Financiar

Nemultumirile clientilor ajung mai usor la urechile bancilor

Mediatorul bancar, ce are rolul de a solutiona divergentele romanilor cu institutiile de credit, isi va incepe activitatea la sfarsitul acestui an. Majorarea dobanzilor la credite, impunerea unor comisioane care nu existau in contract la data incheierii acestuia sau lipsa notificarii unor modificari sunt cele mai frecvente probleme reclamate de clientii bancilor din Romania.

Nemultumirile si-ar putea gasi o rezolvare mai simpla, in viitorul apropiat, odata cu inceperea activi­tatii mediatorului bancar ­(om­budsman).

Pastrand ritmul de dezvoltare a retailului bancar, numarul celor nemultumiti de serviciile institutiilor de credit a crescut de la an la an. Numai de la inceputul acestui an, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a inregistrat peste 200 de reclamatii a serviciilor bancare, potrivit datelor oferite de institutie. "Numarul celor care recla­ma bancile a crescut in timp, odata cu dezvoltarea­ clientelei si a avansului in­re­gistrat de numarul de tran­zactii pe care aceasta le efectueaza", ne-a spus Radu Gratian Ghetea , presedintele Asociatiei Romane a Bancilor (ARB).

Totusi, Ghetea apre­ciaza ca ponderea plangerilor facute de clienti in totalul operatiunilor bancare s-a redus si se situeaza la un nivel nesemnificativ. De cele mai multe ori, consumatorii bancari reclama lipsa de transparenta a ofiterilor de credite, de cresterea surprinzatoare a dobanzilor la credite sau a comisioanelor.

De cealalta parte, prese­dintele ARB sustine ca 90% din reclamatii nu sunt fondate, din lipsa educatiei bancare. "Am constatat ca foarte multe dintre reclamatii, peste 90% din totalul lor, nu sunt intemeiate. Se observa o foarte mare neatentie din partea clientului cand semneaza contractele. Asta nu inseamna insa ca nu sunt si situatii in care clientii au dreptate", spune Ghetea.

Numarul reclamatiilor nu se va reduce semnificativ

Nemultumirile clientilor sunt amplificate si de faptul ca, practic, nu exista nicio institutie specializata care sa le apere interesele. Ghetea spune ca infiintarea Mediatorului Bancar, asteptata la finele acestui an, va constitui cheia solutionarii divergentelor intre client si institutia de credit. "In primul rand, consumatorul va avea posibilitatea sa apeleze gratuit serviciile Mediatorului Bancar, inainte de a se adresa justitiei", a explicat Ghetea.

Astfel, ombudsman va da verdicte, stabilind daca, in cazul unei neintelegeri, clientul sau banca are dreptate. Totusi, presedintele ARB spune ca, desi reclamatiile isi vor gasi o solutionare mult mai rapida, numarul acestora nu se va reduce foarte mult.

  •   2008-03-28
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din financiar

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: O cariera de succes la varsta de 5 ani

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu: Cum sa-l inveti pe copilul tau valoarea banilor

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu, consilier financiar

Pune o intrebare