Social

Arta ca mijloc de investigatie jurnalistica

Artistul american Sean Snyder, a carui expozitie este gazduita de Muzeul National de Arta Contemporana, traieste si lucreaza la Berlin si Kiev si este interesat de strategiile de elaborare a mesajelor manipulatoare si de impactul industriei divertismentului asupra imaginarului colectiv. Snyder lanseaza o critica a reprezentarilor ideologice dominante si analizeaza discrepantele pe care le produce comparatia modurilor in care este relatat acelasi eveniment pe fundalul unui amestec de interese nebuloase si calcule populiste. In Romania atentia lui Sean Snyder a fost atrasa de Casa Poporului si de ranch-ul copiat dupa ferma Southfork din serialul "Dallas". Expozitia artistului american Sean Snyder, vernisata joi, 6 septembrie, la Muzeul National de Arta Contemporana, are toate datele pentru a caracteriza o tendinta pregnanta in arta contemporana a ultimilor ani: activismul social printr-o critica elaborata adusa discursurilor ideologice dominante care produc alienare. Printr-un joc al oglinzilor in care utilizeaza integrat texte, fotografii, fragmente video si in care putin lipseste sa nu se transforme intr-un veritabil jurnalist de investigatii, Sean Snyder produce exercitii de dezvrajire care tintesc spre publicul care ingurgiteaza nedigerat ideologiile dominante transmise prin media. Proiectul "Two Representation of a Given Place (Pyongyang)" suprapune doua tipuri de priviri aruncate asupra capitalei nord-coreene, in special asupra cladirilor megalomane ridicate de regimul comunist. Prima este rodul filmarilor unui cameraman amator american, o ilustrare a efectelor pe care le are media asupra imaginarului colectiv. Cea de-a doua este reprezentata de fragmente din doua documentare oficiale despre Phenian. Sediul MNAC, din Casa Poporului, se dovedeste o alegere cum nu se poate mai inspirata pentru vernisarea unui proiect de genul celui articulat de Sean Snyder. Victoria Socialismului si Casa Poporului dupa modelul Phenian Compararea proiectelor de transformare urbana din Bucuresti si Phenian se constituie intr-un demers de ilustrare a unui adevar istoric despre care s-a vorbit mult dupa caderea regimului comunist din Romania: vizita facuta de dictatorul Nicolae Ceausescu in Coreea de Nord in anii ‘70 l-a inspirat pe acesta sa ceara ridicarea "complexului" Victoria Socialismului cu "cheia de bolta" reprezentata de Casa Poporului. Ilustratiile video lasa sa se vada asemanarile, pe linia megalomaniei bolnave, dar si diferentele de stil arhitectonic. Opera latifundiarului din Slobozia Un alt proiect al artistului este dedicat fermei construite de latifundiarul Ilie Alexandru la inceputul anilor ‘90, copie fidela a ranch-ului Southfork din celebrul serial "Dallas". Snyder investigheaza modul in care unul dintre cele mai difuzate seriale americane in lume a avut un impact atat de puternic intr-o societate proaspat iesita din comunism, intr-atat incat Larry Hagman (JR in "Dallas"), suprapus perfect pe imaginea-tip a petrolistului american si – implicit – a petrolistului generic de oriunde, a fost importat de publicitarii romani pentru a face parte dintr-o campanie de promovare a companiei petroliere Lukoil. In preajma instalatiei video se regasesc, de altfel, marturii din presa vremii, articole care descriu amanunte picante ale vizitelor facute de Larry Hagman in Romania, printre care si acela ca actorul american a primit, in cadrul unei festivitati, cheia orasului Slobozia. Discursul ironic al artistului lasa sa se intrevada felul in care branduri ale societatii americane interfereaza cu specificul local, unde sunt ingurgitate pe nemestecate si unde produc efecte dintre cele stranii. Un detaliu interesant pe care investigatia lui Sean Snyder il scoate la lumina vorbeste despre dimensiunea atinsa de absurdul operei latifundiarului de la Slobozia. Faptul ca ranch-ul autohton, altfel reconstruit fidel originalului, il depaseste cu 20% in proportii pe cel folosit ca decor pentru serialul "Dallas" s-ar datora lentilei speciale utilizate la filmari pentru planurile luate din elicopter si care marea cu 20% imaginea reala. Imagine pe care arhitectul angajat de vizionarul Ilie Alexandru a fotografiat-o si reprodus-o in proiectul sau. (Ironia face ca la 17 ani dupa a doua difuzare a serialului, "Dallas" sa revina in programul unei televiziuni romanesti, Romantica). Casio, Seiko , Sheraton , Toyota, Mars In "The Site", razboiul din Irak este pretextul pe care Sean Snyder il foloseste pentru a analiza mai multe rapoarte produse de serviciile secrete guvernamentale americane si materialele aparute in presa occidentala dupa capturarea dictatorului Saddam Hussein care trimit la intrebari despre gramajul de veridicitate al informatiilor preluate si transmise de presa in conditiile in care acestea descriu realitati pe care fotografiile care le ilustreaza nu le confirma. Sean Snyder nu demasca, indicand la final un vinovat bun de blamat, ci face o incizie clinica in inima proceselor de reprezentare ideologice pentru a lansa in subsidiar sau explicit intrebari incomode. "Casio, Seiko, Sheraton, Toyota, Mars" combina, intr-un eseu despre conventiile si etica foto -jurnalismului, imagini surprinse de cameramani amatori, documente guvernamentale si jurnalistice legate de implicarea marilor companii in zone de conflict cum sunt Irak sau Afganistan. In prelungire "Schema (Television)", realizat dupa modelul formal si de editare din Kino Pravda al lui Dziga Vertov, montajul trimite la ideea imposibilitatii atribuirii adevarului absolut imaginilor video. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea