Financiar

Romanii, cei mai harnici cumparatori din Europa

Romania ocupa primul loc in Uniunea Europeana in ce priveste avansul vanzarilor cu amanuntul, cu o rata anualizata de crestere de 16,2%, in timp ce euro marcheaza pe acelasi interval o scadere de 2,7%, potrivit unui raport publicat ieri de Eurostat.

In martie, comparativ cu martie 2007, Romania a avut cea mai mare crestere a comertului retail din Uniunea Europeana, de 16,2%, urmata de Slovacia, cu abia 10,4%, Lituania, cu 9%, si Bulgaria, cu 8,7%.

Cele mai mari scaderi s-au inregistrat in Spania (-5,3%), Estonia (-4,9%) si Danemarca (-4,9%). Intre statele membre, volumul vanzarilor cu amanuntul a crescut in martie, fata de februarie, doar in Suedia si in Bulgaria, Romania inregistrand o stagnare .

In toate celelalte 16 state care au furnizat date biroului Eurostat, comertul retail a scazut.

Vanzarile din zona euro au avut cele mai mari scaderi din ultimii 14 ani, din cauza restrangerii cheltuielilor personale pe fondul cresterii preturilor la alimente si al majorarii tarifelor la energie. Inflatia in zona euro a atins in martie o rata anualizata de 3,6%, nivel care nu a mai fost atins de 16 ani. Anul trecut, in aceeasi luna, inflatia se ridica la doar 1,9%.

Indicele preturilor de consum din Romania a crescut in luna martie, la o rata anualizata de 8,63%, nivel similar celui din ianuarie 2006, potrivit Institutului National de Statistica (INS). Aceasta rezistenta a cererii in conditiile cresterii inflatiei, care in zona euro ar fi considerata un lucru pozitiv, este considerata o amenintare de catre agentiile de rating.

Agentia de evaluare financiara Standard&Poor’s (S&P) a fost ultima care a confirmat perspectiva negativa a ratingurilor tarii. Evaluatorul avertizeaza ca “politicile bugetare si de salarizare expansioniste au alimentat cererea pe piata locala, sustinuta si de cresterea rapida a creditelor”, arata S&P.

In mai 2007, Romania nu aparea nici macar in top 5 la cresterea comertului retail in Uniune. Piata de retail din Romania va depasi anul acesta pragul de 50 de miliarde de euro. Analizele de profil arata ca va atinge 100 de miliarde de euro in 2010, cresterea fiind in principal sustinuta de extinderea retelelor de hipermaketuri si supermarketuri in toate regiunile tarii.

  


Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de Stiri Principale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din financiar

Top

Cauta-ti perechea