IT & C

Ziarele trag de mouse

Libertatea, Evenimentul zilei si Jurnalul National isi confirma suprematia din tiraje si in accesarile de pe web. Editiile online ale ziarelor pastreaza, de altfel, un copy-paste al continutului trimis la tipar, mizind pe comoditatea celor doritori de stiri.
Un cititor traditional de ziare valoreaza cit o suta de cititori online pentru agentiile de publicitate, arata o analiza realizata de Asociatia Globala a Ziarelor.

La noi nu se cunoaste rata cu care audienta cotidianelor tiparite, si mai exact veniturile lor din publicitate, se erodeaza din cauza editiilor online, spune Ionut Oprea, director de comunicare netBridge, compania care detine trafic.ro.
In opinia lui, comportamentele cititorilor de presa virtuala si tiparita sint mult diferite: Daca ultimii fac efortul de a se abona sau de a cumpara ziarul si citesc maximum trei titluri, primii citesc de regula doar subiectele care ii intereseaza si folosesc ca surse de informare mai multe cotidiene.

Sportivii de la tastatura

In Romania, cele mai accesate editii virtuale de cotidiene sint cele ale ziarelor sportive. De altfel, conform unui studiu efectuat in Statele Unite de Burst! Media, Internetul incepe sa surclaseze ziarele locale, devenind principala sursa de informare pentru cititorii pasionati de sport.
Si la noi, editiile web ale Gazetei Sporturilor si ProSport surclaseaza la accesari ziare generaliste cu tiraje superioare precum Libertatea sau Jurnalul National. Ele au dat tonul, avind de mai bine de un an editii web care valorificau oportunitatile oferite de Internet, ceea ce le-a si propulsat pe primul loc in topul publicatiilor online din Romania, considera Oprea.

Actualitate la secunda

In opinia lui Marius Comper, redactor adjunct in cadrul gsp.ro, editia online a Gazetei Sporturilor, rapiditatea accesarii informatiei este principala calitate pe care editia web o are fata de varianta sa tiparita: Am putut face publice, spre exemplu, rezultatele alegerilor din cadrul FRF chiar in momentul scrutinului, in conditiile in care acestea au intrat abia a doua zi si in ziar.
Devine cea mai rapida sursa de informare in masa si are capacitatea de a raspunde cel mai bine vitezei cu care se nasc azi evenimentele, crede si Alexandru Catalan, manager de comunicare ProSport.
Daca publicatia numara trei redactori care formeaza un departament separat, gsp.ro are patru redactori care lucreaza de la 10.00 dimineata pina la inchiderea editiei. Au existat insa si evenimente importante precum un meci al lui Doroftei, in care redactorii au pus informatii in timp real la ora 4.00 dimineata, dezvaluie Comper. Redactorul mai apreciaza ca lipsa de constringeri in privinta spatiului editorial permite adesea includerea unor informatii, poze sau fragmente video care nu ar avea cum sa incapa in ziar. Interactivitatea este un alt atu pe care tiparul nu-l suporta.
Tinem foarte mult cont de feed-back-ul utilizatorilor, iar propunerile cele mai bune ale acestora sint analizate saptaminal de redactie, spune Catalan.
Steluta Lazar, capitanul echipei de handbal, a tinut un jurnal online pe parcursul Campionatului Mondial, Mutu a putut primi incurajari de la suporteri in timpul scandalului legat de dopaj, sportivi si redactori intra frecvent pe chat cu cititorii, completeaza, la rindul sau, Comper avantajele web-ului.

Fideli tiparului

Evenimentul zilei, a doua editie online ca numar de vizitatori la publicatiile generaliste, si-a schimbat de curind site-ul, iar saptamina viitoare va veni cu noi modificari.
De altfel, in afara de stiri de ultima ora si alte informatii decit cele aparute in varianta tiparita, este singurul cotidian care are postata pe pagina de Internet si o sectiune de bloguri, o forma mai noua, personala si interactiva de comunicare, sustine Bradut Ulmanu, coordonatorul evz.ro.
In schimb, varianta online a «Jurnalului National» este in proportie de peste 90% fidela variantei tiparite, conform lui Ciprian Dudau, directorul IT al ziarului. Cu toate acestea, el crede ca pagina web aduce in plus un alt grup de cititori, diferit de cel al variantei tiparite a ziarului, proveniti in special din afara tarii.
Situatia este putin diferita in cazul site-ului ziua.ro, care, conform declaratiilor Adrianei Gheorghe, sef de redactie la ziua.ro, vine cu stiri in timp real. Editia online are noua moderatori de site, care nu sint insa redactori, dupa cum admite Gheorghe. Incercam schimbarea statutului lor pentru ca ne dorim un site de sine statator, care sa pastreze doar sigla sau titlurile din varianta tiparita. Vrem sa functionam ca o redactie normala, sa avem breaking-news-uri, filmulete, sa fim mai dinamici, adauga ea.

Pay per read

Tocmai pentru ca este o publicatie de nisa, Ziarul financiar a ales ca zf.ro sa fie in parte accesibila contra-cost.
Cititorii nostri platesc un singur abonament, si o data cu varianta tiparita primesc acasa si un cont pentru varianta online. Toata lumea trebuie sa plateasca. Nu credem ca este corect ca cineva sa dea bani pe ziar, iar altcineva sa beneficieze gratuit de informatii. Veniturile obtinute din plata abonamentelor sint mai mari decit cele din publicitatea online, spune directorul editorial, Cristian Hostiuc.
Adriana Gheorghe crede ca o varianta asemanatoare nu ar putea fi posibila si pentru ziua.ro: Nu poti sa faci asta atit timp cit esti un cotidian generalist, pentru ca nimeni nu-ti va plati. La « Academia Catavencu » sau «Ziarul Financiar» explicatia e simpla: nu au concurenta si isi permit sa impuna plata de abonamente.

Asemanari necesare

Cezar Petrescu, software developer, traduce preferinta cititorilor pentru alternativele web ale ziarelor prin comoditate si usurinta cu care informatiile pot fi accesate: Structura ierarhizata si tabelata ale site-urilor se traduce in navigare intuitiva, acces comod la ariile de interes. Totodata, vizitatorul are acces imediat la numerele anterioare. De asemenea, functiile de cautare suplinesc efortul de a cauta manual informatia utila in paginile ziarului.
Cu toate acestea, Petrescu considera esential ca varianta online sa-si pastreze linia grafica a versiunilor de la chiosc. Trebuie sa existe perceptia ca site-ul si hirtia de ziar se identifica.
Ionut Oprea crede ca industria presei online nu incearca sa depaseasca etapa de simplu apendice al presei tiparite. Exista totusi incercari, unul dintre pionieri fiind «Evenimentul Zilei», care oferea inca din 2005 inregistrari audio si stiri de ultima ora, precum si vestitele « stenograme ». Pina nu va exista insa in fiecare zi o buna cantitate de continut creat exclusiv pentru editiile online, audienta presei online nu va avea cresteri spectaculoase.

Un sfert din publicitatea de pe net

In Statele Unite, o editie tiparita a unui cotidian cistiga anual intre 500 si 900 de dolari pe cap de cititor, suma fiind calculata in functie de tiraj, costul ziarului si veniturile din publicitate.
Din 1.500 de versiuni online ale publicatiilor americane, doar 35 cer bani utilizatorilor, restul fiind gratuite. In schimb, din cele 17 miliarde de dolari, cit reprezinta piata publicitatii online in SUA, patru miliarde revin editiilor virtuale ale cotidienelor. Companiile furnizoare de servicii de Internet, cum ar fi Google si Yahoo!, au primit in schimb 53% din publicitatea pe Internet, aratind nevoia publicatiilor de a se adapta mai mult la mediul virtual si de a renunta la traditiile formate o data cu tiparul.


Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele