Social

Computerul nu ajuta la invatatura

Studiile de psihologie si pedagogie arata ca noile medii electronice nu-i ajuta pe copii sa ia note mai bune. Dotarea scolilor cu retele de computere si conectarea lor la Internet sint, de citiva ani, cerinte obligatorii pentru orice sistem de invatamint care se respecta. Totusi, experimentele stiintifice arata ca folosirea computerului si a Internetului in scoli nu-i face pe elevi sa invete mai bine. Centrul pentru Cercetari Educationale din Texas a realizat un studiu mai larg pe parcursul a patru ani, in care a monitorizat peste 11.000 de elevi, incepind de la clasa a VI-a. In 2005, jumatate dintre acestia au fost dotati cu cite un laptop, cealalta parte lucrind cu hirtia si creionul. Evaluarea provizorie de dupa doi ani a demonstrat ca elevii cu laptop sint mai motivati, folosesc mai bine computerul si sint mai eficienti in munca de echipa. Pe de alta parte, „invatarea cu ajutorul laptopurilor nu a avut un efect semnificativ asupra performantei elevilor la citire, matematica sau la scriere“, se spune in comunicatul de presa al institutului de cercetare. La acelasi rezultat a ajuns un alt studiu publicat in aprilie de oficialii din cadrul ministerului invatamintului din SUA, care a comparat rezultatele la citire si la matematica a circa 9.500 de elevi din clasele I, IV si VI. O jumatate dintre acestia au invatat cu ajutorul calculatorului, ceilalti dupa mijloacele clasice. Observatiile au aratat ca „un an de predare cu ajutorul computerului nu a imbunatatit, dar nici nu a inrautatit rezultatele la testele de citire si matematica“, informeaza ziarul duminical „Sonntags Zeitung“. Concluziile americanilor sint confirmate de o a treia cercetare realizata in Marea Britanie cu tineri cu virste in jur de 11 si 12 de ani. Specialistii englezi n-au reusit sa demonstreze ca invatarea asistata de computer ar conta in vreun fel pentru elevii care isi exerseaza capacitatea de a scrie si de a citi. „Nu am gasit nici un indiciu care sa sustina ideea conform careia computerul ar fi imbunatatit ortografia elevilor“, se spune in concluzia studiului din revista „Educational Studies“. Din contra, s-a observat ca elevii cu un nivel de inteligenta mediu care lucrasera pe computer au ajuns sa citeasca mai prost decit cei ce beneficiau de sistemul clasic de invatamint. Dupa valul optimist care a insotit introducerea computerelor si a Internetului in scoli, profesorii incep sa constientizeze si „efectele secundare“ ale noilor tehnologii. Un exemplu este Liceul Liverpool din New York. Dupa ce a investit 300.000 de dolari in laptopuri pentru 1.500 de elevi, liceul se loveste de probleme surprinzatoare. Parintii sint suparati din cauza taxelor de inchiriere a aparatelor, 100 se strica in fiecare luna, iar profesorii sint nemultumiti pentru ca elevii nu folosesc computerul la temele pentru acasa, ci pentru chat sau pentru vizitarea unor site-uri pornografice. „Nici dupa sapte ani nu avem vreo dovada ca introducerea computerelor in scoli ar fi imbunatatit performantele elevilor“, spune directorul Liceului Liverpool, Mark Lawson, citat de „New York Times“. Prin urmare, cel putin in cazul materiilor clasice (matematica, istorie sau limbi straine), calculatorul poate sa mai astepte. „Sa fim seriosi, cind vrei sa inveti matematica, cel mai bine o faci tot cu creionul si hirtia“, afirma profesoara de matematica Alice McCormick de la liceul newyorkez. De cealalta parte, cercetatorii insista asupra importantei calculatorului care-i ajuta pe copii sa lucreze mai bine in echipa, dar sa aiba si o mai buna gindire strategica. Computerul ajuta la comunicare Discutia legata de utilizarea computerului in scoli merita nuantata, afirma psihologul Ana Maria Marhan, cercetator la Institutul de Filosofie si Psihologie din Bucuresti. „Impactul calculatorului poate fi sesizat in alte domenii decit cele anticipate. Daca urmarim dezvoltarea sistemelor de comunicare online si a webului social, vedem cum computerul si-a gasit adevarata menire: aceea de instrument de comunicare“, observa Marhan. Specialista mai spune ca trebuie sa luam in calcul si rigiditatea profesorilor, mai putin familiarizati cu noile medii, dar si avantajele evidente oferite de folosirea computerului. „Adolescentii de azi si-au dezvoltat o gindire strategica si o capacitate de a lucra cu multiple surse de informare, asa incit performanta lor cognitiva este asemanatoare cu cea a managerilor de top“, atrage atentia psihologul.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea