Social

Facturi de sute de mii de dolari pentru prezentările creatorilor de modă

De c
ele mai multe ori, designerii au la dispoziţie doar 15 minute pentru a-şi prezenta între 25 şi 45 de noi creaţii. Asta înseamnă că acapararea atenţiei cumpărătorilor cu buzunare adanci şi editorilor de modă este vitală. Aşa că nu este de mirare că designerii aruncă sume fabuloase pentru prezentări. Cat plătesc ei în medie pentru cele 15 minute de faimă? Aproximativ 500.000 de dolari, fără a pune la socoteală onorariile vedetelor. Prezentările de modă sunt de cele mai multe ori sinonime cu luxul şi strălucirea, dar în spatele acestei imagini stau facturi în valoare de sute de mii de dolari. Iar pentru industria mondială a modei, care se ridică la aproximativ 800 miliarde de dolari, Săptămanile Modei de la New York, Londra, Milano şi Paris sunt o combinaţie de SuperBowl şi sărbătoarea Crăciunului. Cantăreţul Sean "Diddy" Combs a cheltuit, în 2003, pentru primul său show de modă, euro doar pentru invitaţii, şi încă 150.000 de dolari pentru a închiria pentru o zi amfiteatrul Cipriani, din New York. Un asemenea exces nu este caracteristic doar continentului nord-american. Şi asta pentru că, în acelaşi an, designerul Yves Saint Laurent a plătit nu mai puţin de un milion de dolari pentru a-şi instala un cort în spatele Muzeului Rodin. În acest sezon, după prezentarea, de pe 3 februarie, de la Săptămana Modei de la New York, factura companiei Rock and Republic însuma 2,5 milioane de dolari, scrie revista "Forbes". Care este motivul pentru care designerii fac asta? Publicitatea caştigată în urma participării la o astfel de prezentare de modă este impresionantă. "Dacă ai de gand să cheltuieşti jumătate de milion de dolari pentru a încerca să cumperi presa, nu ai reuşi. Dar dacă investeşti aceeaşi sumă într-un show de modă, vei obţine atat de multă publicitate încat nici nu ai fi visat", afirmă analistul companiei NPD Group, Marshal Cohen, citat de "Business Week". Dar dacă nu ai garantată prezenţa presei, toată afacerea devine riscantă. Aşa că prezenţa oamenilor potriviţi la prezentarea de modă devine un factor vital pentru reuşită. Katie Holmes nu este plătită să vină în show-urile Armani În timp ce reprezentanţi ai industriei de modă neagă faptul că celebrităţile sunt plătite să fie prezente în primul rand al showurilor de modă, acest lucru a devenit deja o realitate. O realitate nu tocmai ieftină. Pentru a le avea pe moştenitoarea imperiului Hilton, Paris Hilton, şi actriţa Nicole Richie în primul rand, un designer plăteşte cam 50.000 de dolari. Actriţa Nicole Kidman este mai puţin costisitoare. Ea primeşte cam 40.000 de dolari pentru a asista la show-ul de modă şi 80.000 de dolari, dacă ar trebui să şi defileze, scrie revista "Forbes". În schimb, cea care i-a luat locul în inima fostului soţ, actorul Tom Cruise, Katie Holmes, este cea mai căutată în prezent. "Katie este acum o mare afacere. Dacă un creator de modă doreşte ca ea să fie prezentă la show-ul lui, plăteşte 50.000 de dolari, iar dacă vrea să şi defileze pentru el, suma se ridică la mai mult de 100.000 de dolari", spune fondatorul companiei "Flying Television", Lori Levine, companie ce se ocupă tot cu plasarea vedetelor la prezentările de modă. Dar pentru Armani, Katie Holmes face o excepţie. După căsătoria cu Tom Cruise ea a moştenit şi prieteniile soţului. Iar Giorgio Armani este unul dintre prietenii cuplului. Drept urmare, acesta i-a făcut cadou rochia de nuntă, în valoare de două milioane de dolari. Corturi 50.000-55.000 de dolari O modalitate prin care designerii îşi fac anunţată prezenţa la Săptămana Modei de la New York este organizarea unei prezentări în corturile care se înalţă cu cateva zile înainte de show-ul final, în Bryant Park. Acestea sunt organizate de divizia de modă a companiei de media, divertisment şi sport IMG, IMG Fashion. Aceasta din urmă se ocupă şi de organizarea Săptămanei Modei de la New York, Milano, Moscova, Los Angeles, Berlin şi chiar Sydney. Costurile unei prezentări de modă, modestă, într-unul din corturile din Bryant Park, se ridică la 50.000-55.000 de dolari. Dar nu oricine are acces la aceste locaţii. Ca designer trebuie să aştepţi invitaţia din partea companiei IMG. Locaţie 100.000-150.000 de dolari Compania Rock and Republic a cheltuit cam 2,5 milioane de dolari pentru show-ul de modă de anul acesta, de pe data de 3 februarie, de la Săptămana Modei de la New York. O parte din această sumă ajunge însă pentru locaţia unde a avut loc prezentarea. Şi anume amfiteatrul Cipriani, 42nd Street, New York. Deşi oficialii companiei nu au dorit să dezvăluie suma totală, se pare că, pe zi, închirierea locaţiei costă undeva între 100.000 şi 150.000 de dolari, conform revistei "Forbes". Luminile 10.000-64.000 de dolari Fotografiile şi secvenţele video din timpul unei prezentări de modă sunt deseori folosite ca materiale publicitare pe toată durata sezonului. Şi nimeni nu ar risca ca la finalul show-ului să primească fotografii pe care mai apoi să le arunce. Astfel încat, lumina potrivită, care de altfel creează şi o atmosferă specială pentru editorii de modă şi posibilii cumpărători, este crucială pentru un designer. Un sistem de iluminat standard îl costă pe creator sau pe compania la care este angajat între 10.000 şi 20.000 de dolari. Însă ceva mai sofisticat poate ajunge şi la 64.000 de dolari. Alte cheltuieli 25.000-1.000.000 de dolari Designerii nu cheltuiesc mult doar la Săptămana Modei de la New York. De exemplu, în 2003, compania Gucci a plătit 25.000 de dolari doar pentru a aduce trandafiri din America de Sud pentru show-ul de modă de la Milano. Yves Saint Laurent a cheltuit în jur de un milion de dolari pentru a ridica un cort în spatele Muzeului Rodin. Dar aceste cheltuieli suplimentare dau şi roade, mai ales că de cele mai multe ori aduc numeroase apariţii pe coperţile revistelor şi la creşterea vanzărilor. Muzica 7.500-10.000 de dolari Cu siguranţă, cine a trecut pe langă standul cu muzică dintr-un magazin sau supermarket a zărit şi CD-uri pe care scrie mare "London Fashion Week Soudtrack" sau "Music from New York Fashion Week". Ei bine, designerii ştiu cat de importantă este muzica pe care vor defila manechinele, aşa că nu se sfiesc să mai scoată din buzunar încă aproape 10.000 de dolari şi pentru acest mic detaliu. Dacă editorii sau cumpărătorii sunt distraşi de muzica prost aleasă riscă să piardă atat apariţii în reviste, cat şi distribuitori. Prin urmare, profitul s-ar micşora considerabil. Aşa că aceştia plătesc undeva între 7.500 şi 10.000 de dolari pentru a angaja un DJ cunoscut. Stilişti 65.000 de dolari Un creator de modă nu-şi poate îmbrăca singur modelele, aşa că trebuie să apeleze la un stilist, care nu vine singur, ci însoţit de o armată de asistenţi, croitorese şi garderobieri. Pentru un stilist cunoscut, designerul plăteşte aproximativ 8.000 de euro pe zi, pentru o medie de cinci zile. La această sumă se adaugă şi 1.000 de dolari pe zi pentru asistenţi, croitorese şi garderobieri şi încă 15.000-20.000 de dolari pe zi pentru echipa de machiaj şi coafură. Modele 25.000-50.000 de dolari Dacă un designer doreşte ca în showul lui să defileze nume grele, va trebui să-şi golească buzunarele de ceva mii de dolari. Pentru un model profesionist ca Naomi Campbell , preţul porneşte de la 50.000 de dolari şi poate ajunge la sume exorbitante, în funcţie de relaţia de prietenie dintre model şi designer. Campbell costă prea mult? Nu-i nimic. Creatorul de modă poate opta şi pentru modele mai puţin cunoscute sau chiar începătoare, al căror preţ este de 250-500 de dolari pentru fiecare prezentare de modă. Celebrităţi 5.000-50.000 de dolari Face parte dintr-un show de modă, dar este încă un subiect tabu pentru designeri. "Plătirea celebrităţilor pentru a sta în primul rand la o prezentare de modă este o realitate", spune un agent de publicitate, care a plasat-o pe Paris Hilton în primul rand al unui show de modă, citat de revista "Forbes". Dar şi vedetele au preţul lor. Aşa că designerii le împart în celebrităţi de prima mană, de mana a doua şi a treia. Vedetele de primă mană ca Paris Hilton primesc în jur de 50.000 de dolari. În schimb celelalte se mulţumesc doar cu 5.000-10.000 de dolari. La aceste sume se mai adaugă şi biletul de avion la clasa întai, limuzina, cazare şi mancare.
  •   2007-02-19
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din social

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras: Sfaturi pentru tinerii care isi incep activitatea profesionala

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Vehiculele electrice vor reduce poluarea cu peste 20%

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare