Financiar

#benzina #carburanti #euro

Din ianuarie 2009, doar carburanti Euro 5

Benzinariile vor trebui sa comercializeze, incepand de anul viitor, doar carburanti de tip Euro 5 , cu un continut redus de sulf. Impactul asupra preturilor nu poate fi inca estimat.

Majoritatea carburantilor care se vand acum pe piata interna sunt de tip Euro 4, insa marii jucatori comercializeaza deja si produse Euro 5.

Dincolo de calitate (au un continut mai mic de sulf si, deci, un impact mai mic asupra mediului), intre cele doua tipuri de produse exista acum diferente semnificative de pret.

Cel mai mare jucator de pe piata petroliera locala, Petrom, comercializeaza carburanti euro 5 doar in statiile Petrom V si in cele OMV. Compania vinde un singur sortiment de benzina de tip Euro 5, respectiv OMV Carrera 100, la un pret de 4,83 lei pe litru - cel mai ridicat din gama companiei.

Comparativ, cea mai ieftina benzina - Premium fara plumb 95 - este vanduta cu un pret mediu de 4,10 lei pe litru, deci cu aproape 18% mai ieftin. Nu la fel de mare este diferenta si in cazul motorinei, unde sortimentul OMV Premium Diesel (Euro 5) costa 4,81 lei pe litru, iar litrul de Euro Diesel 4 - cea mai ieftina motorina - costa 4,40 lei, cu circa 9% mai putin.

Rompetrol comercializeaza un singur produs Euro 5, respectiv motorina Super Euro 5. Pretul acesteia, de 4,87 lei pe litru, este cu 6% mai mare decat carburantul Euro 4 - Efix Diesel (4,58 lei/litru).

Vanzari slabe de Euro 5

Companiile petroliere nu pot inca sa aprecieze care va fi evolutia preturilor la pompa odata ce vor trebui sa introduca doar carburanti Euro 5. "De la 1 ianuarie, se va merge pe cotatia produselor Euro 5. Acum, o tona de motorina, fara biodiesel, Euro 5 este cu circa 10-15 dolari mai scumpa (respectiv 1,2%), iar la benzina, cotatiile sunt cam la fel", a declarat, pentru "Adevarul", Andrei Chirilescu, director general adjunct al Lukoil Romania.

Rafinaria Petrotel, operata de Lukoil, inca se retehnologizeaza pentru Euro 5 si de aceea pretul de la pompa nu tine pasul cu cotatia, potrivit oficialului Lukoil. "Probabil ca pretul caburantilor va fi cel practicat acum pentru Euro 4, putin mai mare", a mai afirmat Chirilescu. El a adaugat ca motorina Euro 5 asigura in prezent 5-8% din vanzarile de motorina ale companiei.

Potrivit oficialilor MOL Romania, produsele actuale Euro 4 nu vor disparea de pe piata, dar vor fi imbunatatite, in sensul reducerii continutului de sulf de la 50 ppm la 10 ppm.

„Ca impact, estimam ca fata de Euro 4, pretul va fi putin mai ridicat, dar este prevazut ca ce e acum Euro 5 sa coste mai putin, pentru ca va fi o cantitate mai mare pe piata, cu efect asupra pretului", ne-au declarat reprezentantii MOL.

 


Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de Stiri Principale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din financiar

Top

Cauta-ti perechea