Social

Europa scoate bani din cultură

Pent
ru că a pierdut în faţa pantofilor şi textilelor ieftini importaţi din China, Europa a redescoperit o armă economică puternică: cultura. Surprinzător sau nu, industria culturii este cea care a adus, anul acesta, cele mai mari profituri în Uniunea Europeană. Profit dublu faţă de industria auto Potrivit unui studiu comandat de Comisia Europeană, industria europeană a creativităţii artistice a avut, în 2006, un profit dublu faţă de cel al constructorilor de maşini. Aceasta înseamnă că industria culturii a contribuit prin taxe şi impozite la creşterea economică a comunităţii europene mai mult decat au făcut-o afacerile din domeniul imobiliar, cel alimentar sau decat industria alcoolului. Şase milioane de angajaţi care creează Studiul făcut de o echipă independentă de cercetători şi citat de cotidianul britanic "The Independent" arată că cetăţenii europeni aleg să lucreze din ce în ce mai mult în domeniul televiziunii, al modei sau în alte sectoare "de nişă". Puţini dintre europeni vor să mai lucreze într-o fabrică de asamblat automobile. Datele arată că în domeniul culturii şi a tot ce înseamnă creaţie artistică lucrează aproape şase milioane de oameni, număr egal cu cel al populaţiei active din Grecia şi Irlanda laolaltă. În timp ce şomajul dă dureri de cap majorităţii ţărilor membre UE, în perioada 2002-2004 înregistrandu-se o scădere considerabilă a nivelului de ocupare a forţei de muncă, se pare că domeniul culturii a reprezentat o gură de oxigen pentru piaţa muncii comunitară. Studiul amintit indică faptul că sectorul creativ a crescut numărul de angajaţi cu circa două procente, faţă de anul 2005. Forţă de muncă comunitară cu carte O altă veste bună este că lucrătorii în domeniul creaţiei sunt mai flexibili şi au o pregătire mai bună decat cei din alte sectoare. Jumătate din angajaţii din domeniul creaţiei au studii superioare. Per total, doar un sfert din angajaţii în alte domenii au terminat o facultate. Încurajator pentru artiştii romani care, în general, sunt obligaţi să desfăşoare şi alte activităţi pentru a-şi completa venitul, lucrătorii europeni din domeniul creaţiei au standard de viaţă de două ori mai ridicat decat al celor care lucrează în alte sectoare. Turismul cultural şi moda îngraşă bugetul UE Studiul este desigur o veste bună la sfarşit de an pentru comisarul european al culturii şi educaţiei, slovacul Jan Figel. "Acest studiu confirmă că domeniul creaţiei în general şi cultura în particular sunt departe de a fi domenii neimportante în materie de contribuţie la economia Europei. Sectorul culturii este motorul creativităţii, iar creativitatea este premisa inovaţiei în domeniul social şi economic", a declarat Figel pentru "The Independent". Studiul comandat de Comisia Europeană a încadrat în domeniul cultură, în afara sectoarelor tradiţionale - cinematografie, teatru, industria cărţii - şi presa scrisă, radioul şi televiziunea. Domeniul creativ-artistic a înglobat în afara domeniului modă şi design de toate felurile, precum şi turismul cultural şi cel istoric.
  •   2006-12-27
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din social

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului