Cariera

#serviciu #criza #furie #nervi

Cum sa te abtii sa nu faci o criza de nervi la serviciu

Zi de zi ne confruntam cu diverse situatii enervante la serviciu. Fie ca seful are cereri exagerate, fie ca vreun coleg se joaca cu nervii nostri, ori pur si simplu avem o zi proasta, ocaziile cu care ne putem iesi din minti sunt dese si, mai ales, nedorite. Iata, asadar, cativa pasi pentru a impiedica manifestarea unei explozii de nervi la serviciu.

Pasi de urmat:

Pasul 1: Respira.
Poate este cel mai simplu sfat cu putinta, insa atunci cand te enervezi, uiti sa-l aplici. De aceea, atunci cand simti cum iti creste tensiunea iar sangele incepe sa-ti fiarba in vene , opreste-te pentru cateva clipe si respira adanc. Umple-ti plamanii cu aer inspirand cat mai adanc si expira apoi usor. Te va face sa te simti mai bine din punct de vedere fizic, iti va oxigena creierul bine si mai ales iti va muta gandul in alta parte, macar pentru o clipa.

Pasul 2: Nu vorbi prea mult. Atunci cand esti furios, ai tendinta sa spui mai multe decat ai vrea. In plus, este un lucru probat ca atunci cand suntem suparati suntem mai rautaciosi, mai taiosi, mai directi decat de obicei. Incearca sa te opresti din a spune prea multe, care ar putea avea urmari neplacute pentru ceilalti si mai ales pentru tine. Si ocoleste subiectele sensibile pentru cand te poti ocupa de ele cu calm.

Pasul 3: Nu bea alcool.
Tentatia de a te refugia in aburii de alcool este foarte mare in perioadele in care esti suparat/a sau nervos/oasa, dar rezista-i. Chiar daca esti cu prieteni sau colegi mai apropiati la baut dupa serviciu, incearca sa te abtii sa consumi alcool, te-ar putea face sa spui tot ce ai in cap. Iar lucrurile neplacute, chiar ar trebui tinute deoparte, nu spuse la bautura si regretate dupa aceea.

Pasul 4: Extrage-te din situatie. Incearca sa parasesti discutia respectiva inainte sa depaseasca un prag maxim al enervarii. Daca simti ca nervii incep sa devina greu de stapanit, incearca sa te scuzi si sa pleci. Du-te si fa o plimbare scurta afara, la aer sau, daca nu este destul spatiu, du-te la baie. Respira adanc de cateva ori, aduna-te si apoi revino in birou.

Pasul 5: Incearca sa gandesti lucrurile cat mai rational. Atunci cand esti furios poti avea tendinta de a spune lucrurile intr-un mod agresiv. De aceea, in cazul in care chiar ai ceva de spus, abtine-te si nu spune lucrul acela cand esti nervos. Tine-l pentru tine pentru moment, gandeste-te la el si spune-l in asa fel incat sa fie receptat asa cum vrei tu sa fie receptat, sa aiba aceeasi interpretare ca cea din mintea ta. In acest caz ai putea folosi si un mesaj scris: scrie un mail sau un bilet catre cel caruia ii este dedicat mesajul pe care il ai de transmis, in care sa iti masori cuvintele si sa spui lucrurile asa cum vrei tu. Astfel, mesajul tau va fi receptionat mai bine, intr-un mod calm si ar putea avea raspunsul pe care tu ti-l doresti. Modalitatea nervoasa si tonul suparat de a transmite un mesaj il pot pune pe celalalt in defensiva, lucru care il vor face mai putin apt de a intelege adevaratul mesaj pe care il transmiti.

Sfaturi & Avertismente:

Incearca sa nu te lasi prins/a in momentul de furie. Oamenii iarta multe cuvinte si fapte, insa cele spuse sau facute la furie sunt greu de uitat.
Nu uita sa respiri adanc.
Da-i mesajului tau sansa sa fie auzit spunandu-l intr-un fel in care sa fie cel mai bine receptionat de catre ascultator.
Revarsarile din interior pot ajuta uneori. Ai grija insa ca revarsarile de ganduri sa nu aiba loc catre cineva care poate deveni mai emotional fata de tine. Atunci cand simti nevoia sa vorbesti, fa-o cu cineva neutru.

  •   2009-10-04
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Laura Jigau

Vezi toate articolele

Articole din cariera

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras: Cum iti gasesti un job pe timp de criza?

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina-Andreea Dumitras

Pune o intrebare