Guvernul SUA critica discriminarea religioasa

Raportul Departamentului de Stat american acuza influenta politicului in biserica si discriminarea prin lege sau la nivel local a religiilor minoritare din Romania. Raportul arata ca Guvernul de la Bucuresti influenteaza viata religioasa prin legi si decrete, principalele critici indreptandu-se spre noua lege a cultelor. Potrivit americanilor, aceasta impune obstacole gruparilor religioase minoritare in comparatie cu religia majoritara – ortodoxia. Noua lege clasifica entitatile religioase in grupari, asociatii si religii, le impune restrictii de inregistrare si diferentiaza scutirile de taxe si alte beneficii in functie de numarul de adepti. Astfel, gruparile religioase sunt grupuri de persoane care au aceeasi credinta, dar nu beneficiaza de nici un ajutor din partea statului. Asociatiile religioase trebuie sa aiba minimum 300 de membri ca sa poata fi inregistrate, trebuie sa prezinte datele personale ale membrilor si sunt scutite de taxe doar pentru locurile de rugaciune. In schimb, religiile, in numar de 18 recunoscute in Romania, primesc bani de la stat pentru a construi biserici sau cimitire, pentru salarii sau cheltuieli de intretinere, pot sustine ore de religie in scoli si au dreptul la licente audiovizuale. Unele grupari religioase minoritare, precum martorii lui iehova sau Biserica Greco-Catolica , s-au plans ca autoritatile locale le impiedica sa construiasca locuri de rugaciune, iar altele, precum Biserica Adventista, au reclamat ca nu primesc autorizatii pentru manifestari publice. O alta problema semnalata in raport este retrocedarea fostelor proprietati ale religiilor minoritare, care a avut loc in proportie foarte mica in comparatie cu proprietatile Bisericii Ortodoxe. "Putini politicieni sustin proiecte si masuri care ar putea nemultumi Biserica Ortodoxa ." Discriminare Lege Raportul constata ca noua lege a cultelor a fost aspru criticata de societatea civila, dar si de Comitetul Helsinki si Comisia de la Venetia. Biserica Greco-Catolica si Martorii lui Iehova, religii recunoscute la noi, au refuzat sa sustina legea, iar Biserica Baptista s-a retras de la negocieri. O restrictie legala aspru criticata este aceea ca o grupare religioasa sa aiba aproximativ 22.000 de adepti (0,1% din populatia tarii) pentru a fi recunoscuta ca religie. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

•
  •