Social

Imperiul Gap se destramă după aproape 40 de ani de existenţă

În
urmă cu 18 luni, unul dintre cele mai puternice branduri de retail din lume, GAP, deschidea un lanţ de magazine de nişă, Forth & Towne, pentru femeile de 35 de ani, pe care mai toţi retailerii păreau să le neglijeze. Acum, tot Gap a decis să închidă aceste magazine, pentru că ele nu au avut succesul scontat. O mică problemă? Nici vorbă. Retailerul american care a îmbrăcat practic aşa-numita generaţie baby-boom a Americii are acum mult mai multe probleme, dincolo de eşecul celor 19 magazine Forth & Towne. Nu demult, acel segment de nişă a părut atractiv mai multor retaileri americani, iar cifrele păreau să le asigure succesul. Generaţia baby-boom a cheltuit anul trecut 42,7 miliarde de dolari pe haine, în timp ce adolescenţii au cheltuit doar 20 de miliarde de dolari. Dar mulţi retaileri au fost la fel de dezamăgiţi. Gymboree a închis, de asemenea, lanţul de magazine Janeville, iar magazinele Martin & Osa ale American Eagle Outfitters au avut parte de un început anevoios. Analiştii spun că aceşti comercianţi s-au grăbit să umple un presupus gol pe piaţă, dar au creat o competiţie prea mare pe un segment de nişă mic şi s-au împiedicat unii de alţii. Vanzările companiei sunt în cădere liberă Femeile mature nu cumpără haine atat de frecvent şi impulsiv ca cele tinere, aşa că este dificil ca noile lanţuri de magazine să atingă succesul atat de repede precum şi-ar dori managerii, arată "New York Times". Iar noile magazine nu au reuşit să remarce faptul că femeile, care înclină spre creaţiile unor designeri cunoscuţi, au început să petreacă mai mult timp şi să cheltuiască mai mulţi bani în centre comerciale, a căror dezvoltare a întrecut-o pe cea a magazinelor specializate pe îmbrăcăminte. Dezamăgiţi de vanzările şi priza slabă la public a lanţului Forthe & Towne, directorii Gap au anunţat, luni, că proiectul va fi abandonat, iar magazinele vor fi închise pană la sfarşitul lunii iunie. Potrivit "Wall Street Journal", costurile desfiinţării lor se ridică la aproximativ 40 milioane de dolari. Pe viitor, Gap preferă să se concentreze pe celelalte două branduri majore ale sale, Gap şi Old Navy, a anunţat conducerea firmei. Odată unul din cele mai mari influente branduri de retail din lume, acum, tot imperiul Gap se clatină din temelii. Vanzările lor au scăzut în 28 din ultimele 31 de luni, scria recent "Times". Luna trecută vanzările magazinelor deschise de cel puţin un an au scăzut cu 8 procente faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, în timp ce vanzările nete au înregistrat o scădere de 4 procente , pană la 2,3 miliarde de dolari. Analiştii se aşteptau la o scădere per ansamblu de 4%. La nivel global, vanzările magazinelor Gap au scăzut cu 8% în comparaţie cu 3%, cat scăzuseră anul precedent. Investitorii se aşteaptă ca Gap să fie scoasă la vanzare În ianuarie, doi directori de top, Denise Johnston, preşedintele diviziei de adulţi a Gap, şi Ivy Ross, vice-preşedinte executiv de design la Old Navy, au fost concediaţi. A urmat apoi Paul Pressler, directorul executiv al grupului, care a fost presat să-şi dea demisia. La sfarşitul lui ianuarie a şi făcut-o, în urma unei decizii "de comun acord" cu acţionariatul companiei. Mutarea era aşteptată pe Wall Street, unde investitorii pariaseră pe plecarea lui Pressler cu un an în urmă. Şi cum boardul cantărea posibilitatea de a vinde compania, plecarea lui Pressler le-ar fi permis noilor cumpărători să-şi instaleze în funcţie propriul director. În 2000, cand a venit de la Walt Disney Company, Paul Pressler, avea planuri mari. Voia să scadă mult costurile şi să readucă Gap pe soclul retail-ului american, unde fusese ani de zile, înainte ca vanzările să se prăbuşească. A redus substanţial datoriile mari ale companiei, dar curand a devenit evident faptul că nu putea revigora businessul aflat în agonie. Moştenise, de asemenea, un ambiţios plan de extindere, ce a lăsat Gap cu prea mult magazine şi o strategie orientată către tinerii cumpărători, care a îndepărtat brandul de la hainele casual pe care obişnuia să le comercializeze. Acum, la cei 38 de ani de existenţă, Gap are atatea probleme încat se pune în discuţie vanzarea sa. Goldman Sachs a fost desemnată să analizeze opţiunile retailerului american, iar investitorii de capital dau tarcoale. "Cand Gap (en. spaţiu liber) a fost creat, exista - aşa cum o sugerează şi numele său - un loc liber pe piaţă. Acum nu mai este", spune Richard Hyman, fondatorul companiei de cercetare londoneze Verdict, citat de "Times". Iar Gap recunoaşte că este dezamăgit de lipsa performanţelor sale din ultimul timp şi că are nevoie de "schimbări semnificative". Istoria unei companii care a îmbrăcat America Gap a fost fondată în San Francisco, Statele Unite ale Americii, în 1969, iar acum are 3.154 de magazine peste tot în lume. Fondatorul său, Donald Fisher, a deschis primul să magazin în speranţa că va ajunge să vandă blugi Levi’s şi haine pentru clasa muncitoare, dar şi pentru studenţi şi liceeni. Familia Fisher a rămas cel mai important acţionar al companiei. Doi ani mai tarziu, Gap era deja un business de milioane de dolari şi vindea haine cu brandul Levi’s. Gap-ul de azi este mai degrabă invenţia lui Millard Drexler, care a fost numit preşedinte al companiei în 1983. Sub conducerea sa, Gap a încetat să mai vandă Levi’s şi şi-a creat propria identitate, ca furnizor de blugi, tricouri, pantaloni kaki, jachete casual, tricouri pentru femei, fuste şi pulovere . Celebrităţile americane au fost fotografiate adesea purtand haine semnate Gap. Reţeta a dat roade, iar compania s-a extins rapid, după ce a cumpărat brandul Banana Republic, în 1983, şi a introdus GapKids, în 1986, şi Old Navy, în 1944. În 1996, cand Sharon Stone a apărut la premiile Oscar cu un tricou negru Gap, compania era la apogeul succesului său. Apoi, totul s-a schimbat, iar look-ul Gap a devenit omniprezent şi mult prea accesibil. În anul 2000, Gap avea deja probleme serioase.
  •   2007-02-28
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din social

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Tendinte ale tehnologiei in 2014

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare