe toate aeroporturile din UE, dupa modelul aplicat in prezent in Marea Britanie. Dar starea aeroporturilor britanice nu este, zilele acestea, dintre cele mai fericite; iar companiile aeriene au pierdut sute de milioane de dolari tocmai din cauza masurilor sporite de securitate, care au dus la anularea a mii de zboruri, la intarzierea altor zeci de mii, la ratacirea bagajelor, provocand un haos de nedescris. Potrivit unor calcule estimative, principalele companii aeriene britanice ( British Airways , Virgin Atlantic, Britair si Easyjet) au suferit pana acum pierderi de 450 milioane dolari. In primele sase zile de la dejucarea atentatelor teroriste, aeroporturile londoneze au anulat 2.500 de zboruri si au ratacit zeci de mii de bagaje. British Airways recunostea, ieri, ca face eforturi sa trimita la destinatie 20 000 de bagaje (folosind in primul rand camioanele), alte 5 000 de bagaje reclamate de proprietarii lor ca pierdute fiind de negasit. BAA, autoritatea aeroportuara britanica care opereaza cele mai mari aeroporturi din Regatul Unit, printre care Heathrow, Gatwick si Stansted din Londra, este acuzata de companiile aeriene britanice ca este incapabila sa gestioneze situatia creata dupa alerta de saptamana trecuta. Desi era evident ca, dupa atentatele de la 7 iulie, probabilitatea aparitiei unor alte amenintari teroriste era foarte mare, operatorul britanic a parut luat prin surprindere de situatia de saptamana trecuta. Personalul de securitate din aeroporturi n-a primit nici un fel de "intariri" (nu au fost angajati oameni noi, iar armata sau politia nu au fost autorizate sa se ocupe de controlul pasagerilor). Cat despre aparatura necesara unui control mai amanuntit al bagajelor de mana, pentru depistarea eventualelor urme de explozibil, ea exista, insa achizitionarea ei a fost considerata prea costisitoare. In aceste conditii, nu este de mirare ca multi pasageri au ajuns sa evite aeroporturile londoneze, preferand sa tranziteze prin Frankfurt, Amsterdam sau Paris. Teoretic, daca ministrii europeni de interne ar decide armonizarea conditiilor de securitate de pe aeroporturi, haosul de pe Heathrow s-ar repeta si la Frankfurt, Paris, la Amsterdam sau la Roma. Pretul biletelor de avion ar creste, iar calatoria cu avionul ar deveni un cosmar. Oficialii europeni cauta, insa, cai de evitare a acestui scenariu, care ar duce, in cele din urma, la falimentul unor companii aeriene, oricum greu incercate dupa 11 septembrie 2001. De exemplu, este luata in considerare posibilitatea ca guvernele europene sa acorde subventii pentru securitate (exista un precedent in acest sens, in America anului 2001, cand Congresul SUA a aprobat un pachet financiar salvator pentru companiile aeriene afectate de atentate). Orice decizie in acest sens va fi foarte dificil de luat, pentru ca tratatele comunitare in vigoare prevad ca statele UE sa aiba drept de veto in privinta deciziilor referitoare la justitie si afaceri interne. Iar un consens intre Cei 25 intr-o problema de asemenea importanta pare greu, daca nu imposibil, de obtinut.
  •   2006-08-17
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din social

Sfatul expertului

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului