Social

Canalul Nicaragua va scurta rutele mondiale de navigatie

Un p
roiect gigantic ar putea remodela in urmatorii zece ani harta navigatiei pe mapamond. Nicaragua, unul dintre cele mai sarace state ale lumii, a decis sa profite de pozitia strategica pe care o ocupa in America Centrala si sa demareze constructia unui canal navigabil care sa rivalizeze cu Panama. In constructia sa, se vor investi peste 20 de miliarde de dolari, iar lucrarile vor dura cel putin zece ani. Insa odata dat in folosinta, cele mai mari transportoare de petrol si containere din lume vor putea trece din Oceanul Pacific in Atlantic. Proiectul va deschide coasta de Est a Americii, Europa si Brazilia traficului maritim la scara larga din state riverane din Pacific, precum China si Coreea de Sud. Noua ruta ar fi mai scurta cu 800 de kilometri decat cea prin Canalul Panama si va lua navelor de mare tonaj o zi mai putin pentru a ajunge de la California la New York, de pilda, micsorand astfel costurile pentru transport. Vestea demararii proiectului Grand Inter-Oceanic Nicaragua Canal, cum a fost botezat, a fost primita cu retinere de minusculul stat vecin, Panama, a carui intreaga economie este cladita pe taxele pentru traversarea canalului care urma sa fie adancit curand. Rivalul sau va permite trecerea vaselor de tonaj mai mare (pana la 250.000 de tone), care nu pot traversa in prezent Panama, conceput pentru vase de maximum 79.000 de tone. Si chiar daca planuita adancire ar fi dusa la bun sfarsit, tonajul maxim permis va fi de 120.000 de tone - jumatate din potentialul Canalului Nicaragua. "Exista destul trafic maritim, pentru ambele canale. Stim ca din 100 de nave care vin spre Americi, doar sapte folosesc Canalul Panama. Daca un canal ar fi construit in Nicaragua, ar aduce o efervescenta economica nemaivazuta in America Centrala", a apreciat presedintele nicaraguan, Enrique Bolanos. Oportunitatea unei asemenea constructii a fost evaluata timp de un deceniu, in special din cauza costurilor uriase, care reprezinta un efort urias pentru Nicaragua (intregul produs intern brut din Nicaragua ar acoperi doar 5% din costuri). Prin urmare, Nicaragua a fost nevoita sa-si gaseasca aliati printre marile consortii internationale - in special banci din China si Japonia, cele care vor castiga cel mai mult din facilitarea exporturilor catre Vest. Dar la lucrari se vor alatura si companii de constructii si porturi din Europa si America de Nord. Se estimeaza ca aproximativ 20.000 de muncitori vor fi necesari. Canalul va indrepta navele spre Lago Cocibolca (Nicaragua), al doilea lac ca marime din America Latina. Ruta va avea in total 273 de kilometri lungime si va urma in buna parte albia raului San Juan, ceea ce va necesita taieri masive de padure (perspectiva care a declansat imediat protestele ecologistilor) si dinamitare a solului in unele zone. Va fi croit drum chiar si pe langa un vulcan activ - Momotombo, iar la un capat si la celalalt al canalului vor fi construite porturi in fata carora bazinul marin va fi adancit pentru a permite trecerea si stationarea imenselor cargouri.
  •   2006-10-09
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din social

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expert Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Criteriile de alegere a unui laptop

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare