Cariera

#angajat #loialitate #companie #firma

Loialitatea, element important in relatia angajat - companie

Loialitatea fata de compania angajatoare – un aspect foarte important in relatia dintre angajat si angajator. Despre cum se traduce acest concept in viata de zi cu zi la serviciu si in cariera, in randurile care urmeaza.

Loialitatea, conform definitiei oferite de dictionar, semnifica devotamentul, sentimentul de atasament al unui individ pentru un obiect, persoana, grup de persoane, un ideal, o datorie, o obligatie, sau o cauza etc. Se exprima atat in gandire cat si in actiune si tinde spre identificarea intereselor persoanei cu acelea ale obiectului.

In literatura sunt inregistrate notiuni sinonime cum sunt: credincios, fidel, dependent, devotat, onest, stabil, constant, supus, atasat, pasionat, entuziast, responsabil, constiincios, perseverent, altruist, cooperant, sincer, cinstit, hotarat, activ, curajos etc.

Angajatul, loial fata de grup si ce-i place sa faca

In cazul loialitatii fata de locul de munca, imaginea despre aceasta este de obicei diferita pentru angajat si companie. Perceptiile diferite se observa si in timpul evaluarilor, in multe cazuri perceptia angajatului despre sine fiind diferita de cea a angajatorului. Conform psiholog dr. Traian Manea si psiholog drd. Doina Trandafir, “principalele consecinte (efectele pozitive) ale manifestarii loialitatii sunt: productivitate , eficienta, calitate a muncii, succesul grupului, stabilitatea la locul de munca, bunastarea si coeziunea grupului”.

Exista cateva semne dupa care aceasta loialitate poate fi masurata sau observata. Astfel, respectarea programului de lucru si implicarea in activitatile de la serviciu pot fi considerate un indiciu al loialitatii. Un alt indiciu ar putea fi considerat si acceptarea procedurilor si politicilor companiei, care sa se traduca prin respectarea acestora fara obiectii. “Caracteristicile frecvent inregistrate ale angajatului loial sunt: dispus pentru efort continuu in munca; interactiune, cooperare in grup; dependenta; stabilitate; responsabilitate; identificare cu grupul, interiorizarea normelor, scopurilor, politicii; interes pentru dezvoltarea si ridicarea statului grupului; interesul propriu subordonat celui al grupului; orientat spre ajutorare, securitate; anxios, suspicios”, spun psiholog dr. Traian Manea si psiholog drd. Doina Trandafir, intr-o lucrare despre loialitate.

Care sunt "simptomele" scaderii loialitatii

In cazul angajatilor, problemele privind loialitatea pot fi observate in functie de acesti indicatori: daca angajatul intarzie la serviciu, isi face treaba in sila, lipsa performantei, comentariile la adresa politicilor companiei sau nerespectarea acestora – acestea ar trebui sa fie pentru angajator semne ale demotivarii angajatului.

In cazul salariatilor care au si competente si putere de convingere, loialitatea este un detaliu destul de important. “Pentru mine loialitatea se traduce prin recunoasterea meritelor, ale mele si ale echipei, recunoasterea oamenilor mei, dar si prin motivarea financiara. Chiar daca imi place ce fac, daca nu ajung la un punct bun financiar si al pozitiei in firma, loialitatea, ei sa-i zicem ca ma cam paraseste”, spune Valentin, project manager .

Pe de alta parte, sunt persoane care accepta sa fie fideli locului de munca, doar pentru a nu placea spre ceva nesigur: “recunosc ca prefer sa fiu (cateodata) fidel si mai prost platit sau sa am cresteri mai mici de salariu, decat sa schimb jobul pentru ceva nesigur, dar ipotetic muuult mai bine platit. Sunt sigur ca mentalitatea aceasta este destul de paguboasa, insa cum momentan, valorea mea reala, o simt ca fiind doar "x" sau "y", nu prea pot fi un om care sa riste prea mult”, marturiseste Artistu pe blogul sau.

Tinerii, mai putin loiali

In ce priveste tendinta observata in firmele romanesti in ultimii ani, se poate spune ca, cel putin in randul tinerilor, principalele caracteristici sunt pragmatism, implicare mai redusa la locul de munca si hedonism, care nu sunt intocmai definitorii pentru un angajat loial. Conform studiului „Employer of Choice“, nivelul redus de implicare a tinerilor in plan profesional se manifesta printr-un atasament mult mai scazut fata de firma in care lucreaza, urmarea acestei atitudini fiind o fluctuatie foarte mare in randul acestei categorii de angajati.

Loialitatea fata de locul de munca este insa, conform rezultatelor studiilor, dependenta si de varsta, in sensul ca persoanele trecute de o anumita varsta nu isi mai schimba prea usor locul de munca. In plus, loialitatea mai este dependenta si de contextul economic, angajatii nemaidorind sa-si caute alt job in conditii de criza economica, de exemplu. “In aceasta perioada, cred ca oricine isi educa loialitatea, ca sa zicem asa. Cum nu vreau sa devin somer, prefer sa tac din gura si sa-mi vad de treaba”, marturiseste Ana Maria.

Un cost de 5% pentru dezvoltarea loialitatii, produce un beneficiu de 55%

Cercetarile au aratat ca factorii dezvoltarii loialitatii sunt: concordanta dintre exigentele sarcinii si posibilitati; educatia; identificarea cu scopurile si normele grupului; motivatia intrinseca si satisfactia in munca; stabilitatea profesionala, autonomie si provocare; relatii profesionale adecvate; conditiile bune de munca; oportunitati de dezvoltare; feedback si echitate.

Conform lucrarii apartinand psihologilor Manea si Trandafir, “loialitatea angajatului se realizeaza dificil, astfel ca pentru aceasta se impun preocupari speciale. Principalele stimulente ale dezvoltarii si mentinerii loialitatii sunt: echitate in evaluarea efortului si castig; bonusuri, compensari: financiare, alte facilitati; promovarea ierarhica; aprecierea; acordarea de diplome, diverse titluri onorifice; acordarea de diverse distinctii – uniforma, insigne etc.. Insa nu trebuie uitat faptul ca un cost de 5% pentru dezvoltarea loialitatii, produce un beneficiu de 55% pentru companie”.

  •   2009-01-15
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Laura Jigau

Vezi toate articolele

Articole din cariera

Sfatul expertului

Expert Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Cum se transporta un computer

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte, specialist IT&C

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului