Financiar

#bani #neglijenta #frauda #card #banca.

Cum recuperezi banii in urma unei fraude pe card

Ti s-a furat cardul? Ai depistat o tranzactie suspecta? Atunci este foarte posibil sa fii un caz de fraudare prin card. In acesata situatie, trebuie sa anunti imediat banca emitenta, pentru a bloca cardul.

Ce spune legea?

In art. 23 din Regulamentul BNR nr. 6 din 2006, privind emiterea si utilizarea instrumentelor de plata electronica, banca este obligata sa crediteze contul beneficiarului cu valoarea despagubirilor in termen de o zi bancara de la momentul recunoasterii dreptului detinatorului la acestea.

Daca banca nu recunoaste acest drept, clientii se pot adresa Bancii Nationale a Romaniei. Potrivit legii in vigoare, detinatorul unui card nu este raspnzator pentru tranzactiile executate, daca instrumentul de plata electronica a fost utilizat fara a fi prezentat fizic sau fara identificarea electronica a acestuia (codul PIN).

In alte cazuri, dinatorul de card este raspunzator pentru 150 de euro la pierderile inregistrate, iar diferenta va fi suportata de banca. Daca insa detinatorul nu poate dovedi ca a respectat toat econditiile de siguranta isi peirde acest drept, iar banca refuza despagubirea. Clientul este astfel raspunzator pentru toata paguba.

In ultima vreme, o data cu cresterea numarului de carduri emise au crescut si fraudele de acest tip. Atat detinatorul de card cat si banca trebuie sa urmeze anumite reguli pentru a preintampina acest eveniment neplacut.

Obligatiile detinatorului de card:

  • cardul trebuie pastrat in siguranta, pentru a nu fi furat, pierdut sau deteriorat.
  • codul pin nu trebuie inregistrat intr-o forma usor de recunoscut (de exemplu, nu scrieti acest cod pe spatele cardului sau pe o hartie pe care o tineti in portofel)
  • atunci cand se constata pierderea cardului, detinatorul trebuie sa anunte imediat banca emitenta pentru a bloca cardul

Obligatiile bancii:

  • banca nu are voie sa emita carduri daca acest lucru nu a fost solicitat de catre client
  • banca emitenta a cardului trebuie sa puna la dispozitia clientilor un numar de urgenta, la care pierderea sau furtul cardului sa fie anuntat
  • banca trebuie sa opreasca imediat orice tranzactie, in cazul in care un detinator de card a anuntat o posibila frauda sau pierdere

Ce facem in caz de frauda

  • daca constati pierderea cardului sau o tranzactie suspecta, trebuie sa suni imediat la numarul pus la dispozitie de banca emitenta. Banca va bloca cardul, iar orice tranzactie frauduloasa ulterioara este suportata de banca
  • pana la momentul anuntarii bancii, detinatorul de card este responsabil de tranzactiile operate de pe cardul personal. El va suporta pagubele in limita a 150 de euro, echivalent in lei
  • in cazul in care se constata ca detinatorul a actionat neglijent, raspunderea este in totalitate a sa.
  •   2009-11-06
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Mihaela Rotaru

Vezi toate articolele

Articole din financiar

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu: Sfaturi financiare pentru toti membrii familiei, de la mic la mare

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu, consilier financiar

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expert Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Cum se transporta un computer

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare