IT & C

Manuscrisul pierdut al lui Leonardo da Vinci

Printre manuscrisele unei vechi case nobiliare din Italia s-a gasit unul dintre cele mai interesante manuscrise care apartin Renasterii: un tratat despre jocul de sah scris in colaborare de un calugar matematician si desenat de Leonardo da Vinci , colaborare ce ar putea pune intr-o lumina indoielnica speculatiile pe care le face Dan Brown in cartea sa “ Codul lui Da Vinci ”. Publicatia italiana La Repubblica informeaza asupra acestei descoperiri inedite care, in fapt, a avut loc acum un an, dar care a inceput sa-si dezvaluie misterul abia acum. Este vorba despre unul dintre cele mai interesante manuscrise care trateaza jocul de sah din perioada Renasterii, “De Ludo Schacorum” sau “Schifanoia”, care se credea a fi pierdut, dar care a aparut dupa jumatate de mileniu in biblioteca unui aristocrat dintr-un mic orasel, aflat acum aproape de granita cu Slovenia, Gorizia. Manuscrisul s-a dovedit a fi o bijuterie de metoda in jocul de sah, dar si in desenele care tradau o mare mana de artist. Expertii si-au dat repede seama ca desenele nu puteau fi facute de autorul cartii, calugarul Luca Bartolomeo Pacioli da Borgo San Sepolcro, un matematician foarte rafinat dar un foarte slab desenator, dupa parerea contemporanilor. Fundatia Coronini Cronberg din Gorizia care administreaza mostenirea familiei Coronini unde manuscrisul a fost gasit in bogata biblioteca a acesteia de catre un bibliofil, a angajat un expert Franco Rocco, architect si sculptor care, dupa un an de cercetari in care a comparat desenele cu alte schite, analiza datelor istorice si cercetare de arhiva, a ajuns la concluzia ca desenele trebuie sa apartina marelui geniu al Renasterii. Iar pentru a valida concluzia, arhitectul l-a invitat pe cel mai mare specialist in Leonardo da Vinci din Italia, Carlo Pedretti. Cercetatorul a plecat de la un fapt indubitabil: calugarul matematician si Leonardo, oarecum spre dezamagirea lui Dan Brown, erau prieteni. Mai mult: colaboratori! Prin 1497 acestia se aflau la curtea lui Ludovico Il Moro din Milano unde amandoi au colaborat la conceperea unei opera celebre: “Despre Ordinea Divina”, calugarului apartinandu-i textul scris iar lui Leonardo inciziile. Dupa doi ani, timp in care Milano a fost cucerita de francezi, cei doi s-au refugiat impreuna la curtea marchizei Isabella d’Este, la Mantova. Marchiza, pasionata de jocul de sah, dar o jucatoare modesta, i-a cerut calugarului un tratat despre sah. Calugarul Pacioli se pricepea la sah, iar lucrarea descoperita, “De Ludo”, nu e atat un manual ci expunerea mai multor probleme dificile: pentru fiecare situatie in care unul dintre jucatori s-ar putea afla intr-o situatie de sah-mat, matematicianul propunea o solutie. De obicei, tratatele vremii foloseau simboluri alfabetice pentru a da seama de diferitele piese de pe tabla de sah, dar acest tratat s-a dovedit mai special, intrucat piesele erau foarte elegant desenate, iar paternitatea lor a pus de la inceput probleme. Deductiile cercetarii au mers mai departe si au aratat ca Leonardo era un jucator de sah, chiar daca la randul lui nu unul foarte bun, dar cunostea regulile, iar cum calugarul nu avea o mana foarte buna, este destul de probabil ca acesta sa-i fi cerut lui Leonardo sa-i deseneze cel putin unele figurine pentru a le lasa ca model unui lucrator manual care sa duca munca la bun sfarsit. Iar cercetatorul Franco Rocco crede ca Leonardo trebuie sa-i fi dat ajutorul, intrucat masurand una cate una figurinele, a ajuns la concluzia cu sunt 6 incizii care au acelasi model, a caror structura poarta amprenta maestrului. Plecand de la structura figurinelor gasite, cercetatorul le-a comparat structura cu toate celelalte manuscrise ale lui Leonardo, in care chiar si orice diletant poate observa incredibila atentie cu care geniul Renasterii studia desenand. Astfel incat, figurinele tratatului de sah au aparut de la inceput a fi mult prea ‘gandite’ pentru a putea fi facute de oricine. “Poate ca Leonardo detinea o serie de figuri adevarate, facute pentru uzul personal. Iar Pacioli poate sa le fi folosit ca modele pentru desenatorii care au redat figurile din manuscris”, opineaza Rocco. Oricum ar fi, tratatul de sah este admirat de catre toti cei care l-au vazut, iar faptul ca un calugar matematician si Leonardo au colaborat la elaborarea unei bijuterii cum numai Renasterea putea sa dea, ar putea sa puna in mod serios sub semnul intrebarii speculatiile pe care le face Dan Brown in “ Codul lui Da Vinci ”. Pentru cele mai importante stiri ale zilei aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele