Financiar

Cercul vicios in care se invarte Romania

Vanzarile in cadere si somajul aflat la cea mai ridicata rata de la cel de-Al Doilea Razboi Mondial duc la o lipsa totala de investitii pe teritoriul Romaniei.

Desi pana la mijlocul anului trecut companiile s-au intrecut in a anunta investitii masive, in special in productie si imobiliare, tocmai aceste domenii sunt printre primele care au inceput concedieri in masa, corelate cu suprastocuri si scaderi ale vanzarilor.

Nici una dintre companiile ce activeaza in aceste sectoare nu a anuntat, inca, planuri investitionale pentru 2009.

Reprezentantii principalului investitor in industria auto din Romania, Renault, au anuntat o scadere a vanzarilor cu 4,2 procente pe anul trecut. Dacia, detinuta de Renault, a inregistrat scaderi de 17 procente fata de volumul din 2007, pe teritoriul Romaniei, mai ales din cauza importurilor masive de masini uzate, mai ieftine.

Cu toate acestea, Jacques Daniel, directorul comercial al constructorului de masini, a declarat ca nu vor reduce preturile de vanzare la autovehicule, preturi ce dateaza din septembrie 2006. Industria auto din Romania aduce aproape zece procente din produsul intern brut al tarii. La nivel mondial, producatorii de autoturisme au fost grav afectati de criza economica. Problemele au inceput cu principalii jucatori de pe piata americana, General Motors, Daimler-Chrysler si Ford, care au cerut ajutor guvernamental in valoare de 34 de miliarde de dolari

Cel mai recent, compania sud-coreeana Ssangyong si-a anuntat falimentul, in timp ce Hyundai Motor a taiat productia cu 25 - 30 de procente. Nici companiile din domeniul constructiilor sau al serviciilor conexe nu stau mai bine. Grupul Teraplast a anuntat ca va concedia peste sapte procente din angajati, din cauza conditiilor nefavorabile din piata constructiilor .

Astfel, grupul va face si reduceri anuale de costuri de peste un milion de lei. In afara de Bucuresti, care a scapat, deocamdata, de fenomenul concedierilor masive, zonele care au atras cele mai mari investitii straine in ultimii ani, Timis si Cluj sunt si cele mai afectate de somajul in crestere.

Astfel, Agentia de Ocupare a Fortei de Munca Timis a anuntat ca 30 de companii din Timis vor disponibiliza 3.200 de angajati pana la sfarsitul lunii februarie. Cele mai multe concedieri le pregateste Eybl Automotive, ce prelucreaza huse pentru volane si textile pentru industria auto. Potrivit liderului sindicatului Cartel Alfa din Timis, Stefan Gogosanu, varful crizei va fi atins in luna martie.

Lucrurile stau chiar mai prost in Cluj, unde s-au anuntat 10.000 de concedieri pana in luna martie. Judetul este lider al investitiilor straine directe din Romania. Nokia a inaugurat, anul trecut, o fabrica, in urma unei investitii de 60 de milioane de euro, in timp compania americana Emerson a investit 120 de milioane de euro in constructia unui centru de cercetare si fabrici de motoare electrice .

In urma acestor probleme, agentiile S&P si Fitch au scazut ratingul de tara, plasand Romania in categoria tarilor pentru care nu se recomanda investitii. Analistii sunt totusi de parere ca cea mai mare problema a tarii noaste este reprezentata de dependenta sa de investitorii straini, companiile mama avand dificultati mult mai mari decat subsidiarele din Romania.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din financiar

Top

Cauta-ti perechea