Financiar

Rocada costurilor

Codul de bune practici negociat intre hipermarketuri si furnizori va viza doar comertul cu produse agroalimentare . Procesatorii vor si o lege specifica.

Saptamana viitoare este prevazuta o noua runda a negocierilor dintre marile retele comerciale si producatorii din industria alimentara . Desi partile anticipeaza ca intalnirea de marti va marca incheierea rundelor de negocieri mediate de Ministerul Agriculturii, mai sunt inca prevederi sensibile de negociat.

Partile au cazut insa de acord ca textul respectiv sa faca referire doar la comertul cu produse agroalimentare. Maria Grapini , presedintele patronatului din industria textila, considera ca diferentele dintre profilele de activitate au impus abordari diferite.

"In mod normal, va trebui ca fiecare categorie de producator sa fie vizata de codul de bune practici. Am fost impreuna la parlament pentru ca nu este o problema individuala", afirma Grapini.

Momentan, reprezentativitatea unui sector sensibil, de care depinde in buna masura competitivitatea economiei, reuseste in premiera sa aiba propriul contract-cadru cu hipermarketurile.

Noi reguli de transparenta

Sigur este ca: serviciile oferite de comerciant vor trebui comunicate furnizorului (producatorului) inainte de efectuarea acestora; este interzisa conditionarea furnizorului sa nu vanda si altor terti; furnizorul nu poate sa conditioneze comerciantul sa pastreze un anumit pret pe raft; la retragerea de pe raft (delistare) a unui produs comerciantul va trebui sa notifice in prealabil furnizorul.

"Principiul transparentei si al simetriei se va regasi in textul final", apreciaza Mihai Visan, directorul executiv al Asociatiei Romane a Carnii.

Codul va cuprinde sub o forma explicita referirea la imposibilitatea comerciantului de a-l obliga pe acesta sa contribuie la costurile de marketing si viceversa. Furnizorul nu va mai putea fi obligat sa contribuie la costurile de deschidere a unui nou magazin al retelei. De asemenea, codul cuprinde si recomandarea ca platile catre furnizori de produse alimentare sa nu depaseasca 30 de zile.

Procesatorii vor o lege pentru Cod


Negocierile din ultima runda se vor concentra tot pe definitia pretului de cumparare. Acesta este pretul unitar din care se scad avantajele financiare oferite de furnizor (discount maxim, bonus) si majorat cu taxele specifice si cheltuielile de transport. Furnizorul solicita detalierea acestei definitii pentru a evita costurile ascunse.

"Acest cod este apa de ploaie daca nu este sustinut si de o lege", considera Sorin Minea, unul dintre cei mai activi reprezentanti ai producatorilor. Textul final convenit, marti, 24 iunie, va fi transmis mai intai tuturor membrilor partilor angajate in negociere, iar apoi Consiliului Concurentei. Semnarea oficiala a Codului este preconizata pentru sfarsitul lunii iunie.

 


Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de Stiri Principale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din financiar

Top

Cauta-ti perechea