IT & C

Ordine prin design: tratament impotriva omului ocupat

Specialistul in design Iulian Puiu e sigur ca designul va reusi sa-i aduca mai mult timp individului modern, aranjandu-i informatia. Presat de timp si sufocat de zeci de mii de mesaje zilnic, omul modern nu se mai poate orienta in propria lume, nu mai poate deosebi informatiile utile de cele nefolositoare, nu mai are puterea de a analiza si de a intelege realitatea la parametrii ei reali.

Solutia pentru a „vindeca“ aceasta dezorientare in timp si spatiu se numeste design informational, reprezinta viitorul designului chiar daca a fost formulat acum aproape 30 de ani.

In 2005, comitetul insarcinat sa investigheze circumstantele exploziei navetei Columbia a ajuns la concluzia ca accidentul ar fi putut fi evitat daca specialistii de la NASA ar fi primit raportul tehnic al inginerilor de la Boeing intr-un document Word, si nu intr-un PowerPoint .

Din cauza proastei ierarhizari a informatiilor tehnice, prezentarea PowerPoint n-a facut altceva decat sa ascunda datele care avertizau asupra pericolului ce ameninta nava Columbia, plasandu-le in subsolul paginilor, cu caractere mici, conform principiilor realizarii unui document PowerPoint obisnuit.

Anxietatea informationala

Cea mai frecventa boala a omului modern nu e nici gripa, nici shoppingul, ci anxietatea informationala, afectiune cauzata de volumul exagerat de informatie cu care este asaltat creierul uman zi de zi. Simptomele principale ale bolii sunt incapacitatea creierului de a mai face diferenta dintre informatia folositoare si cea nefolositoare, neputinta omului de a se orienta in mediul in care isi desfasoara activitatea si lipsa puterii de concentrare in activitatile care solicita intelectul.

Raportul dintre timpul de care dispunem si informatia pe care o asimilam sau o respingem arata cat de putin e dispus omul modern sa analizeze si sa inteleaga cu adevarat informatia din jurul lui. Cu alte cuvinte, desi informatia folositoare noua este aici, in fata ochilor nostri, ne scapa printre degete pentru ca este gresit impachetata.

Singurul tratament disponibil pentru aceasta boala reala a omului modern este o disciplina care va dicta in viitor regulile de design in toate domeniile: designul informational.

Designul informational: definitie si aplicatii

Inventat la inceputul anilor ’80, designul informational este disciplina care aduna, filtreaza si prezinta informatia respectand principiile eficientei designului si avand ca scop intelegerea si comunicarea catre public a semnificatiei informatiei prezentate. Altfel spus, in prezentarea unei informatii, obiectivul designerului este sa creeze o imagine clara a informatiilor, din ce in ce mai complexe, fara a le complica suplimentar, si sa faciliteze publicului accesul vizual catre subtil si dificil pentru a revela semnificatia informatiei.

Primele aplicatii ale designului informational le intalnim deja in zonele de interes maxim din presa: informatiile meteo, cele de business si stirile sportive. Infograficele si diagramele sunt tot mai prezente in paginile ziarelor si ale revistelor, tocmai pentru a permite cititorilor intelegerea rapida a datelor care ii intereseaza.

Televiziunile de stiri plaseaza pe ecranele noastre tot mai multe burtiere si benzi de scroll pe care curg fara oprire informatii din toate zonele (meteo, sport, indici bursieri , stiri, ora si data), pentru ca fiecare telespectator sa isi selecteze singur (din locul in care s-a obisnuit sa le gaseasca) informatiile utile pentru el.

Spatiile publice apeleaza din ce in ce mai des la signalistica conventionala ierarhizata inteligent pe diferitele tipuri de informatie (rutiera, turistica etc.). Paginile de Internet respecta regulile designului informational din nevoia de a-si pastra cititorii, care, daca nu gasesc in trei secunde ceea ce cauta, parasesc site-ul si cauta altul mai relevant.

Predictii despre viitorul designului

In viitorul apropiat, ziarele vor pune accentul din ce in ce mai mult pe calitatea informatiei si mai putin pe calitatea tiparului. Nevoia de a contextualiza stirile va face ca utilizarea principiilor designului informational sa fie aproape obligatorie.

Puternicul curent ecologist va constrange ziarele sa apeleze la formate tabloid, in care campurile informationale de pe pagina vor trebui gestionate mai inteligent, iar informatia relevanta va fi concentrata, corect prezentata. Culorile vor deveni la fel de importante ca si imaginile si vor juca un rol important in structurarea informatiei, prin dezvoltarea schemelor cromatice conventionale (palete standard de culori aplicate in media, dar si in spatiile publice, astfel incat omul modern sa poata identifica mai rapid exact informatia pe care o cauta).

Fotografiile alese pentru a fi folosite in media vor fi bogate in continut, deoarece paleta de selectie va deveni tot mai larga. Vrem sa visam, dar si sa intelegem exact, fara echivoc, informatia comunicata de imagini.

Alegerea caracterelor va fi dictata in viitorul apropiat tot de designul informational. Caracterele lipsite de ornamente (Sans Serif) vor fi preferate celor complicate (Serif), tocmai pentru ca omul modern simte nevoia de acces nemijlocit, lipsit de emotii, cand vine vorba de informatia utila.

In media, dar si in spatiile publice, vor fi tot mai prezente iconurile si codurile internationale de culoare, nu doar din nevoia de intelegere si organizare a lumii apropiate, dar si ca o consecinta a globalizarii tot mai evidente.

Recomandarea teoreticianului Richard Saul Wurman va deveni motoul presei peste 10-15 ani: Informatia trebuie sa fie recreativa, iar divertismentul - informativ!

 

Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

 

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele