Financiar

Companiile de pensii private au platit 34 mil. euro pentru clienti care nu le-au adus bani in prima luna

Comisionul mediu platit de companiile de pensii pentru atragerea unui participant a fost de 35 de euro, iar aproape un milion din cei 4,15 milioane de clienti au conturile goale.
 

Companiile de pensii private (pilonul II) le-au platit agentilor de marketing comisioane in valoare de aproape 35 de milioane de euro pentru atragerea unor clienti care au avut conturi goale in prima luna de colectare a contributiilor, iar o parte importanta din acesti bani ar putea fi trecuta la capitolul pierderi.

Sumele pe care le vor pierde fondurile de pensii obligatorii din cauza clientilor pentru care angajatorii nu vireaza contributii de asigurari sociale depind de cresterea gradului de colectare in perioada urmatoare. Estimarea privind valoarea totala a banilor platiti pentru clientiifara contributii de asigurari sociale a fost realizata luand in calcul un comision mediu de 35 de euro pe participant.

Din totalul celor peste 4,15 milioane de angajati care au aderat la fondurile de pensii, peste 961.000 au avut conturile goale in prima runda de virare a contributiilor (pe 20 mai), cand fondurile au incasat sumele aferente lunii martie. Ponderea in total a clientilor cu conturi goale este de 23,1%, potrivit datelor de la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale.

"Ne-am asumat riscul unor pierderi de la bun inceput, atunci cand in piata au existat zvonuri ca ponderea conturilor goale ar putea fi de 30%. Totusi, este inca prematur sa vorbim despre un procent al conturilor goale, poate dupa a treia runda de contributii am putea avea o imagine realista", afirma Marius Ratiu, directorul general al BT Aegon.

Fondul de pensii are circa 132.000 de clienti, din care peste 37.300, adica 28,4%, au conturile goale. La un comision mediu de 35 de euro pe participant, suma platita de BT Aegon pentru clientii care nu au virat contributii in prima luna se ridica la 1,3 milioane de euro.

"Ne asteptam ca gradul de colectare a contributiilor sa creasca in perioada urmatoare, pentru ca va exista o presiune din partea salariatilor asupra angajatorilor, ca acestia sa isi onoreze obligatiile cu privire la contributiile de pensii", spune Radu Vasilescu, directorul general al ING Fond de Pensii , cea mai mare companie din aceasta piata.

In totalul clientilor atrasi de ING, cei pentru care angajatorii nu au virat contributii de asigurari sociale au o pondere de 20,8%, sub media pietei. Valoarea totala a comisioanelor platite de liderul pietei pentru atragerea acestor participanti ar putea fi de peste 10 milioane de euro.

"Abia peste un an vom putea aprecia numarul real al conturilor goale", considera Vasilescu. Cel mai mult ar putea pierde administratorii de pensii care au lucrat cu brokeri, deoarece comisioanele platite acestora au fost mai mari decat in cazul agentilor de marketing proprii.

"Cred ca, in medie, companiile au platit un comision de 35 de euro pentru atragerea clientilor la fondurile pe care le administreaza. Comisioanele au fost mult mai mari in cazul brokerilor, cel putin duble, in comparatie cu cele platite agentilor proprii", sustine Eugen Voicu, directorul executiv al Aviva Fond de Pensii, unul dintre cei mai mari jucatori din aceasta piata.

Aviva are o pondere a clientilor care nu au virat contributii in prima luna peste media pietei, de 27,3%, valoarea comisioanelor platite pentru acestia fiind de circa 2,9 milioane de euro.

Angela Placinta
  •   2008-06-06
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din financiar

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului