Financiar

#carti #vanzari #scadere

Romanii au cumparat cu aproape 35% mai putine carti in 2009

 

Vanzarile de carte in Romania au scazut cu 30-35% in anul 2009, comparativ cu 2008, din cauza crizei economice, este de parere Mihai Penescu, presedintele Uniunii Editorilor din Romania si directorul editurii All.

Potrivit lui Mihai Penescu, piata de carte din Romania a fost estimata, in 2009, la circa 70 de milioane de euro, in scadere cu 30-35% fata de 2008.

El a precizat ca, pentru 2010, editurile se asteapta la "o stagnare sau la o usoara crestere" a pietei de carte din Romania.

Totodata, Mihai Penescu a spus ca in Romania se publica anual intre 8.000 si 10.000 de titluri de carte.

"Numarul de titluri a crescut in ultima vreme, pentru ca sunt foarte multe edituri de nisa si edituri locale care publica tiraje extrem de mici, 200 - 300 de exemplare, si le distribuie cu forte proprii, fara sa aiba o distributie nationala propriu-zisa", a explicat Penescu.

Daca in privinta cartilor de fictiune editorii au sperante de redresare , cartea scolara nu se mai vinde deloc.

"Piata de carte scolara a scazut cu 50 - 60% in 2009 fata de 2008. "S-au taiat foarte multe fonduri", a spus Mihai Penescu.

In 2009 nu au fost alocate fonduri pentru achizitia de carti de catre profesori, nici pentru biblioteci, iar bugetul pentru retiparirea manualelor scolare a fost de 10 milioane de lei. Pentru anul scolar 2009/2010, MECI nu a alocat bani nici pentru pentru tiparirea de manuale noi.

In cadrul Colocviilor , Monica Stroe, de la Centrul de Studii si Cercetari in Domeniul Culturii, a prezentat un studiu din 2009 despre efectele crizei economice asupra consumului de carte.

Potrivit studiului, peste jumatate dintre romani (51%) nu au cumparat carti in 2009, non-consumul de carti urcand de la 45%, in 2008, la 51%.

Totodata, 53% dintre romani nu au cumparat deloc carti in ultima parte a anului 2009, comparativ cu prima jumatate a aceluiasi an, in timp ce 23% au cumparat carti "la fel", 11% - "mai putin" si 7% - "mai mult".

Pe de alta parte, potrivit cercetarii, 71% dintre romani nu au cumparat deloc filme in 2009, fata de 53%, in 2008, in timp ce 63% dintre respondenti nu au cumparat deloc muzica (in 2009), fata de 30% (in 2008).

In mod aparent paradoxal, consumatorii fideli de carte (cei cu 100-500 de volume in biblioteca sau peste) si-au intensificat achizitiile in 2009 (4, respectiv 3 procente comparativ cu 2008), iar cei cu comportament achizitiv slab au redus si mai mult consumul.

Studiul mai precizeaza ca momentul de inceput al declinului in industria cartii a fost octombrie-noiembrie 2008 (cea mai profitabila perioada a anului).

La capitolul efectele crizei economice asupra operatorilor culturali, studiul precizeaza disponibilizarile (redactori de carte, tehnoredactori si personal auxiliar), cresterea cursului de schimb leu-euro si leu-dolar (o mare parte din productie o constituie traducerile - pentru care drepturile de cumparare se platesc in euro, dolari sau lire sterline), scaderea sponsorizarilor.

De asemenea, participarea editurilor la targurile de carte s-a redus, pentru ca achizitia de drepturi de autor (unul din scopurile participarii) nu se mai justifica. In cercetare se precizeaza ca, mai degraba, criza afecteaza editurile mici, pentru ca activitatea lor depinde in mai mare masura de finantari , iar distributia in cazul lor este deja problematica.

Alte sunt inchiderea librariilor din orasele mici si reducerea bugetelor de publicitate (eliminarea bugetului alocat promovarii cartilor in ziare si reviste, in favoarea contactului direct cu publicul, prin targuri).

Pe de alta parte, criza nu va schimba cererea pentru tipurile de produse editoriale, insa cititorii vor fi mai selectivi/ exigenti in achizitiile lor.

Piata va fi dominata de edituri mari, care reusesc sa apara si in media foarte mult si de aici s-a deformat perceptia cititorilor care au micsorat sfera lor de interes strict la aceste edituri.

Nu in ultimul rand, studiul face referire si la faptul ca vanzarile sunt afectate si de tirajele de carte ale ziarelor (de sute de mii de exemplare), care ajung sa acopere bugetele pentru carte ale potentialilor cumparatori.

  •   2010-03-15
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din financiar

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: Se poate incepe si asa…

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului