Social

Franţa îşi lansează propriul canal internaţional de ştiri

Primul canal de ştiri internaţional al Franţei, France 24, care se lansează miercuri, în două limbi, franceză şi engleză, vrea să ofere lumii ceva ce în mod normal se regăseşte într-o sticlă cu vin de Bordeaux: esenţa viziunii franceze. Dar ce anume înseamnă asta? Pentru a defini această formulă, directorii de ştiri ai noului post de televiziune subvenţionat de guvern s-au bazat pe cercetări sociologice legate de imaginea Franţei în trei state, printre care şi Statele Unite ale Americii. Iar din aceste studii a reieşit că unele dintre cele mai importante valori ale francezilor sunt "aroganţa", "independenţa" şi "rebeliunea". După cum o sugerează şi mottoul canalului, "Un ochi francez spre lume", France 24 îşi propune astfel să "pună sub semnul întrebării, să confrunte, să ofere mărturii şi să analizeze" cele mai importante evenimente ale lumii, din perspectiva poporului francez, care diferă de unghiul de abordare al canalelor concurente CNN şi BBC. Se încinge competiţia pe piaţa internaţională "Mulţi oameni cred că lumea în care trăim este o lume obiectivă, dar acest cuvant nu există în realitate. Noi vrem să privim lumea cu ochii noştri, iar ochii noştri sunt ochi franţuzeşti. Dacă ar fi să explic viziunea franceză, aş spune că este o viziune care recunoaşte diversitatea lumii", a spus Alain de Pouzilhac, un fost director din domeniul publicităţii, care este acum preşedintele canalului France 24. Noul canal internaţional de televiziune se lansează într-o bătălie media globală într-un moment în care analiştii pun sub semnul îndoielii nevoia de un alt combatant. Cei mai mari rivali ai France 24 sunt CNN şi BBC, care se pregătesc să îşi extindă oferta adresată lumii arabe. Apoi, mai sunt şi nou-veniţii de la Al-Jazeera International, care şi-a lansat, la mijlocul lunii trecute, un canal de limbă engleză, dar şi cei de la Today, canalul de televiziune sprijinit de Kremlin. Pană şi Noua Zeelandă vrea să lanseze un canal digital de ştiri pentru a face concurenţă, în zona Pacificului, mass-mediei din China, SUA şi Australia, relatează "International Herald Tribune". Dar France 24 a fost ambiţia preşedintelui francez Jacques Chirac, care a început să facă presiuni pentru crearea unui canal internaţional francez în 2002, cand Franţa s-a opus planului SUA de invadare a Irakului. El voia astfel ca şi ţara sa să aibă un cuvant de spus pe piaţa mondială a mass-mediei. Proiectul a început să prindă contur în noiembrie 2005, cand a primit de la guvern o finanţare de 86 milioane de euro pentru primul său an de existenţă. De atunci, canalul a evoluat pe un drum puţin diferit de cel al lui Chirac, care, la începutul acestui an, a părăsit sala în timpul unui summit UE , cand l-a auzit pe un conaţional vorbind în limba engleză, în loc să se exprime în limba natală. Astfel, pentru o audienţă mai largă, France 24 va transmite în limba franceză, dar şi în limba engleză, punand accent pe deschiderea şi către necunoscătorii de limbă franceză. Site-ul France 24 va fi disponibil în trei limbi: franceză, engleză şi arabă. Programele tv pentru lumea arabă vor debuta abia la jumătatea anului 2007, urmand ca în 2009 să fie lansată versiunea France 24 în limba spaniolă. Pentru a-şi promova prezenţa pe internet, France 24 va emite, începand de miercuri, ca un serviciu video on-line, înainte de a ajunge, o zi mai tarziu, prin satelit, în Europa, Orientul Mijlociu şi Asia şi, prin cablu, în casele telespectatorilor din New York City şi Washington. Iniţial, nu se aşteaptă ca noul canal tv să fie profitabil, dar este controlat printr-un parteneriat public-privat între postul comercial TF1 şi France Television, care primeşte subvenţii de la stat. Cele două companii sunt, în mod normal, într-o competiţie acerbă pe piaţa franceză. France 24 va produce unele din propriile programe, care acoperă domeniile ştiri, economie, cultură, sport, vreme, reportaje şi dezbateri, dar se va baza şi pe partenerii săi, agenţia de ştiri France Presse şi Radio France Internationale . Reţeaua France 24, cu sediul central la Paris, are 380 de angajaţi, printre care 170 de jurnalişti, şi va transmite către 80 milioane de cămine în peste 90 de ţări.
  •   2006-12-04
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din social

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras: Care sunt joburile de viitor?

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras

Pune o intrebare

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila:  Condu-ti tu cariera, nu lasa cariera sa te conduca!

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare