Editorial

#marketing vs traditii #traditie #sarbatori #craciun #marketing #traditii

Sarbatorile: Traditie versus Marketing

 
Nu vi se pare ciudat ca in ultimii ani marea majoritate supermarketurilor incep sa isi decoreze si sa isi pregateasca marfa pentru Craciun inca din luna octombrie? Ei bine, multi oameni sunt scandalizati de aceasta practica a marilor magazine. Vrei sa stii de ce se intampla asta? Citeste articolul si vezi in ce mod afecteaza marketingul traditiile neaose.

Ce este marketingul si cum functioneaza acesta?

De multe ori auzim notiunea de “marketing”, dar cati dintre noi stim cu adevarat ce inseamna asta si cu ce se ocupa oamenii din acest domeniu? Din pacate, foarte putini. Ei bine, fondatorul marketingului modern - Philip Kotler - defineste marketingul ca a fi "un proces social si managerial prin care indivizi sau grupuri de indivizi obtin ceea ce le este necesar si doresc prin crearea, oferirea si schimbul de produse si servicii o anumita valoare". Sau, ca sa simplificam lucrurile, marketingul este "stiinta si arta de a convinge clientii sa cumpere" sau "arta si stiinta de a vinde".

Acum ca am inteles ce este marketingul si cum functioneaza ne va fi mult mai usor sa intelegem de ce tehnicile acestui domeniu sunt aplicate cu succes de fiecare data in preajma sarbatorilor.

Sarbatorile si traditiile din jurul acestora sunt foarte importante pentru noi, oamenii. De sarbatori se intampla ceva cu noi: parca devenim mai veseli, mai iertatori si, chiar, mai buni, in unele cazuri. Iar oamenii de marketing ai marilor branduri nu se sfiesc sa profite de asta. Credeti ca este intamplator faptul ca incep pregatirile in lanturile mari de magazine inca din luna octombrie? Exclus. Usor, usor traditiile sunt inlocuite de marketing si de efectul persuasiv al acestuia. Decorand si aducand pe rafturi produsele de Craciun ei reusesc sa ne aduca mai repede in atmosfera festiva, de care vorbeam mai sus. Astfel, facandu-ne sa fim mult mai deschisi la a cumpara si a „darui”. Exista oameni care cumpara cadouri de Craciun inca din lunile septembrie – octombrie, iar pana in decembrie se mai razgandesc de doua, trei ori. Acest lucru creste profitul magazinelor. Un alt aspect interesant este faptul ca oamenii isi pierd acea stare de „bine/festiva” si pana in pragul sarbatorilor sunt usor plictisiti deja de toata etapa „pregatirilor de Craciun”.

Ce se intampla cu traditiile?

Traditia inseamna transmiterea continua a unui continut cultural de-a lungul istoriei de la un eveniment generator sau un trecut imemorabil. Mai pe scurt, traditia este un patrimoniu intangibil pe care il pastram de la stramosii nostri. Traditia este transmisa prin viu grai si este sensul identitatii unei comunitati umane. Traditia este ceea ce suntem noi. De cand ne nastem si pana murim, noi traim conform cu traditiile din tara noastra, obiceiurile si datinile de pe meleagurile noastre.

Taiatul porcului in preajma Craciunului a fost inlocuit de mersul la supermarket si cumparatul carnurilor de-a gata, asta pentru ca in noua mentalitate instaurata in societate acesta este un obicei barbar nedemn de culturile civilizate. Pana acum 10-15 ani era singurul mod in care oamenii isi permiteau sa puna carne pe masa de Craciun, dar carnea nu mai e la moda. Acum mancam, de bunavoie, carnati de soia. Sarmalele mamei au fost inlocuite de „take-out” (nr.* a comanda mancare). Copiii nu mai vin la colindat, este prea obositor si lipsit de bun simt, cum sa deranjezi oamenii cand se odihnesc? In plus, de-aia avem internet, ca sa ascultam oameni care se pricep la cantat. Femeile nu mai gatesc, cumpara totul de-a gata. In casa nu mai miroase a cozonac, miroase a alimente gata facute pe banda rulanta.

Asadar, este oare consumerismul de vina pentru pierderea traditiei? In mod clar marketingul si strategiile sale au o parte de vina, dar vina mare este a noastra. Uitam de lucrurile care ne-au bucurat candva, devenim superficiali si ignoranti. De ce sa fac daca pot sa cumpar? Oamenii au nevoie de traditii pentru supravietuirea poporului lor. Lucrul de-a gata este mai usor, dar ma indoiesc ca este si mai bun.

Sarbatorile ar trebui sa fie despre traditie, datina si, in primul rand, despre familie. Strategiile de marketing functioneaza pentru ca noi le-am permis asta, pentru ca ele iti dau ceea ce tu vrei. Hai sa ne vrem traditiile inapoi!

Surse imagini: Google images, Pexels.com, Pixabay.com.


 

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Top

Cauta-ti perechea