Social

Cel mai costisitor program NATO se proiectează şi în Romania

Firma UTI Systems este pe punctul de a primi comenzi de cateva milioane de euro în cadrul sistemului de supraveghere terestră a Alianţei (AGS). După intrarea Romaniei în NATO, teoretic, orice companie autohtonă poate participa în cadrul programelor de achiziţie ale NATO. Aşa, cel puţin, s-ar reîntoarce în economie o parte din contribuţiile pe care le plătim la bugetul Alianţei. Pană în acest moment însă, numai cateva au reuşit să ajungă cel puţin la nivelul de „ certificare NATO". Evident, de la statutul de „agreat" pană la cel de „furnizor", distanţa e lungă. Cu atat mai mult în cazul unui proiect de anvergura AGS. Astfel, deşi sunt certificate, Aerostar, Romarm, Romsys, UTI Systems au trebuit să treacă printr-o nouă procedură de verificare a capabilităţilor înainte de a putea spera la obţinerea unui contract. „Anul trecut, grupul italian Galileo Avionica, la care este «arondată» industria romanească în cadrul AGS, a transmis companiilor un set de chestionare stufoase, pentru a vedea situaţia financiară, nivelul tehnologic, experienţa, sistemul de calitate etc. În final, singura companie selectată pentru negocieri a fost UTI Systems", spune Viorel Manole, vicepreşedintele patronatului societăţilor din industria de apărare, Patromil. Primele facturi ale Romaniei - şase milioane de euro "Acum, firma este în negocieri avansate pentru a contracta cu Galileo lucrări de proiectare în valoare de un milion de euro, într-o primă etapă. Mai este în discuţie un "calup" de comenzi de trei milioane de euro, de la grupuul francez Thales", adaugă Viorel Manole, care este şi vicepreşedinte al UTI. Materializarea acestor contracte ar însemna reîntoarcerea în economie a unei părţi importante din sumele aferente participării Romaniei la faza cercetare-dezvoltare a AGS, sume estimate la şase milioane de euro, în ultimii doi ani. Aceasta în condiţiile în care poziţia Romaniei a fost "cost share/work share", conform căreia sumele cu care fiecare naţiune participă la program revin în totalitate în ţară sub formă de comenzi de la IAGS (consorţiul industrial care realizează AGS). Ca şi în cazul offset-ului însă, grupurile internaţionale pot invoca faptul că nu găsesc ceea ce au nevoie în Romania. Antitero şi transportoare auto, domenii de interes pentru NATO Teoretic, nu doar AGS, ci orice contract proiect al Alianţei poate fi o oportunitate pentru industria de apărare din ţară. În calitate de reprezentant al industriei romaneşti în Consiliul de cercetare şi tehnologie al NATO (Research and technology board - RTB), Viorel Manole spune că toate societăţile din cadrul Patromil (în total 40 de societăţi) primesc periodic informări privind proiectele în discuţie şi liniile de dezvoltare la nivelul NATO. Spre exemplu, la ultima reuniune RTB desfăşurată la sfarşitul lunii martie, la Paris, s-a arătat că domenii actuale de interes pentru NATO sunt legate de apărarea NBC şi antitero, precum şi de sectorul transportoare auto. Sunt domenii care, teoretic, s-ar putea dovedi interesante şi pentru industria de profil autohtonă. Practic însă... rămane de văzut. AGS, un "ochi" de patru miliarde de euro AGS este încă în faza de proiect, un "sistem de sisteme" care va consta în platforme aeriene cu şi fără pilot, precum şi staţii terestre în diferite configuraţii. Aşa cum AWACS monitorizează spaţiul aerian al NATO, AGS va fi proiectat să "vadă" tot ce se întamplă la sol (detectează şi identifică un vehicul, iar dacă acesta se pune în mişcare, "îi ia urma"). Cu un cost estimat de patru miliarde de euro, AGS va fi unul dintre cele mai scumpe programe de achiziţii ale Alianţei şi unul dintre cele mai sofisticate din punct de vedere tehnologic. Se aşteaptă să devină operaţional din 2013. AGS va fi produs de Parteneriatul Transatlantic Industrial pentru Supraveghere (TIPS), un consorţiu format din EADS, Galileo Avionica (Italia), General Dynamics (Canada), Indra (Spania), Northrop (SUA) şi Thales (Franţa). În octombrie 2006, Conferinţa directorilor naţionali pentru armamente a dat liber începerii negocierilor pentru contracte în valoare de 500 milioane de euro. Negocierile sunt programate să dureze doi ani, după care vor urma doi ani pentru achiziţiile de servicii de proiectare şi producţie. Participarea romanească se face prin intermediul Galileo Avionica, divizie a grupului Finmeccanica.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea