IT & C

Portretul-robot al consumatorului de internet

Contrar perceptiei comune, acesta nu a fugit pe web de televizor. El utilizeaza internetul mult mai des, dar fara a exagera. Profilul utilizatorului roman de internet se schimba destul de rapid, in ultimul timp, arata studiile Insites.be, comandate de ARBOmedia, unul dintre cei doi mari jucatori de pe piata vanzarilor de reclama de internet. Internautul tipic al lui 2007 acceseaza mai des webul de acasa decat in trecut, se foloseste de acelasi web fara a se lasa fascinat de el si, contrar interpretarilor de pana acum, nu a renuntat la televizor. Studiile on-line se bazeaza pe completarea benevola a unor chestionare de internet, prin care se colecteaza date relevante pentru client. Fiindca nu e vorba de cercetari cantitative bazate pe un esantion reprezentativ de repondenti, ele tind sa fie relevante atunci cand volumul de raspunsuri e foarte mare, iar datele cele mai demne de a fi luate in considerare se refera la trenduri (evolutii), si nu la valori absolute. Chiar si cu aceste corective, datele obtinute de compania belgiana Insites.be pentru ARBOmedia au un grad crescut de relevanta, fiindca, recent, numarul chestionarelor completate a depasit un milion, ceea ce inseamna de 100-200 de ori mai mult decat esantionul reprezentativ al cercetarilor cantitative, care se ridica la cateva mii de oameni pentru intreaga Romanie. Calin Rotarus, sales director la ARBOmedia, considera ca „marea majoritate a utilizatorilor site-urilor romanesti au fost expusi la studiu", pornind de la efectuarea acestuia pe cinci site-uri din top 10 si alte opt, din top 20 si totalul utilizatorilor romani de internet, care se ridica la cel mult 5,5 milioane, in functie de diferite raportari. Internetul de sex feminin si pentru varsta a doua. Datele referitoare la repartitia pe sexe a utilizatorilor arata ca internetul nu mai este intr-o masura atat de mare apanajul barbatilor, despre care se spune ca au intr-o mai mare masura aptitudini tehnice. Din ianuarie 2006 pana in iunie 2007, numarul de femei utilizatoare de internet a crescut cu 20,3 la suta, un procent care sugereaza faptul ca reteaua mondiala e din ce in ce mai prietenoasa si necesara pentru toate categoriile de populatie. Pe sexe, daca la inceputul lui 2006 era vorba de 34,4 la suta femei, in iunie 2007 acest procent creste la 41,4. Impresia este confirmata la categorii de varsta, unde utilizatorii din zona 45-54 de ani s-au inmultit cu 13,5%, iar cei din zona 55-64 de ani, cu 38,8 la suta, desi aici poate fi vorba si de imbatranirea populatiei care inca era deschisa la nou pe la jumatatea deceniului al noualea, cand internetul a inceput sa patrunda in Romania. Internetul tuturor O alta evolutie procentuala ar putea ingrijora advertiserii, daca numarul romanilor care utilizeaza internetul nu ar fi din ce in ce mai mare. Numarul utilizatorilor cu venituri peste 2.000 RON scade de la 12,4%, in primul semestru din 2006, la 11,9%, in primele sase luni ale lui 2007. Scaderea poate fi interpretata prin „democratizarea" noului mediu, care e disponibil pentru oricine. Situatia se poate constata si la utilizatorii cu studii superioare, care a scazut cu 27%. Categoria utilizatorilor cu venituri mai mici de 500 de RON pe luna se reduce si ea de la 16,8% la 15,7%, dar aici poate fi vorba pur si simplu de cresterea nivelului de trai. „Online-ul nu mai e un mediu al elitelor si al tinerilor", spune directorul de vanzari al ARBOmedia, Calin Rotarus. „Ramane mediul cu audienta cea mai elitista, dar se observa tendinta de apropiere a profilului socio-demografic al utilizatorului roman de internet de media in populatie, datorita cresterii penetrarii". Un alt fenomen interesant e, dupa Rotarus, cresterea numarului celor care refuza sa-si declare veniturile, de la 17,4 la 18,2%, ceea ce denota o tendinta normala in societatile occidentale. Internetul multimedia Procentul posesorilor de telefoane cu GPRS si/sau camera foto este foarte ridicat, printre internauti. La mobil cu aparat, el creste de la 70,8% in primele sase luni ale lui 2006, la 78% in semestrul al doilea din 2007, ca urmare a perfectionarii celularelor. Din acelasi motiv scad procentele celor care nu au, dar planuiesc un asemenea aparat sau nu au de gand sa il achizitioneze. Situatia este asemanatoare in randurile posesorilor de foto digitale (64,1%, fata de 61,3, in aceleasi intervale), ceea ce arata faptul ca utilizatorii de internet sunt relativ pretentiosi, fiindca nu se multumesc cu rezolutia mai putin buna a camerei de mobil. Cifrele spun ceva despre romanul mileniului al III-lea, care, la fel ca si alte natii, cauta tot mai multe canale de comunicare cu lumea. Altfel spus: la limita, internetul poate fi folosit si ca retea de telefonie gratuita, cu furnizori precum Skype sau Yahoo Messenger , dar romanii prefera sa dea bani pe un abonament la un provider de servicii GSM. Studiile externe arata mai curand faptul ca internautul posesor al mai multor jucarii tehnologice va fi tentat sa le foloseasca pentru a-si posta propriile filme, insemnari si poze pe internet, pe site-uri ca YouTube sau de felul blogurilor. Zestrea internautului Situatia e aproape stationara, dar un pic mai buna la nivelul posesorilor de case. E de luat in considerare faptul ca problemele de spatiu locativ prin care trec romanii sunt departe de a fi rezolvate, altfel decat la nivelul cartierelor de vile si al veniturilor foarte mari. In schimb, numarul posesorilor de masina (ca si aglomeratia din Bucuresti) creste in cele doua semestre mentionate de la 61,2% la 63%, ca urmare a indatorarii internautilor (18,9% dintre ei au un credit auto in iunie 2007, fata de 15,5%, in ianuarie 2006). Numarul asigurarilor de viata este si el mai mare: 22,9% fata de 18,9%, pe aceleasi luni. Dincolo de ceea ce au, romanii au si cu ce cumpara: cardul VISA sau Mastercard e detinut in primele sase luni din 2007, de 75,9% din internauti, fata de 71,8% in ianuarie-iunie 2006. Vestea e foarte buna mai ales pentru magazinele on-line, care nu mai trebuie sa ceara plati ramburs sau cash, la livrare. Probabil ca procentul de fraude de internet din Romania a scazut si el considerabil, pornind de la faptul ca sunt posibile cumparaturile cu cardul, pe internet, macar la site-urile care asigura livrarea la noi in tara. Cu un ochi pe televizor Scaderea audientelor tv, prognozata la 10% in 2007 de Initiative Media, a fost pusa pe seama consumului tot mai mare de internet. Cifrele Insites/ARBOmedia contrazic insa „fuga spre internet". Tot mai multi posesori de internet declara ca se uita si la televizor: 87,9% in semestrul I 2007, fata de 86,3% in semestrul I 2006, ceea ce pare a arata tot un comportament „multimedia": internetul este consumat alternativ sau in acelasi timp cu televizorul, cu urechea la acesta. Asta inseamna, cel putin, faptul ca sporeste consumul la categoriile cu venituri mari si educatie superioara. Serviciu, timp liber si familie Nu numai studiul realizat de Insites pentru ARBOmedia, ci si cercetarile cantitative arata ca romanii se conecteaza aproximativ in egala masura de acasa si de la serviciu pentru internet. Daca acum cinci sau sase ani, conexiunea buna, nerestrictionata la locul de munca era o motivatie in plus la interviurile de angajare, acum ea pare a conta tot mai putin. Numarul romanilor care isi petrec peste trei ore pe internet la locul de munca scade de la 22,1% la 16,4%. Un asemenea consum poate fi justificat prin interes profesional doar intr-un loc de munca gen editor de site sau inginer IT. Desi este accesat tot mai des de acasa, internetul nu mai este, nici acolo, o fascinatie. Numai 32,9% dintre internauti stau mai mult de patru ore la calculator, acasa, fata de 35% in 2006. Totusi, doar 6,9% dintre cei chestionati declara ca nu s-au conectat niciodata de acasa, fata de 10,2%, anul trecut. Conexiunile sunt si ele din ce in ce mai bune. Liniile ASDL si cablul castiga teren, dar ultimul, numai la pachet cu telefonia fixa, in detrimentul modemului de telefon. La capitolul timp liber, lucrurile stau din nou putin altfel decat perceptia comuna. Romanii cu internet sunt tot mai tentati de familie, sfarsitul de saptamana si iesiri. „Se observa tendinte generale din societate", considera Rotarus. „Scade numarul de intalniri cu prietenii, ca si iesirile in oras, creste in schimb interactiunea in familie, ca si iesirile de weekend. In schimb, oamenii sunt mai responsabili/ocupati: creste serios procentul utilizatorilor de internet cu copii." 5,5 milioane reprezinta numarul total al utilizatorilor romani de internet Studiile arata ca romanul mileniului al III-lea, care, la fel ca si alte natii, cauta tot mai multe canale de comunicare cu lumea. Altfel spus: la limita, internetul poate fi folosit si ca retea de telefonie gratuita, cu furnizori precum Skype sau Yahoo Messenger, dar romanii prefera sa dea bani pe un abonament la un provider de servicii GSM. Afla care sunt cele mai importante stiri ale zilei intr-una dintre cele mai bune selectii de informatii. Aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale al Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele