Financiar

#romania #cheltuieli #populatie activa

Romanii vor cheltui mai mult in 2010

 

Romanii vor cheltui 96,4 miliarde lei (23,5 miliarde euro) in acest an pentru produse alimentare si nealimentare, cu circa 7% peste nivelul din 2009, si se vor orienta si mai mult catre comertul modern, ceea ce va duce la disparitia a peste 900 de magazine mici si chioscuri, potrivit Euromonitor.

Anul trecut, vanzarile de produse alimentare si non-alimentare au totalizat 90,1miliarde lei, in avans cu 6% comparativ cu 2008, cand piata s-a ridicat la 85,2 miliarde euro, reiese din datele transmise agentiei MEDIAFAX de firma de cercetare Euromonitor International.

Astfel, magazinele vor genera vanzari de 94,3 miliarde lei, in urcare cu 7,1% de la nivelul de 88,1 miliarde lei inregistrat in 2008.

Vanzarile directe, online si homeshopping vor avansa cu 3,5%, la 2,08 miliarde lei, dupa un declin de 4,5% in anul anterior.

"In perioada 2010-2015, comertul modern va continua sa se extinda si in orasele mici si zonele rurale unde nu au inca o acoperire teritoriala. (...)

In 2009, magazinele traditionale au fost mult mai afectate de situatia economica fata de comertul modern, deoarece nu sunt companii puternice din punct de vedere financiar, bancile le-au limitat creditele si au avut probleme cu distribuitorii proprii.

Pe de alta parte, lanturile din comertul modern ofera o gama larga de produse mai putin scumpe si permit achizitia unei cantitati mai mari", se arata intr-o analiza Euromonitor.

In acest an vor fi deschise sase noi hypermarketuri, 23 supermarketuri si 66 de magazine de discount.

Astfel, numarul total de hypermaketuri va ajunge la 110, cel de supermarketuri la 438 si magazine de discount - 344.

De asemenea, retailerii de imbracaminte si incaltaminte vor deschide 123 magazine, iar cei care vand produse pentru sanatate si frumusete peste 70 de unitati.

Produsele de ingrijire personala sau agrement sunt din ce in ce mai cautate, astfel ca retailerii de pe acest segment vor investi in amenajarea a circa 300 de magazine, potrivit Euromonitor.

Pe de alta parte, vor disparea peste 900 de magazine alimentare mici, chioscuri, piete mici, dar si aproximativ 100 de unitati specializate in comercializarea de obiecte pentru gradinarit si casa.

"Desi cele mai multe canale de retail sunt dominate de jucatorii multinationali, precum hypermarketurile, supermarketurile, magazinele de discount, exista inca segmente controlate de companii locale, cum sunt magazinele de bunuri de folosinta indelungata, farmacii si cele specializate in produse de ingrijire personala sau agrement.

In aceste canale multinationalele fie nu sunt prezente, fie activeaza de putin timp si nu si-au consolidat pozitia.

Doar anumite categorii, cum este de exemplu retailului de imbracaminte si incaltaminte, nu au un lider clar", potrivit Euromonitor.

In ceea ce priveste mall-urile, specialistii Euromonitor au aratat ca planurile dezvoltatorilor nu sunt clare, multe din proiectele mai mici de anul trecut fiind amanate pentru 2010.

"Mall-urile in Romania sunt in dezvoltare, desi la un nivel mai redus fata de anii anteriori.

Noua mall-uri au fost deschise in 2009 in Romania, aproape jumatate din numarul celor inaugurate in 2008.(...)

Cei mai multi retaileri doresc sa isi consolideze pozitia, orientandu-se catre strategii de reducere a costurilor si limitandu-si expansiunea teritoriala", sunt de parere analistii firmei de cercetare.

Euromonitor International are opt birouri la nivel mondial si o echipa de peste 600 de analisti.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din financiar

Top

Cauta-ti perechea