Cariera

#antreprenor #motive #cariera

Cinci motive GRESITE pentru a deveni antreprenor

Cu siguranta te-ai gandit cel putin o data sa pornesti pe cont propriu, sa-ti faci o firma si sa nu te mai intereseze de sefi, program, deadline-uri, negocieri de salariu si asa mai departe. Sau poate, satul sa fii "la patron" de atatia ani, visezi cu ochii deschisi la posibilitatea de "a lucra pentru tine".

Totusi, sa fii antreprenor nu este chiar atat de simplu si de "stralucitor" pe cat pare si, in cazul in care ai astfel de ganduri, ar trebui sa te gandesti foarte bine inainte sa faci marele pas. Iata cateva motive gresite pentru a deveni antreprenor.

1 Pentru ca ai nevoie de o slujba

Chiar daca economia a inceput sa mai miste, piata muncii e tot la pamant, iar in aceste conditii multi se intreaba daca nu ar fi mai bine sa isi infiinteze propria firma, in loc sa se confrunte cu interviuri nereusite peste alte interviuri nereusite, salarii mai mici, posturi pentru care sunt supracalificati si asa mai departe.

Gandeste-te insa asa: ce preferi, sa faci meseria care iti place si la care esti bun, sau sa te apuci ca, pe langa ce faceai pana acum, sa faci si planuri de afaceri, estimari, bugete etc.? Unii oameni isi doresc sa fie proprii lor sefi, insa pusi in fata faptului implinit isi dau seama ca ar prefera mai degraba sa fie angajati si sa-si faca pur si simplu meseria, fara alte batai de cap.

2 Pentru ca vrei sa muncesti mai putin

Odata ajuns antreprenor vei avea un program mai flexibil? Foarte posibil. Dar vei munci mai putine ore? Cu siguranta nu. Cel mai probabil, oamenii care isi inchipuie ca antreprenoriatul e un fel de vacanta in care mai si muncesti cate putin nu stiu nimic despre ce inseamna sa ai propria afacere.

Da, poate ca la un moment dat poti sa ajungi intr-un punct in care sa le dai altora din sarcinile tale, dar pana acolo e mult de mers, iar drumul nu e tocmai usor.

Perioada cuprinsa intre pornirea afacerii si stabilizarea ei e critica, iar atunci va trebui, atat tu, cat si eventualii tai asociati sau angajati, sa munciti poate chiar mai mult decat ati fi facut-o la o slujba normala, intr-o companie deja dezvoltata. De asemenea, ca antreprenor, vei fi direct responsabil de ce se intampla in firma, asa ca daca ceva nu merge bine, tu vei fi cel care va trebui sa vina si sa repare.

3 Pentru ca te-ai saturat sa muncesti pentru altii

Poate ca iti urasti seful, urasti firma la care lucrezi si asa mai departe, dar nu te astepta ca antreprenoriatul sa vina ca o salvare miraculoasa.

O companie proprie vine si ea cu propria colectie de probleme. Clientii nu platesc, de exemplu? E problema ta si nu mai ai pe nimeni pe care sa poti face raspunzator de ce nu merge. Daca nu esti capabil sa tii totul sub control si sa fii atent la tot ce se intampla in firma, iti vei face rau singur.

In plus, daca esti tanar si nu ai o foarte mare experienta in spate, cel mai probabil nu esti un maestru in domeniu sau, chiar daca esti, nu esti inca destul de sigur pe tine incat sa fii pe cont propriu. Daca nu-ti suporti sefii sau slujba, mai bine te gandesti sa le schimbi decat sa iti faci direct o firma.

4 Pentru ca vrei sa te imbogatesti

Chiar daca unii antreprenori au ajuns sa aiba averi impresionante, cel mai probabil nu bogatia a fost primul lucru la care s-au gandit cand si-au pornit afacerea. Cei mai multi au vrut sa inoveze, sa isi urmeze o pasiune etc. si si-au dat seama ca pot face si bani din asta. Iar cei care au devenit cu adevarat bogati au ajuns acolo pentru ca produsele sau serviciile lor au fost inovatoare, foarte folositoare sau doar extrem de populare.

Daca te gandesti la antreprenoriat doar ca la o modalitate de a face bani rapid si a te bucura doar tu de ei, te inseli. Cel mai bun exemplu: exista o foarte mare posibilitate ca afacerea ta sa dea faliment.

5 Pentru ca vrei sa fii faimos

Citesti presa economica, te uiti la televizor la documentarele despre Silicon Valley sau la talk-show-urile de profil si vezi ca, in era tehnologica, antreprenorii de succes sunt un fel de " staruri rock ".

Problema vine in momentul in care unele afaceri, cu toate ca sunt foarte bine promovate, nu au succes si dispar. De ce? Pentru ca nu au fost bine conduse.

Da, faima si promovarea agresiva sunt bune, in conditiile in care te pot ajuta sa iti dezvolti afacerea, te fac cunoscut unor noi piete si unor noi clienti si iti aduc noi oportunitati. Insa antreprenoriatul de dragul faimei n-are niciun rost.

Paul Carr, fost antreprenor online, scriitor si blogger pe TechCrunch.com, se descrie ca un "antreprenor ratat" si recunoaste, cu umor, ca unul dintre motivele pentru care a vrut sa aiba o afacere de succes a fost faima.

Asa ca daca vrei sa pornesti o afacere pentru a-l egala in faima pe Steve Jobs, mai gandeste-te. Exista si alte metode mai simple de a deveni cunoscut, intradevar, nu toate demne de urmat.

  •   2010-04-20
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Alexandru Enache

Vezi toate articolele

Articole din cariera

Sfatul expertului


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului