Social

Aeroporturile viitorului: mai putin timp pina la decolare

Conexiuni wireless gratuite, din ce in ce mai putin timp petrecut pentru check-in sau sisteme de control al traficului dotate cu GPS vor da aripi aeroporturilor de pe intregul glob. Optimistii isi imagineaza terminalele de miine dupa scenarii dintr-un episod din Familia Jetson: aerodinamice, automatizate pina in dinti si cit mai eficiente. Pina atunci insa, sentimentul de claustrofobie, lipsa de organizare si haosul general sint termenii cu care pasagerii isi descriu experientele de dinainte de imbarcare. Revista „Forbes“ incearca sa prevada cum vor arata in urmatorii ani cele mai frecventate aeroporturi din lume. In cel mai scurt timp, aerogarile vor deveni mai inalte. Asta profeteste Roberto Smith, directorul firmei care a conceput o parte din Aeroportul International din Miami. Aceste cladiri se vor transforma in adevarate mici orase, locuri in care vei putea petrece confortabil o zi intreaga, desi acest lucru nu si-l doreste nimeni. Smith mai anunta ca noile zone vor fi si din ce in ce mai estetice: „Orasele cheltuiesc deja sume substantiale din bugetul lor pentru a integra opere de arta in designul acestor incaperi“. Conexiunea Internet la indemina este un alt trend pe care se pregatesc sa-l speculeze aeroporturile, iar cel din Orlando, SUA, a facut deja primul pas, anunta revista „Forbes“. „Tot mai multe iau in considerare aceasta oportunitate, pe care o privesc ca pe un serviciu public prin care imbunatatesc loialitatea pasagerilor fata de aeroport, mai ales in acele zone unde exista o competitie acerba“, estimeaza Richard Marchi, reprezentant al Airports Council International din Washington. Noi tehnologii precum sistemele biometrice sau identificarea facuta cu ajutorul frecventelor radio vor permite autoritatilor sa urmareasca mai bine pasagerii si sa-i treaca mult mai repede prin punctele de securitate, spune Zane Gresham, reprezentantul companiei Morrison&Foerster LLP. „Toate aceste solutii tehnologice vor face uitate cele citeva ore de dezbracari si etalare a lucrurilor din bagajele de mina. Competitia pe segmentul zborurilor pe distante scurte se va relansa. Acestea devenisera complet dezarmante datorita timpului pierdut pe holurile aeroporturilor“, comenteaza Gresham. Intregul proces de check-in din aeroporturi va fi eficientizat gratie tehnologiilor mai competitive si a noilor terminale. „Zone tot mai generoase pentru ca oamenii sa-si pregateasca bagajele pentru filtrare vor reduce cu 30% timpul petrecut de acestia in momentul controlului“, anunta expertul american Laura Einspanier. Cele mai multe modificari abia daca vor fi insa percepute, apreciaza James Burnley, secretar al transporturilor in timpul administratiei Reagan. Tehnologiile GPS utilizate in controlul traficului aerian vor elimina substantial din timpii morti petrecuti in aeroporturi. „In urmatorii cinci ani, guvernul si industria aeronautica vor investi miliarde de dolari pentru utilizarea GPS-ului. Aceste transformari vor spori siguranta, vor reduce intirzierile si vor imbunatati operatiunile aeriene“. Cu toate acestea, peste 60% dintre aeroporturile europene vor fi supraaglomerate pina in 2025, iar cele aflate in top 20 la nivel mondial vor fi blocate opt ore pe zi din cauza fluxului excesiv de pasageri, estimeaza site-ul www.futureairport.com. Pina in 2015, traficul aerian american va atinge un miliard de pasageri anual. Transportul aerian este, de altfel, o industrie care cunoaste o crestere mai rapida decit Produsul Intern Brut la nivel european: 4% fata de 2,1%, cit a reprezentat sporul inregistrat de PIB-ul european anul trecut, declara Víctor Aguado, director general la Eurocontrol. In 2005, la nivel european s-au realizat 9,2 milioane de zboruri, respectiv 17 milioane in SUA. Reclame la imbarcare Arhitectii si publicitarii britanici au transformat terminalul numarul 5 de pe Heathrow in cel mai mare spatiu de reclama dintr-un aeroport. In urma unor investitii de 25 de milioane de lire sterline, firme luminoase de 29/3,6 metri, mai mari decit patru autobuze londoneze la un loc, vor domina punctele de control, informeaza „The Guardian“. Alte 300 de panouri digitale vor fi instalate pe terminal. O campanie de doua saptamini intr-un astfel de spatiu va costa 20.000 de lire sterline. Publicitarii vor putea sa-si targeteze insa mesajul in functie de audienta, putind sa alterneze mesajul in functie de directia in care merg sau dinspre care vin pasagerii, dar si sa se adreseze publicului in mai multe limbi. Lipsa de incredere Desi 60-70% dintre biletele de avion sint vindute in varianta electronica, romanii sint reticenti sa le plateasca prin card, pe Internet, potrivit informatiilor de la Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism. In Europa, sistemul electronic e utilizat deja in proportie de 81%, iar pina la sfirsitul anului ponderea va creste la 93%. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro
  •   2007-09-10
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din social

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu: Cum sa-l inveti pe copilul tau valoarea banilor

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu, consilier financiar

Pune o intrebare

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Tendinte ale tehnologiei in 2014

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii