Romani de succes

#fotografie #romani de succes #Cristian Munteanu #roman National Geographic

INTERVIU Cristian Munteanu, primul roman care a aparut in National Geographic: "M-am intrebat daca am ce sa caut acolo"

Fotograful Cristian Munteanu le-a atras atentia editorilor prestigioasei publicatii National Geographic. Si nu doar atat: fotografia sa, pe care americanii au descris-o ca "o expresie a umanitatii" a aparut in numarul din septembrie al celebrei reviste.

Am fost mandru, onorat si m-am intrebat daca am ce sa caut acolo, fix in aceasta ordine. Iar cand mi-au spus ca sunt primul roman care apare in editia tiparita, am fost cu atat mai bucuros.

Cristian Munteanu

Fotograful in varsta de 35 de ani a fost anuntat ca este primul roman care apare in editia tiparita a publicatiei cu un tiraj de peste 5 milioane de exemplare si in care sunt publicate cele mai bune cadre din cele peste 1,5 milioane trimise de aproape 300.000 de fotografi din intreaga lume (la rubrica Your Shot). Cu toate acestea, Cristian Munteanu spune ca "exersez in continuare. Fara sa fi mers la vreun curs, workshop sau altceva. Doar uitandu-ma la cadrele celor mari si facand. Si simtind. Si, gandind. Neaparat gandind”. Iata si alte destainuiri ale fotografului Cristian Munteanu.


Cum v-ati descoperit pasiunea pentru fotografie?

La sfarsitul anului 2009, am mers in Grecia, ca sa vizitez Atena. Citind de nenumarate ori “Legendele Olimpului”, eram deja fascinat inainte sa plec. Dorind sa nu pierd nimic, sa nu uit momentele deosebite, primul lucru pe care l-am facut cand am ajuns a fost sa-mi cumpar un aparat foto. In cele cateva sute de fotografii facute pe parcursul unei saptamani, s-au strecurat si doua-trei mai altfel, mai „artistice”. Ajuns acasa, un prieten le-a vazut si m-a intrebat daca nu as vrea sa incerc sa fac fotografie. Si asa am pornit la drum.


Cand si cum s-a transformat pasiunea pentru fotografie in profesie?

Din pacate, fotografia pentru mine nu e inca o profesie cu adevarat, pentru ca nu sunt angajat sa fac asta. Dar cum cred ca va referiti la colaborarea cu Mediafax Foto, cea mai mare agentie de fotografie din Romania, lucrurile s-au petrecut destul de repede. Cochetam cu ideea de a trimite imagini celor de la Mediafax de aproape doi ani, insa niciodata n-am fost pe deplin convins ca am ceva cu adevarat bun. La sfarsitul anului trecut, i-am scris lui Marius Smadu, coordonatorul departamentului foto, si i-am aratat cateva dintre cadrele mele mai reusite. I-au placut si mi-a propus sa colaboram, lucru pe care l-am acceptat cu mare bucurie. Una dintre dorintele mele se implinisera.

 Care a fost primul aparat foto? Cate ati schimbat? Care este preferatul?

Cel cumparat din Atena, un Nikon L100, pe care l-am vandut imediat ce m-am intors in tara, pentru ca nu avea si comenzi manuale, si acest lucru ma frustra in anumite conditii. Apoi mi-am luat cel mai ieftin DSLR de pe piata, un Nikon D60. L-am vandut si pe acesta cand un prieten mi-a imprumutat un Nikon D80. Cu el am exersat mai bine de un an si jumatate, iar schimbarea cea mai profunda a venit in clipa in care mi-am achizionat un obiectiv fix, de 50 mm, care mi-a schimbat, din mai multe motive, perceptia asupra fotografiei. Cand am fost sigur ca imi place sa fotografiez, si nu e doar un moft, am investit din nou bani. Aparatul pe care l-am ales, si pe care inca il mai am si folosesc, este un Sony Nex 5N, un mirorless. Intr-un timp in care multi
radeau de micile si, inca, ciudatele aparate, eu am stiut ca imi va fi extrem de la indemana pentru fotografia de strada, fiind neintruziv, si, deci, neatrangand atentia cu el.

Acum insa, avand deja trei ani, este cam „batran”, asa ca, dupa ce am cercetat piata, si incercat ce cred ca e mai bun, m-am oprit tot la un Sony, firma care detine suprematia in clasa aparatelor mirorrless, iar modelul este α6000 de data aceasta. El va fi viitorul meu aparat.

Ce inseamna sa fii fotograf? Ce calitati trebuie sa ai?


In ceea ce priveste genurile de fotografie care m-au ales pe mine, adica fotografia de strada si fotojurnalismul, trebuie sa fii sincer. Simtul de anticipatie, atentia distributiva, capacitatea de a empatiza, rapiditatea cu care iei deciziii, abilitatea cu care poti spune povesti cu un singur cadru sunt tot atatea caracteristici necesare unui fotograf care imbratiseaza stilurile de fotografie de care aminteam mai sus.

Cred ca sa fii fotograf inseamna sa incerci sa ajuti oamenii spunand povestile lor. Si, daca ma gandesc mai bine, poate tot asta e si definitia fotografiei pentru mine.

Fotografia de strada este preferata dumneavoastra. De ce?

In ultimul timp, am iesit mai rar pe strada, cu aparatul foto. Colaborand cu Mediafax Foto, am migrat, usor, dar sigur, spre alt gen de fotografie, cea de presa, cea documentara. Insa fotografia de strada ramane prima mea slabiciune, e adevarat. Si asta pentru ca ma provoaca cel mai mult, imi tine in stare de alerta neuronii. Dintre genurile fotografice care nu prezinta riscuri mari, precum cea de conflict, street-ul este cel mai greu de realizat, cred. Pentru ca e haos generalizat in care, pentru fractiuni de secunda si destul de rar, lucrurile se ordoneaza in moduri extraordinare pe care trebuie sa le anticipezi si apoi sa le surprinzi in momentul oportun. Si asta-mi place, faptul ca e dificil de extras un cadru in care elementele sunt exact acolo unde te-ai astepta sa fie.

 Ce-i sfatuiti pe cei care acum descopera fotografia de strada?

Fac fotografie doar de 4 ani si jumatate, asa ca nu sunt in masura sa dau sfaturi. Insa pot impartasi cu placere din experienta mea de pana acum. In primul rand, sa aiba un aparat mic, pentru a fi reperati cat mai greu de oameni, si un obiectiv cat mai „wide”, care sa-i forteze sa se apropie de scenele pe care vor sa le fotografieze. Un 35 mm in format FX ar fi foarte nimerit. Fiind aproape, vor evalua in cunostinta de cauza momentul oportun de a realiza imaginea. Daca se foloseste un teleobiectiv la fotografia de strada, totul e strain fotografului, chiar daca, teoretic, poate rezulta acelasi cadru ca si unul facut un 35 mm. Pentru ca nu esti acolo, fizic, ci doar prin intermediul tehnicii.

Apoi, sa se concentreze pe lucrurile care nu apar in fiecare zi pe strada. Situatii, personaje, deosebite. Sa iasa cat mai des posibil pe strada, cu aparatul la ei. Sa mearga prin locurile prin care nu obisnuiesc. Sa isi manifeste curiozitatea, sa isi lase libera imaginatia. Sa fie constienti ca nu orice om care traverseaza o strada sau merge pe un trotuar face subiectul unei fotografii bune de strada. Sa incerce sa anticipeze cat mai mult si mai des pentru ca imaginile lor sa iasa atat de bine, atat de „curate”, incat privitorul sa aiba senzatia ca elementele au stat in pozitiile respective 20 de minute, nu doar a mia parte dintr-o secunda.
 

7. Care sunt “ustensilele” de nelipsit oricarui fotograf?

Aici e musai sa citez un mare fotograf mai putin cunoscut la noi, Abbas, care zice: „Get a good pair of walking shoes an fall in love”. Deci, in primul rand, incaltari confortabile. Chiar daca mainile si creierul sunt cele care ajuta la a face imagini bune, picioarele te aduc in fata acelor momente. Apoi, fii sigur ca esti indragostit de fotografie. Sinceritate cu tine si cu personajele din cadrele tale. Fii cat mai putin multumit de ceea ce creezi. Atunci cand o sa iti placa munca ta, va fi si ziua cand o sa incetezi sa incerci sa te autodepasesti.

Sigur, o ustensila imprtanta este si un aparat foto. Insa el nu va face niciodata fotografii in locul omului.

8. In ce fel v-a influentat fotografia viata?

Sigur m-a facut mai atent la ce se intampla in jurul meu. Am fost extras din bula de sapun din jur, si am inceput sa vad ce se petrece in vecinatatea mea, imediata sau nu. Poate, dar nu-s convins,  m-a facut si putin mai responsabil. Insa, mai presus de acestea, mi-a conferit si altceva. Spunand povesti, intr-una sau mai multe imagini, care emotioneaza, capaciteaza, trezesc oamenii, m-a  facut sa ma simt util.

9. Sunteti la a doua aparitie in National Geographic. Cum ati primit vestea tinand cont ca sunteti primul roman a carui fotografie a aparut in editia tiparita? Dintre cele doua fotografii, pe care o preferati?

Prima data am aparut pe site-ul lor, la rubrica „Photo of the Day”, cu un street clasic. Lumina deosebita, umbra care trebuie, ambele proiectate pe un perete cu un cuvant potrivit fac fotografia una destul de reusita intr-un registru sec, de apreciere strict vizuala.

Cea din revista face parte dintre imaginile mele semnificative. Acolo e vorba despre viata, despre iubire, despre moarte. Adica despre tot ce e esential pe lumea asta.

Aparitia in paginile National Geographic Magazine, editia americana, inseamna maximul pe care-l poate atinge un fotograf amator care posteaza pe site. Am fost mandru, onorat si m-am intrebat daca am ce sa caut acolo, fix in aceasta ordine. Iar cand mi-au spus ca sunt primul roman care apare in editia tiparita, am fost cu atat mai bucuros.

 

"In Groapa Vacaresti, o zona din Bucuresti unde locuiau familii de romi, Munteanu, in varsta de 35 de ani, a surprins o scena de tragica iubire. Mauta Nedelcu si sotul ei, Florin, isi jelesc fiica, Florina, in varsta de 8 luni, care a murit cu o zi inainte, cand cortul lor a luat foc" este descrierea fotografiei recent publicate in revista National Geographic.

Pentru Lynn Johnson, fotograf al National Geographic si tripla laureata a World Press Photo, imaginea surprinsa de Cristian Munteanu reprezinta "o expresie a umanitatii". "Este un moment de durere nascuta din iubire, pierdere si amintire. Suferinta lor ii apleaca, literalmente, spre copilul pe care l-au iubit. Asemenea momente sunt sfasietoare cand le traiesti, iti schimba viata cand le esti martor si sunt esentiale de privit de catre noi toti, din perspectiva naturii noastre umane comune".

Care este expozitia/colectia de fotografii preferata? De ce?

O continua sursa de imagini memorabile poate fi gasita pe site-ul Magnum. Stiu suna a loc comun, insa nu degeaba este, probabil, cea mai buna agentie de fotografie din lume. In rest, n-am o expozitie/colectie de fotografii preferata. Ma uit destul de mult la agentiile mari, precum Getty, Reuters, AP, AFP, incercand sa inteleg cum se face fotografie cat mai buna.

 

Despre Cristian Munteanu...

Data nasterii: 1978, 23 decembrie
Studii: Facultatea de Litere “Hyperion”
Fotografiaza din 2010
Expozitii: "Versus, dar impreuna" - Negresti, Oas 2013, 2014, Salonul Fotografului Roman 2014, World Street Photography, "Street Views á-Priori" - Bucuresti 2013
Premii: Mentiune Sony World Photo Awards 2013, 2014
Aparitii în reviste: National Geographic Magazine, Mediafax Foto - Best of 2013, Photo Magazine, Lenscratch, Art Photo Feature Magazine, International Street Photographer, Black & White Street Book, Lens Folio,Foto 4All, Bucurestiul meu drag
Colaborator MediafaxFoto din 2014
 

Ai o poveste de succes, care sa ne demonstreze ca SE POATE? Scrie-ne la adresa liana.hainarosie@acasa.ro pentru a impartasi experienta ta cu cei peste 1,7 milioane de cititori care "trec" zilnic pragul site-ului Acasa.ro. 

CITESTE SI:

Tanara care si-a inceput prima afacere cu doar 300 de euro

Sursa foto: cristianmunteanu.ro

  •   2014-09-17
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Liana Hainarosie

Vezi toate articolele

Articole din romani-de-succes

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Simona Gabriela Buzatu: Branding - Cum sa eviti vecinii nepotriviti

Expertul Acasa.ro, Simona Gabriela Buzatu, multimedia designer si specialist de marketing online

Pune o intrebare


Citeste pe divahair.ro

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: O cariera de succes la varsta de 5 ani

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii