Financiar

#angajati #plata #firma #recompensa #munca

Cum sa va platiti angajatii la inceputurile afacerii

Cand porniti o afacere exista numeroase modalitati prin care sa va recompensati angajatii pentru munca depusa. Aveti insa nevoie sa angajati trei oameni pentru a va porni firma, dar nu aveti destui bani pentru a plati toate cele trei salarii si, mai ales, nu in primul stadiu al afacerii, cand nu sunteti siguri de venituri. Asadar, cum e mai bine, sa incercati sa stangeti mai multi bani inainte de a face porni noul business sau sa angajati un singur om si sa faceti eforturi sa va descurcati cu resurse limitate in speranta ca afacerea se va dezvolta la un moment dat?

Orice antreprenor se intalneste cu problema remunerarii primilor angajati atunci cand afacerea nu a pornit inca si lipsa banilor constituie o problema serioasa.

Veti gasi raspunsul corect la aceasta intrebare in functie de cat de hotarati sunteti sa va asumati riscuri si de cat de bine va intelegeti afacerea. Daca afacerea se dezvolta bine, in pasi mici, atunci strategia angajarilor este foarte diferita de acele firme care necesita finantare puternica. Daca afacerea voastra este, sa zicem, un restaurant, atunci ar fi ridicol sa incercati sa il lansati fara personalul si echipamentul necesar. Dar o afacere de import-export sau un birou de consultanta poate foarte bine sa porneasca de la un singur om.

Daca sunteti convinsi ca afacerea voastra are nevoie de trei angajati pentru a porni, nu ar trebui sa o porniti inainte de a-i angaja pe toti trei, daca nu vreti sa ratati startul din cauza managementului ineficient. Daca nu aveti destui bani pentru a-i plati pe toti trei, exista modalitati pentru a rezolva aceasta problema. Iata cateva raspunsuri la aceasta problema:

1) Angajati parinti casnici. Angajatii cu jumatate de norma, mai ales mamele sau tatii casnici, sunt o arma secreta a afacerilor care se afla la inceput de drum. Veti fi surprinsi sa vedeti cati oameni calificati doresc o slujba cu program flexibil. Platind doar jumatate din salariul unui angajat cu norma intreaga , vei obtine un lucrator calificat si cu experienta. Daca planuiti sa angajati un astfel de salariat ganditi-va bine inainte sa le dati sarcini care au limita de timp. Tineti minte ca nu ii platiti destul cat sa isi permita ingrijire adecvata pentru copiii lor, asa ca nu vor putea sa puna pe lista de prioritati sedintele de lucru, inaintea problemelor personale, mai ales daca exista situatii familiale dificile.

2) Intarziati compensatia. Una din cele mai obisnuite modalitati de a revolva problema compensatiei, pentru antreprenorii la inceput de drum, este de a convinge angajatii sa accepte compensatiile banesti cu intarziere. Exista mai multe modalitati de a face asta: un bonus salarial, intarziat, pana ce firma are destui bani pentru a-si plati angajatii; un salariu mai mare in momentul in care performantele angajatilor ating un anumit punct; plata restantelor in momentul cand afacerea devine profitabila. Se recomanda mai degraba acordarea unui salariu mai mare in momentul cand afacerea devine profitabila, decat plata restantelor. Rasplata va fi de durata astfel, iar angajatii vor simti mandria unui salariu mare , provenit de pe urma progresului afacerii sau a realizarilor personale.

Daca alegeti sa oferiti compensatii intarziate, este foarte important sa te consulti cu un avocat despre felul in care vei formula acest lucru in contractul de munca al angajatului. Nu vrei sa risti un proces. Si o consultatie de acest gen nu te va saraci.

3) Folositi-va de optiunea de a oferi angajatilor actiuni din companie sau Drept de proprietate a unei parti din firma. O alternativa la plata este aceea de a oferi angajatului dreptul de a cumpara si a vinde actiuni ale companiei tale. Aceasta optiune este viabila doar pentru companiile care nu au cum sa obtina lichiditati in viitorul apropiat. Cu alte cuvinte, nu oferiti optiunea aceasta angajatilor daca nu-i considerati competenti. Majoritatea companiilor nu sunt vandute niciodata si nici nu se listeaza la Bursa, asa ca este putin probabil ca optiunea de a avea actiuni este viabila.

Cu toate acestea, actiunile au tendinta de a-i motiva pe angajati mai mult decat bonusurile banesti, la incaputurile unei afaceri. Aceasta optiune este inca atragatoare pentru multi, chiar daca angajatii nu sunt siguri care este adevarata lor valoare. Sfatul nostru este sa evitati aceasta modalitate de compensare a angajatilor (si costurile pe care aceasta le implica) daca nu credeti cu adevarat ca actiunile vor putea fi folosite intr-o buna zi.

4) Angajati stagiari si voluntari. Personalul de acest gen este o solutie evidenta pentru inceputul unei afaceri, dar una trecuta cu vederea foarte des. Facultatile si universitatile sunt pline de tineri isteti, muncitori dornici sa lucreze cu jumatate de norma in timpul vacantelor pentru a capata experienta. Un simplu anunt pe internet sau in Facultatile de profil va vor atrage numeroase aplicatii.

 ( citeste continuarea in NewsChannel.ro )

  •   2009-05-28
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din financiar

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Simona Gabriela Buzatu: Branding - Cum sa eviti vecinii nepotriviti

Expertul Acasa.ro, Simona Gabriela Buzatu, multimedia designer si specialist de marketing online

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila: 6 sfaturi pentru a depasi plafonarea la job

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Alexandru Busila

Pune o intrebare