Financiar

Titeiul propriu nu ne fereste de scumpiri

Majorarea cheltuielilor cu transportul, determinata de scumpirea accelerata a carburantilor, va duce inevitabil la umflarea preturilor finale de consum.

De la inceputul anului, consumatorii se confrunta cu o scumpire continua a pretului carburantilor. Comparativ cu 1 ianuarie, benzina e mai scumpa acum cu circa 12%, in toate lanturile de benzinarii, in timp ce pretul la pompa al motorinei a crescut, in medie, cu 17-21%.

Ultima majorare a preturilor a avut loc la inceputul acestei saptamani, Petrom anuntand o scumpire pe toata linia de carburanti cu 12 bani pe litru, Rompetrol - cu 8 bani, iar Lukoil - cu 9 bani pe litru. Astfel, cea mai ieftina benzina in statiile Petrom - compania cu cel mai mare numar de benzinarii de pe piata - costa acum 3,96 lei pe litru, iar cea mai ieftina motorina - 4,28 lei pe litru.

Petrom, obligata sa alinieze preturile

Explicatia data de companiile petroliere este contextul international nefavorabil care a dus la evolutia semnificativa a cotatiilor titeiului si, in mod direct, a produselor petroliere.

Daca la inceputul anului, cotatia Platts pentru motorina era de aproximativ 860 de dolari pe tona, zilele acestea a ajuns la 1.200 dolari pe tona, deci mai mare cu aproape 40%. Cotatia benzinei a crescut, in acelasi interval, cu circa 22%, pana la 1.040 dolari pe tona.

In Romania, cu exceptia Petrom, care isi asigura cea mai mare parte din petrolul rafinat din productia interna, ceilalti mari operatori de pe piata - Rompetrol, Lukoil - sunt nevoiti sa importe titei pentru rafinariile proprii, iar MOL importa direct produse petroliere.

In ciuda faptului ca Petrom este o companie integrata, deci are resursele proprii de titei, acest lucru nu o poate determina sa vanda la preturi sub cele ale pietei. Motivul este simplu: daca ar face-o, ar arunca piata in aer.

„Ceilalti competitori aduc petrolul din import, la cotatiile internationale, pe cand Petrom doar se aliniaza la aceste cotatii. Daca Petrom ar vinde la costuri, ne-ar scoate de pe piata, am inchide benzinariile", a declarat, pentru „Adevarul", Andrei Chirilescu, director general adjunct al Lukoil Romania .

Printre cele mai afectate de scumpiri a carburantilor sunt firmele cu profil de transport, la care cheltuielile cu carburantii au cea mai mare pondere in costuri. Orice majorare de costuri se transfera insa automat asupra consumatorului final. Presedintele Camerei Federative a Taximetristilor, Ilie Anghel, a declarat, pentru „Adevarul", ca ultima majorare a tarifelor de taximetrie a avut loc in septembrie si, de atunci, pretul motorinei a crescut cu circa 30%.

„In mod normal, tariful pe kilometru ar trebui sa fie 60% din pretul combustibilului. Noi suntem la 30%. Este foarte posibil sa crestem tariful, dar deocamdata nimeni nu a avut curaj sa faca acest lucru, deoarece concurenta in sector este foarte mare. Exista, in plus, multe firme-pirat pe piata, care nu platesc taxe, impozite, carti de munca", a spus Ilie Anghel.

Costurile alimentelor, mai mari cu 5-10%

La randul sau, presedintele Romalimenta , Sorin Minea , a afirmat ca evolutia pretului carburantilor are un impact major in industria alimentara, mai ales in pretul painii sau al uleiului. „De la inceputul anului, scumpirea carburantilor a determinat o majorare a cheltuielilor totale cu 5-10%, in functie de ramura industriala.

La consumatorul final, impactul este de 10 pana la 25%", a declarat Sorin Minea. El a adaugat ca preturile inca nu reflecta costurile reale. „Deoarece piata alimentara este complet dezorientata, nu s-a dat in mod real drumul la preturi, uneori merg cu zero sau sub zero profit. Cresterea preturilor va urma, dar intr-un interval mai lung de timp, in functie de cum decide fiecare producator sau industrie", a spus oficialul Romalimenta.

Impact semnificativ asupra inflatiei

Analistul Liviu Voinea , director executiv al Grupului de Economie Aplicata (GEA), spune ca o crestere de 10% a pretului la carburant are un impact de 0,7% asupra inflatiei. „Efectele asupra pretului fiecarui produs sunt greu de estimat", spune reprezentantul GEA. El a adaugat ca preturile mari de pe piata carburantilor sunt date si de faptul ca nivelul de concurenta de pe piata nu este foarte ridicat.

Preturile de ruinare sunt interzise

"Orice firma este libera sa isi stabileasca propria politica de preturi. Aceasta, in anumite cazuri, poate intra in conflict cu legislatia in domeniul protectiei concurentei. De exemplu, este interzisa practicarea unor "preturi de ruinare".

Insa, pentru ca aceasta interdictie sa se aplice, trebuie ca firma respectiva sa fie intr-o pozitie dominanta, sa practice preturi sub costuri si, in plus, sa aiba intentia de a-si elimina concurentii, precum si posibilitatea de a recupera, in viitor, pagubele suferite prin astfel de practici.

Astfel, concurenta prin pret, in sensul practicarii unor preturi mai scazute, este principala forma de competitie intre firme, iar Consiliul Concurentei este foarte interesat ca aceasta sa se manifeste pe piete", ne-a declarat presedintele Consiliului Concurentei, Gheorghe Oprescu.

 


Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de Stiri Principale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din financiar

Top

Cauta-ti perechea