Cariera

#job #loc de munca #angajare #salariu #beneficii #angajator

5 lucruri la care sa te uiti inainte sa accepti un job

Dupa ce ai trecut printr-o perioada de cautari si interviuri, in sfarsit ai reusit sa obtii un job. Abia astepti sa semnezi contractul de angajare si sa incepi lucrul; entuziasmul te poate face sa sari peste niste detalii care, in timp, se vor dovedi foarte importante: lucruri precum atmosfera de lucru, pachetul de beneficii, facilitatile oferite de firma oferita te intereseaza direct.

 

Inainte de a accepta un job, analizeaza cu atentie urmatoarele aspecte:

 

1.  Formele legale

 

Probabil ca ai primit vestea cea buna prin telefon si, tot intr-un mod destul de rapid, ai aflat si cateva informatii despre salariul tau, program, beneficii etc. Cu toate acestea, nu sunt putine cazurile cand la telefon totul suna excelent, insa detaliile arata altceva.

Inainte de a-ti pune semnatura pe orice document, citeste contractul pe care il semnezi. Cred ca iti este deja cunoscut sa auzi printre colegi ca salariul de pe cartea de munca nu corespunde de fapt, venitului pe care il primesti in mod normal. Un alt aspect il reprezinta taxele si impozitelele aferente salariului tau si daca angajatorul este dispus sa le plateasca.

Gandeste-te si la un cont de pensie privata ; daca firma ta ofera o astfel de facilitate, atunci profita. Nu uita sa verifici tipul contractului: pe o perioada determinata, nedeterminata , contract de colaborare etc. Nu este nimic ciudat daca ceri sa citesti contractul inainte de a-l semna. Eventual te poti consulta cu o cunostina care se pricepe si are mai multa rabdare decat tine.

 

2. Salariu

 

Poate ca ai acceptat jobul pe loc, crezand ca salariul pentru pozitia ta este unul satisfacator. Surpriza insa, atunci cand esti anuntat ca suma pe care o vrei primi se situeaza sub asteptarile tale. Asta nu inseamna ca daca ai batut palma, nu poti deschide o negociere.

In primul rand, ar trebui sa consideri negocierea salariului inca de la interviu. Daca nu ai avut sansa sa faci acest lucru si daca salariul nu a fost adus in discutie, atunci este normal ca, dupa ce ai fost anuntat ca ai primit jobul, sa negociezi problema salariului. Gandeste-te ca acum ai avantajul faptului ca ai obtinut deja jobul. In plus, odata ce ai batut palma, iti va veni mai greu sa mai dai inapoi, daca intre timp apare o oferta mai buna.

De cele mai multe ori, angajatorul se asteapta sa negocieze cifra de salariu, asa ca, in termeni rezonabili, discuta despre nemultumirile tale. Daca este cazul, mentioneaza si oferta de bonusuri. Intr-un domeniu precum vanzarile, bonusurile pot constitui o parte destul de mare de bani si o motivatie puternica pentru a-ti face treaba cat mai bine.

 

3. Beneficii

 

Poate ca ai un salariu mai mic decat te asteptai initial, dar beneficiile pot compensa pentru lipsuri. sanatate , masina de serviciu, telefonul de serviciu, mai multe zile de concediu, chiar si abonamente la sala de fitness sau pranz gratuit, toate acestea cumulate pot realiza un venit destul de ofertant.

 

4. Atmosfera de lucru

 

Chiar daca la inceput vei spune ca te intereseaza doar salariul, atmosfera de lucru, colegii, sefii, iti vor influenta rezultatele si dispozitia de zi cu zi. Important este sa lucrezi cu placere; chiar si atunci cand esti foarte solicitat si nu esti tocmai innebunit dupa ceea ce faci, atmosfera de lucru poate compensa pentru dezavantaje.

Adreseaza-i angajatorului cateva intrebari despre cum se lucreaza in cadrul companiei, care este politica interna si roaga-l sa faceti un tur prin birouri pentru a-ti forma o impresie generala. De exemplu, gandeste-te daca poti lucra intr-un mediu competitiv, unde majoritatea persoanelor stau si peste programul de lucru, chiar daca, poate nimeni nu le cere asta oficial? Crezi ca ritmul si atmosfera se potrivesc cu modul tau de a fi? Nu iti va fi chiar usor daca vei face nota discordanta.

 

5. Posibilitati de a avansa in cariera

 

Ultimul lucru pe cre il doresti este sa obtii un post care nu iti ofera nicio posibilitate de a avansa sau macar de a te perfectiona. Chiar daca te afli la inceput de cariera sau ai deja ceva ani de experienta, intotdeauna exista posibilitati prin care poti fi la curent cu ultimele noutati din domeniu. Trainingurile sau cursurile de specialitate sunt platite de companie si vor da foarte bine in CV-ul tau. In plus, intreaba deschis care sunt posibilitatile de a avansa: in 5 ani, vei ocupa tot acelasi post sau poti aspira si la altceva?

 

  •   2010-01-21
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Dana Spataru

Vezi toate articolele

Articole din cariera

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu: Cum poti sa-ti reduci cheltuielile fara sa simti frustrarea renuntarii

Expertul Acasa.ro, Cosmina Marinescu, consilier financiar

Pune o intrebare


Citeste pe Romaniatv

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului