Financiar

Bancile mari isi intorc fata spre profit

Cota de piata nu mai reprezinta miza institutiilor de credit care si-au consolidat deja pozitia pe piata romaneasca.

Daca in ultimii ani institutiile de credit se luptau pentru a obtine o "felie" cat mai mare din piata autohtona, in prezent, competitia s-a mutat in alt ring. Acum, bancile mari nu mai sunt dispuse sa renunte la o rata inalta de profitabilitate in schimbul unei parti insemnate din piata.

Bazandu-se pe pozitii bine consolidate in piata, institutiile de credit din top spun ca, in momentul de fata, rentabilitatea si profitul net sunt mult mai importante comparativ cu nivelul activelor. "Este normal sa se intample asta.

In ultimii ani, bancile au pus accent cu precadere pe cota de piata dupa active, iar acum au inceput sa-si dea seama ca le scade profitabilitatea", ne-a explicat Dragos Cabat, presedintele Chartered Financial Analyst (CFA). Iar reprezentantii institutiilor de credit au inceput sa anunte, explicit, noua orientare.

"BRD este mai putin interesata de cota de piata dupa active, deoarece acestea sunt mai putin relevante pentru o banca decat profitul net sau rentabilitatea", a mentionat directorul general adjunct al BRD, Sorin Mihai Popa, cu ocazia anuntarii rezultatelor bancii care ocupa locul secund in piata.

De aceeasi parere este si Steven van Groningen , presedintele Raiffeisen Bank (locul al treilea in sistem, dupa active). "Se tot vorbeste de cota de piata dupa active in Romania. Este importanta insa constituie doar un mijloc prin care atingi un obiectiv, cum ar fi profitul", a spus van Groningen. In plus, marii bancheri nu se tem de o coborare in ierarhia sistemului bancar.

"In principal, ne propunem ca activele bancii sa creasca in acelasi ritm cu piata, insa fara sa afectam profilul de risc sau profitabilitatea. In acest an, cred ca ne vom pastra locul pe care il ocupam acum pentru ca detinem o pozitie solida", a mai spus van Groningen.

2008 nu anunta miscari in piata

In timp ce institutiile de credit din top se bucura de pozitiile privilegiate pe care le ocupa, bancile mici si mijlocii continua sa lupte pentru a castiga vizibilitate. In plus, concurenta este alimentata si de intrarea in piata a noi actori (Millennium Bank, Fortis, La caixa si Doha Bank). "Bancile medii si mici se zbat pentru cote de piata, insa au inceput sa-si dea seama ca este o treaba destul de riscanta. Si aceasta lupta are limitele ei", apreciaza consultantul de investitii Bogdan Baltazar.

De exemplu, Volksbank a trecut in 2007 de la stadiul de banca de marime medie la cel de banca de top, ajungand la sfarsitul anului pe pozitia a opta in clasamentul bancar. Tot anul trecut, cota de piata a ING Bank a scazut la 3,25%, banca ajungand pe locul 10 in sistemul bancar romanesc, de pe locul 7 pe care il ocupa in 2006.

Exportul creditelor altereaza clasamentul bancilor dupa active

Baltazar este de parere ca la nivelul anului 2008 nu se anunta schimbari majore in ierarhia bancilor. "E posibil sa fie miscari in cadrul institutiilor mici. Pentru ele, un avans de 0,1 puncte procentuale reprezinta o urcare cu aproximativ trei pozitii in clasament", explica Baltazar. De aceeasi parere este si Dragos Cabat. "In mare parte, cotele de piata sunt si se vor mentine si in acest an stabile", a estimat analistul.

Activele sectorului bancar au avansat cu 48,1% anul trecut, de la 175,19 miliarde lei la finalul lui 2006 pana la 259,47 miliarde lei in decembrie 2007, potrivit unui raport al Erste Bank.

Consultantul de inves­titii Bogdan Baltazar spune ca valoarea activelor este, in unele cazuri, relativa, intrucat in calculul ei pot intra variabile nepunctuale, cum ar fi cladiri supraevaluate. In plus, volumul creditelor externalizate catre bancile-mama nu este cuprins in exercitiul contabil al bancii de pe piata romaneasca.

In aceste conditii, bancherii sunt de parere ca nivelul activelor devine un indicator tot mai putin relevant in realizarea unui clasament al bancilor. Mult mai relevanta este cota de piata in functie de volumul imprumuturilor acordate sau de profit.

Castig pentru banci, costuri mai mari pentru clienti

Noua orientare a bancilor spre profit in detrimentul cotei de piata dupa active ar putea fi tradusa printr-un cost mai mare pentru clienti. Astfel, este posibil ca dobanzile sa creasca in cazul creditelor si sa scada in cazul depozitelor.

La acestea se vor adauga comisioane mai mari. "Bancile vor manifesta o atentie mai mare pentru atingerea unei profitabilitati inalte. Este posibil ca acestea sa anunte majorari ale dobanzii si comisioanelor la imprumuturi. Acest lucru se va traduce in costuri mai mari de creditare pentru consumator. Totodata, am putea vedea, in acest sens, rate ale dobanzii mai mici la depozite", a spus Cabat.

Pe de alta parte, Baltazar spune ca profitabilitatea urmarita de marile banci nu va fi neaparat in dezavantajul clientului. "Pentru a atinge o rata inalta a profitabilitatii, bancile pot, de exemplu, sa relaxeze conditiile de creditare sau sa ofere alte facilitati de imprumut clientului", a explicat consultantul.

Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de Stiri Principale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din financiar

Top

Cauta-ti perechea