Financiar

#economie #china #google

Razboiul economic impotriva Chinei a inceput

Daca in urma cu doi ani toti marii antreprenori aveau planuri de investitii in China, in prezent nu exista sef al unei companii care sa nu vada in economia chineza si in afacerile din aceasta tara un dusman de temut, scrie site-ul Ziare.com, citat de Bloombiz.ro. La inceput, companiile au admirat forta acestei natiuni de a progresa si de a urca din punct de vedere economic, insa, astazi, comentariile cu privire la atitudinea guvernului de la Beijing se invart in jurul notiunii "de ajuns".

Google a devenit eroul acestor companii intr-o singura zi. Cand seful departamentului juridic al Google, David Summon, a publicat in blogul concernului o adevarata declaratie de razboi la adresa guvernului chinez, a cenzurii, precum si a oprimarii, acesta a devenit vocea multor celor ce nu au indraznit sa vorbeasca.

Acest gigant al Internet-ului a indraznit sa se ridice in picioare si a refuzat sa ingenuncheze in fata Chinei. Intreaga comunitate a marilor firme internationale a salutat initiativa Google de a se retrage din China, vazand-o ca pe o lovitura extrem de importanta, fiind un raspuns al frustrarii din randul companiilor care fac afaceri in China, dupa cum este de parere John Neuffer, vicepresedinte al Information Technology Industry Council.

Toate companiile multinationale au venit in China atrase de piata de 1,3 miliarde de oameni. Toate au fost de acord cu cerintele impuse de catre autoritatile locale, desi s-au confruntat cu pierderi financiare repetate si, mai rau, cu o umilire permanenta si sistematica. Incapatanarea unanima era, insa, de a nu renunta la ceea ce ar fi putut numi El Dorado lor, comenteaza Slate.fr.

In fond, China a trecut printr-un intreg proces de invatare despre ceea ce inseamna norme de calitate, tehnologii sau productivitate. Inspirandu-se in anii '80 de la modelul "tigrilor asiatici", Japonia si Coreea, China pare sa isi fi calculat fiecare pas.

Aceasta "deschidere" a fost insa calculata. China ramane China, deci este obisnuita sa pastreze controlul, sa impuna intreprinderi de tipul joint-venture cu firmele locale, fara a se framanta mai mult decat in limitele drepturilor de proprietate si drepturilor de autor. Compania Danone este unul din cazurile care au simtit cat de dificil este acest tip de deschidere al economiei Chinei catre firmele straine si care s-au confruntat cu probleme precum concurenta neloiala.

S-a maturizat China din punct de vedere economic?


Optimistii au pledat ca jocul chinez a fost normal si justificat. Vine momentul, sustin acestia, cand, datorita cresterii economice si a standardelor de viata in crestere, companiile chineze vor ajunge sa aiba si o concurenta loiala si o lupta impotriva coruptiei.

Maturizarea din punct de vedere economic a fost intrarea sa in OMC (Organizatia Mondiala a Comertului), care dovedeste ca vrea sa se integreze in economia mondiala si, in mod obligatoriu, sa adopte reguli.

China a trecut prinr-o perioada prin care au fost si Statele Unite ale Americii in anii 1880, cand regulile si legile erau domenii restante. Statele occidentale trebuie sa astepte momentul in care bunastarea materiala se va impune si in China, in cele din urma, iar sistemul chinez se va aclimatiza, in mod inevitabil, legii.

Cand cea mai mare criza din ultimii 50 de ani a venit, din cauza capitalismului si exceselor financiare ale SUA, chinezii s-au speriat ca ar putea sa se confrunte cu probleme dupa ce timp de 30 de ani au luptat pentru o crestere constanta.

Fara un plan de de redresare masiv (12% din PIB), China ar fi fost pe drumul recesiunii, cum au patit economiile dezvoltate. Din fericire planul a functionat, aducand o crestere economica de 10% in 2009. Si toate astea nu se datoreaza nici americanilor, nici europenilor, nici FMI-ului, ci doar chinezilor.

Marele imperiul chinezesc trebuie sa continue, insa, sa accepte firme straine, dar cu o determinare mai ferma. Chiar daca si-a casigat un fel de "independenta" economica, China trebuie sa dovedeasca o mai mare capacitate de adaptare.

Dupa 30 de ani in care China a reprezentat doar 7% din PIB-ul mondial, aceasta tara va reprezenta 14% in 2011, aproape de egalitate cu zona euro (15%) si aproape la fel de mult ca Statele Unite (20%). China are 45% din productia de otel din lume, este cea mai mare piata de automobile si a depasit Germania devenind primul exportator.

China este intr-un fel o locomotiva economica a Asiei, fiind totodata si singura economie mondiala cu o asemenea crestere.

Pe 1 ianuarie a fost pus in aplicare un acord de liber schimb ASEAN (Association of Southeast Asian Nations)-China, care regrupeaza 1,6 miliarde de persoane, productii de 6.000 de miliarde de dolari, schimburi de 4.500 de miliarde de produse, ceea ce inseamna cea mai mare regrupare a tarilor emergente.

In acelasi timp, un alt factor care ii permite sa-si pastreze autonomia este faptul ca tara isi poate asigura nevoia de materii prime si energie. Conducta ESPO (Siberia de Est-Oceanul Pacific), cu o capacitate de 600.000 de barili pe zi a fost inaugurata luna trecuta si marcheaza semnarea unei noi aliante cu Rusia .

In mod evident, China dispune de mijloace de a tinti sus, tot mai sus, in ciuda reticentei sale de a integra pe deplin intr-o ordine multilateral dezvoltata. De exemplu, retragerea Google, care are o cota de piata de 60% in China, nu este vazuta chiar atat de grav. China crede ca poate face fata si fara Google.

Marile companii din Occident, care sperau la conditii mai relaxate din partea Chinei, ar putea sa-si ia adio de la aceast vis. Practic, razboiul intre China si marile companii a inceput sa isi arate coltii.

  •   2010-01-25
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din financiar

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: Campanie pentru cariera ei: Urmeaza-ti visul!

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare