Cariera

#angajat #manager #loc de munca #job #conflict #cearta

Cum sa eviti conflictele la locul de munca

Situatiile conflictuale reprezinta o constanta in viata ta, fie ca este vorba despre serviciu sau despre ceea ce faci in afara programului de lucru. In tensiunea acumulata la job, parerile contradictorii pot constitui un lucru benefic, atata timp cat lucrurile sunt tinute sub control. Daca insa situatia trece in termeni necivilizati, atunci te poti trezi in mijlocul unui conflict care iti poate afecta reputatia, jobul respectiv si chiar cariera.

Intre 24 si 60% dintre manageri isi petrec timpul rezolvand situatiile conflictuale dintre angajati. mai mult, numarul incidentelor violente la locul de munca a crescut simtitor, persoanele care au initiat conflictul facandu-se raspunzatoare de acestea.

Daca ai prin preajma colegi dificili, care se „aprind” destul de repede in discutii, iata cateva lucruri de care sa tii cont atunci cand incerci sa rezolvi un conflict:
 

 

Alege sa te implici
 

 

Cat de important este pentru tine conflictul respectiv? Subiectul  te afecteaza in mod direct sau este vorba mai mult de o confrutare de orgolii? Daca este vorba despre un singur incident, a carui tema si participanti nu se repeta, atunci decide daca poti sa faci abstractie de acesta, sa lasi garda jos si sa treci peste situatie. Atata timp cat nu te afecteaza in mod direct, ar fi indicat sa stingi „focul” decat sa il provoci si mai tare.
 

 

Invata sa anticipezi
 

 

In loc sa iti construiesti strategii despre cum sa faci fata unui conflict, ar fi mult mai productiv daca ai invata sa depistezi „simptomele” unor astfel de situatii si sa le indepartezi din timp. In felul acesta, vei reusi sa aplanezi un conflict fara ca acesta sa atinga punctul culminant. De asemenea, vei sti sa iti asezi actiunile si vorbele astfel incat sa eviti declansarea temperamentelor mai vulcanice cu care trebuie sa interactionezi.
 

 

Foloseste un limbaj neutru
 

 

Evita generalizarile sau judecatile emise pe baza unei intamplari ce nu se repeta in mod constant. Fiecare persoana are si parti bune, dar si defecte, insa stergerea calitatilor si rezumarea unei persoane doar la remarcile negative declanseaza frustrarile si furia oricui. In schimb, pastreaza o atitudine calma si descrie o situatie care te deranjeaza folosind un limbaj neutru. De exemplu, „ma deranjeaza ca nu iti trimiti rapoartele la timp pentru ca acest lucru imi influenteaza termenul de predare a rezultatelor mele”, ar putea constitui o formulare obiectiva.
 

 

Asculta activ
 

 

Nu intrerupe cealalta persoana, mai ales atunci cand isi argumenteaza ideile. Incearca sa asculti activ si sa intelegi exact mesajul celui care iti vorbeste, pentru a evita neintelegerile. De asemenea, transmite-i acesteia faptul ca i-ai inteles mesajul, repetand pe alocuri sau reformuland ceea ce ti-a comunicat; ii dai de inteles ca il asculti.
 

 

Asuma-ti responsabilitatea
 

 

Fie ca esti persoana care are dreptate sau dimpotriva, cel care a gresit, asuma-ti responsabilitatea pentru faptele si argumentele tale. Daca un conflict pare sa nu aiba rezolvare, ofera-te sa iti investighezi contributia ta la problema luata in discutie. Nu fugi de responsabilitati acuzand, ci dimpotriva, demonstreaza ca esti o persoana corecta, care poate accepta si critici. In felul acesta castigi credibilitate si nu numai, respectul celor din jur.
 

  •   2010-03-12
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Dana Spataru

Vezi toate articolele

Articole din cariera

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Marius Focsa: Cand se face solicitarea de restituire a TVA?

Expertul Acasa.ro, Marius Focsa, business consultant

Pune o intrebare