Social

Afacerile cu cosmetice din Rusia ajung la 9 miliarde $

Pentru milioane de ruşi în căutare de cadouri pentru diversele ocazii speciale, această perioadă a anului poate fi foarte stresantă. Nu acelaşi lucru se poate spune însă şi despre industria de cosmetice din Rusia, care profită din plin de frenezia sărbătorilor. Ziua Sfantului Valentin, importată şi de Moscova, a fost doar încălzirea, pentru că începutul primăverii şi ziua internaţională a femeii sunt, de fapt, cele mai prolifice zile pentru comercianţii ruşi. Bărbaţii aleargă de colo-colo în căutare de flori şi cadouri pentru mame, soţii, prietene, fiice şi colege, relatează "Moscow Times". "Practic, cea mai mare creştere se înregistrează pe segmentul de parfumuri, dar şi vanzările celorlalte produse cresc", spune Irina Nagornova, purtătoarea de cuvant a Procter & Gamble, cel mai mare jucător de pe piaţa rusească a produselor cosmetice. Majoritatea promoţiilor speciale ale companiei se centrează pe această perioadă a sărbătorilor. "Este un business sezonier, ca şi în multe alte ţări ale lumii, iar rezultatele financiare pe primul trimestru sunt chiar bune", spune şi Natalia Zagvozdina, un analist de retail de la Renaissance Capital. Anul 2006 i-a costat pe producători 500 milioane $ Într-un magazin Isle de Beauté din mall-ul Yevropeisky, luni seara, vanzătoarea Irina îşi dădea ochii peste cap, arată publicaţia moscovită. "Sunt mult mai mulţi bărbaţi ca de obicei, pentru că se apropie 8 martie. Şi, da, cei mai mulţi dintre ei au nevoie de ajutorul nostru". Roman, în varstă de 22 de ani, dentist stagiar, se uita nehotărat la ofertele de săpunuri din magazinul vecin de cosmetice, Douglas. "Vroiam să-i cumpăr mamei mele un parfum, dar mi-am dat seama că nu are niciun rost. L-ar uita în baie şi poate l-ar folosi ocazional ca să împrospăteze aerul. Plănuiam să cheltuiesc în jur de 1.500 de ruble (57 de dolari), dar tocmai am văzut săpunurile care costă 300 de ruble", spunea el razand. Deşi vanzările cresc în principal pentru că bărbaţii cumpără femeilor cadouri în această perioadă, Irina Nagornova, de la Procter & Gamble, firmă care produce branduri precum Pantene, OLAY şi Gillette, spune că femeile cheltuiesc şi ele foarte mulţi bani, odată cu venirea primăverii. "Desigur că mult mai multe femei primesc cadouri în această perioadă, dar multe se duc şi-şi cumpără şi singure daruri, se răsfaţă", adaugă ea. Vanzările de sezon sunt binevenite pentru producătorii de cosmetice, afectaţi, anul trecut, de o decizie a guvernului care cerea ca toate produsele cosmetice cu alcool în componenţa lor să fie înregistrate într-o bază de date naţională, pentru a combate traficul cu produse contrafă cute . Pe măsură ce mulţi producători s-au chinuit cu noul sistem EGAIS, potrivit estimărilor Asociaţiei naţionale a Parfumurilor şi Cosmeticelor, industria a pierdut venituri de peste 500 milioane de dolari în perioada iunie-noiembrie. Într-un final, în luna decembrie, legiuitorii au spus că parfumurile ar trebui scutite de noile reglementări. Firmele ruseşti de cosmetice nu au anunţat încă rezultatele financiare pentru anul 2006, dar după cum arată datele băncii de investiţii Troika Dialog, piaţa de cosmetice a ţării valorează peste 9 miliarde de dolari pe an. Faţă de acum patru ani, cand piaţa creştea anual cu 30-40%, creşterea a mai încetinit, dar continuă să rămană impresionantă. Piaţa cosmeticelor va creşte cu 16% anual "Practic piaţa nu mai creşte acum foarte repede. Dar în ultimii patru ani, s-a extins totuşi într-un ritm mai alert decat în vestul Europei, unde piaţa consumatorilor mai şi stagnează. În Rusia, creşte, dar nu mai putem vorbi despre o creştere-record", explică Nagornova. "Per total, în perioada 2006 – 2010, ne aşteptăm la o creştere anuală situată undeva între 14 şi 16%", afirmă Mihail Terentiev, un analist de retail de la Troika Dialog. Acesta consideră totuşi că este dificil să vorbeşti despre un trend general, pentru că diferitele segmente ale industriei de cosmetice variază foarte mult. "Ratele de creştere sunt foarte diferite în sectoarele pieţei", adaugă el. Analistul Natalia Zagvozdina, de la Renaissance Capital, subliniază importanţa vremii pentru sectorul de make-up. "În Rusia, partea de cosmetice colorate a business-ului, machiajul, este una dintre cele mai interesante pieţe din punct de vedere global, pentru că rusoaicele folosesc mult mai multe produse de machiaj decat europencele. Dacă vorbim de piaţa cosmeticelor şi articolelor de toaletă, aceasta îşi schimbă cu siguranţă profilul şi se reorientează, de la produsele de masă, ieftine, la produsele mult mai sofisticate", spune ea, citată de "Moscow Times". Cat despre structura pieţei, Terentiev consideră că, contrar zvonurilor, cei mai mari jucători, Procter & Gamble, L’Oreal şi Schwarzkopf & Henkel, nu-şi sugrumă concurenţa, pentru că firmele străine şi cele ruseşti operează pe nişe diferite. Producătorii străini sunt specializaţi pe produse premium pe care le vand mai ales în Moscova şi Sankt Petersburg, în timp ce jucătorii locali se bucură de loialitatea consumatorilor şi de notorietatea brandurilor în celelalte regiuni. Dar există şi sectoare dominate de multinaţionale, cum ar fi parfumurile.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din social

Top

Cauta-ti perechea